Suomalainen rallicrosslahjakkuus nousemassa parrasvaloihin Pohjois-Amerikassa

Viime vuosina rallicrossissa hienoa kansainvälistä menestystä saavuttanut Tommi Hallman jatkaa uraansa Yhdysvalloissa ja Nitrocross-sarjassa, jonka historian neljäs kilpailukausi käynnistyy syyskuussa.

Rallicrossin Nitrocross-sarjan historian toisella kaudella NEXT-luokan mestaruudet niin Euroopan kuin koko maailmankin osalta voittanut Tommi Hallman, 23, tekee paluun rapakon taakse, kun kuopiolainen hyppää Nitrocrossin uuteen NEXT EVO -luokkaan.

Nitrocrossin neljäs kilpailukausi käynnistyy syyskuussa ja edessä on viisi kilpailuviikonloppua Yhdysvalloissa, joista jokaisen aikana ajetaan kaksi osakilpailua.

– Pitkään puntaroitiin eri vaihtoehtojen välillä, mutta lopulta aika selvä näkemys itselläni oli siitä, että Amerikka on se paikka missä pitää olla. Urheilubisnes on siellä niin eri tasolla ja rahaa liikkuu ihan eri tavalla ja koko sarjaa kehitetään isolla rahalla. Sarjan omistajat haluavat tehdä sarjasta ison jutun ja siihen on myös kaikki mahdollisuudet olemassa. Hienoa päästä ensimmäistä kertaa ajamaan koko kausi Amerikkaan, Hallman hehkuttaa.

NEXT EVO -luokka korvaa aiemmin Nitrocross-sarjan kakkosluokkana toimineen NEXT-luokan ja myös autot uudessa luokassa menevät uusiksi. Pohjina tosin käytetään edelleen samojen autojen putkirunkoja, mutta teknisten muutosten myötä Lites-nimi autoissa vaihtuu (FC2).

Suurimmat muutokset tulevat olemaan tehojen selkeä kasvu, sekä parempi jousitus. Sähköllä ei tässä luokassa kilpailla, mutta polttoaineena käytetään sataprosenttisesti fossiilitonta biopolttoainetta.

– Uusi moottori on Ford Mustangin 2,3-litrainen turbomoottori, josta lähtee tehoa 450 hevosvoimaa. Lites-autossa tehoja oli reilut 300 hevosvoimaa. Käytössä tulee olemaan myös nappi ratissa, mitä painamalla saa hetkellisesti sata hevosvoimaa lisää käyttöön eli maksimiteho tulee olemaan 550 hevosvoimaa. Sekventaalivaihteisto jää pois ja tilalle tulee hydraulinen rattivaihteisto. Samanlainen millainen oli muutama vuosi sitten WRC-ralliautoissa, Hallman kuvailee.

Hallman tulee kilpailemaan SET-Loenbro-tiimissä, joka on suomalaisen SET Promotionin, sekä yhdysvaltalaisen Loenbro Motorsportin yhteisprojekti. Tiimikaverikseen Hallman saa yhdysvaltalaisen Michael Leachin, 20. Hallmanin auto rakennetaan touko- ja kesäkuun aikana Suomessa, ennen kuin se lähetetään meriteitse kohti Yhdysvaltoja heinäkuun ensimmäisellä viikolla.

– Suomen mittakaavassa tämä on ainutlaatuinen projekti. Laji kuin laji autourheilussa, niin kuitenkin aika harva Suomesta Pohjois-Amerikkaan lähtee ja näillä näkymin Nitrocrossissa ei tulevalla kaudella muita suomalaisia tule kilpailemaan. Ja muutenkin onhan tämä uniikki juttu, kun autokin rakennetaan Suomessa. Kesäkuun loppupuolella on tarkoitus ajaa testiä, että näkee millainen auto on kyseessä, Hallman taustoittaa.

Hallman on tehnyt yhteistyötä SET Promotion -tiimin ja Pinomäen veljesten, Jussin ja Kallen, kanssa käytännössä koko sen ajan, kun hän on kilpaillut rallicrossissa. Askelmerkit täydelle Nitrocross-kaudelle luotiin viime vuoden joulukuussa, kun Hallman yhdessä Jussi Pinomäen kanssa teki matkan Kaliforniaan, Yhdysvaltoihin, ja Nitrocross-sarjan osakilpailuun.

– Koko sarja oli mennyt paljon eteenpäin ja meininki oli hyvä. Kaikilla tiimeillä, sekä sarjalla oli todella hyvä yhteishenki ja kaikilla oli myös selkeästi halua tehdä sarjasta iso ja hyvä juttu, Hallman muistelee näkemäänsä ja kokemaansa puolisen vuotta sitten.

Kalifornian kilpailuviikonlopun jälkeen samaisella radalla ajettiin uuden FC2-auton testit, joita erityisen tarkasti seurasivat totta kai myös Hallman ja Pinomäki.

– Sitä testiä seuratessa iski kipinä, että tämä näyttäisi kyllä mielenkiintoiselta hommalta. Toinen vaihtoehto oli tietysti RX2e-luokka MM-sarjassa. Neuvoteltiin sitten Pinomäkien kanssa, että jos heidän Lites-autostaan rakennettaisiin FC2-auto. Päästiin sitten yhteisymmärrykseen asioista ja syyskuussa kilpaillaan Nitrocrossin kauden avauksessa Richmondissa, Hallman sanoo.

Neljäs Nitrocross-kausi käynnistyy syyskuussa Virginian osavaltion pääkaupungissa Richmondissa ja kausi päättyy ensi vuoden maaliskuussa Las Vegasin maailmankuulussa kasinokaupungissa. Viime vuonna rallicrossin MM-sarjassa kahteen RX2e-luokan osakilpailuun osallistunut ja ne molemmat voittanut Hallman hyppää uuteen haasteeseen kovin tavoittein.

– Kyllähän sitä mestaruutta lähdetään metsästämään. Viime vuodet ovat menneet kuitenkin tosi hyvin ja kun uratavoitteet on asetettu korkealle, niin homma on vain yksinkertaisesti sellainen, että näissä näytönpaikoissa pitää onnistua mahdollisimman hyvin. Tähän mennessä olen onnistunut niissä kilpailuissa missä olen kilpaillut ja sitä samaa tietysti yritetään jatkaa myös tulevissa kilpailuissa, Hallman korostaa.

Tommi Hallman

Syntynyt: 20.8.2000 Kuopiossa
Seura: Koillis-Savon Urheiluautoilijat
Aloitti autourheilun jokamiehenluokassa vuonna 2015

2018 – Rallin nuorten SM-hopea
2019 – Rallicrossin RX Academyn hopea
2020 – Digitaalisen rallicrossin Suomen mestaruus ja MM-pronssia
2021 – Rallicrossin Pohjoismaiden mestaruus Supercar Lites luokassa
2021 – Digitaalisen rallicrossin MM-pronssia
2022 – Digitaalisen rallicrossin Suomen mestaruus
2022 – Nitrocrossin Euroopan mestaruus NEXT-luokassa
2023 – Nitrocrossin Maailman finaalin voitto NEXT-luokassa
2023 – Kaksi osakilpailuvoittoa rallicrossin MM-sarjan RX2e-luokassa
2023 – 1. Suomalainen, joka debytoinut rallicrossin MM-sarjassa voitolla *

* = Kun huomioidaan kaikki MM-sarjan luokat vuosina 2014-2023

Nitrocrossin kilpailukalenteri 2024-2025

07.-08.09.2024 Richmond, Yhdysvallat
05.-06.10.2024 Salt Lake City, Yhdysvallat
15.-16.11.2024 Phoenix, Yhdysvallat
11.-12.01.2025 Miami, Yhdysvallat
01.-02.03.2025 Las Vegas, Yhdysvallat

Nitrocrossin tärkeimmät faktat

  • Jenkkitähti Travis Pastranan ideoima ja perustama rallicross-sarja
  • Ensimmäinen kausi ajettiin 2021
  • Osakilpailuja ajettu Yhdysvalloissa, Kanadassa, sekä Euroopassa
  • Sarja pyrkii tekemään rallicross-kilpailuista erityisen näyttäviä tapahtumia
  • Nitrocrossin tavaramerkkejä ovat nopeat radat ja äärimmäisen näyttävät hyppyrit
  • Pääluokan (Group E) täyssähköautoista irtoaa yli 1000 hevosvoimaa
  • Kolme ensimmäistä kautta kakkosluokkaa (NEXT) ajettiin Supercar Lites -autoilla
  • Tulevalla kaudella kakkosluokka siirtyy tehokkaampiin FC2-autoihin ja luokan nimeksi tulee NEXT EVO

Lue myös

Rallicross: Tommi Hallmanille toinen voitto rallicrossin MM-sarjassa

Tommi Hallman ajoi Englannissa voittoon rallicrossin RX2e-luokassa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän