Seat el-Born -konseptiauto paljastetaan ensi viikolla, tässä ensimmäiset kuvat

Kuva: Seat.

Seatin ensimmäinen sähköauto el-Born-konsepti esitellään median edustajille 4.3.2019 Volkswagen Group Night -tapahtumassa juuri ennen yleisöesittelyään Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä.

Kaupungeissa asutaan yhä tiiviimmin, mutta ihmiset haluavat edelleen liikkua henkilöautolla.

Seat el-Born -konseptiauto vastaa tähän yhdistämällä keskeiset autoteollisuuden muutokseen vaikuttavat asiat: sähköistymisen, autonomisen ajamisen, yhteiskäytön ja liitettävyyden.

Kuva: Seat.

Seat el-Born on Seatin ensimmäinen Volkswagen-konsernin MEB-alustarakenteeseen perustuva täyssähköauto.

Konseptiauto on nimetty Barcelonan ikonisen korttelin mukaan, joka inspiroi Seatin suunnittelijoita ja insinöörejä luomaan urheilullisen, kaikkein kehittyneintä sähkötekniikkaa sisältävän auton.

Seat el-Born on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa ja sitä tullaan valmistamaan Saksassa Zwickaun tehtaalla.

Seat on konsernin toinen brändi, joka esittelee Volkswagenin MEB-alustarakenteeseen perustuvan sähköauton. Tavoitteena on tuoda auto markkinoille vuoden 2020 aikana.

Tehokas ja energiatiheä, aivan auton keskelle sijoitettu akku antaa Seat el-Bornille jopa 420 kilometrin toimintamatkan WLTP-testisyklillä mitattuna ja se kiihtyy 0–100 km/h vain 7,5 sekunnissa.

Kuva: Seat.

Keula muotoiltu aerodynamiikan ehdoilla

Seat el-Born on suunniteltu ajamiseen. Sen sähköinen voimalinja mahdollistaa dynaamiset mittasuhteet, jolloin pyörät voidaan sijoittaa pidemmälle auton kulmiin ja luoda perinteisiä autoja elinvoimaisempi ja energisempi vaikutelma.

Ajoneuvosuunnittelun tulevaisuus ilmenee autossa monella tavalla; keula on voitu muotoilla aerodynamiikan ehdoilla, koska esimerkiksi moottorin jäähdytysilmaa varten ei tarvita perinteistä etusäleikköä.

Seatin logo on upotettu koriin ja akkujen tarvitsema jäähdytysilma otetaan keulan alaosasta.

Väljyyttä tuo sähköinen voimalinja, joka vaatii perinteisiä polttomoottoriratkaisuja vähemmän tilaa.

Kuva: Seat.

Ilmanvastuksen pienentäminen on ollut suunnittelijoille tärkeä tavoite, mikä näkyy käytännöllisinä, tyylin ja suorituskyvyn yhdistävinä ratkaisuina esimerkiksi auton kyljissä, joissa ilmavirtaus ohjataan aerodynamiikkaa parantavaksi ilmaverhoksi.

Suorituskyvyn maksimointi korostuu myös 20-tuumaisissa vanteissa, joiden turbiinirakenne optimoi ilmavirtauksen sekä aerodynamiikan että jarrujen jäähdyttämisen kannalta. Rakenne muodostaa täydellisen aerodynamiikan, lämmönpoiston ja keveyden yhdistelmän.

Auton perässä tuplaspoileri parantaa Seat el-Bornin aerodynaamista suorituskykyä ja varmistaa, että ilmavirta pysyy tasaisena ja pyörteet minimoidaan.

Kojelaudan keskelle on sijoitettu digitaalinen mittaristo ja 10-tuumainen infotainment-näyttö.

Kuva: Seat.

Yli 200 hv

Seat el-Born on asiakkaiden toiveita ja tosielämän tarpeita vastaavan suorituskyvyn ansiosta todellinen pelinavaaja markkinoilla, erilainen kuin mikään aiempi auto.

150 kW:n (204 hv) maksimiteholla auto voi saavuttaa 100 km/h -nopeuden vain 7,5 sekunnissa, mikä riittää varmasti vaativimmissakin ajotilanteissa.

Mutta sekin on vain toinen puoli tarinasta. Sähköautoja ei arvioida pelkästään niiden suorituskyvyn perusteella, vain myös toimintamatkan ja latausajan perusteella. Näilläkin mittareilla mitattuna el-Born pärjää.

Energiatiheän 62 kWh:n akun ansiosta auton todellinen toimintamatka on 420 kilometriä WLTP-syklillä mitattuna.

Akku on yhteensopiva jopa 100 kW:n pikalatureiden kanssa, joten sen voi ladata tyhjästä 80 % varaukseen vain 47 minuutissa.

Ajoneuvossa on myös edistyksellinen lämmönhallintajärjestelmä, joka maksimoi toimintamatkan äärimmäisissä ympäristöolosuhteissa.

Lämpöpumpusta on erityistä hyötyä pohjoisissa olosuhteissa, joissa lämmitykseen tarvittavaa energiaa säästävä tekniikka merkitsee jopa 60 kilometrin lisäystä todelliseen toimintamatkaan.

Seat el-Bornin autonomisen ajamisen 2. tason järjestelmät eli osittainen automaatio mahdollistaa ohjauksen, kiihdytyksien ja hidastuksien hallitsemisen. Autossa on lisäksi älykäs pysäköintiavustin.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here