Tämän vuoden maailmancup-viikonloppuna Kitzbühelissä, Itävallassa, Audi esitteli erittäin maastokykyisen Q6-mallin.
Audi Q6 e-tron offroad -konsepti, äskettäin kehitetty prototyyppi, voimalinjana kaksi sähkömoottoria, joiden yhteenlaskettu teho on 380 kW, voi kiivetä jopa 100 prosentin nousukulmia uudelleen suunniteltujen portaaliakselien ansiosta.

Debytoiva Q6 antaa esimakua mahdollisesta autosta progressiivisessa offroad-segmentissä. Maavaran kasvu 160 mm ja raidevälin kasvu 250 mm lisäävät sen näyttävyyttä.
Vaikka perinteiset portaaliakselit mahdollistavat noin 20-30 prosentin vääntömomentin kasvun pyörillä, Audin uusi suunnittelu lisää vääntömomenttia pyörillä 50 prosentilla. Tämä laskee auton huippunopeuden 175 km/h – riittävä maastoautolle – mutta mahdollistaa jopa 45 asteen nousukulmien kiipeämisen.

Innovaatiot alkavat aina oikean kysymyksen esittämisellä. Q6:n kohdalla se oli: kuinka voimme luoda erittäin tunteellisen sähköauton? Tämän kysymyksen synnyttämä auto sisältää neljä alusta alkaen kehitettyä portaaliakselia, jotka on integroitu etu- ja taka-akselien pyörännapoihin.
Tämä vaati osittaisia muutoksia jousituksen linkkeihin. Portaaliakselit lisäävät yhdistetyn vääntömomentin kaikilla pyörillä (10 sekunnin huippu) 13 400 Nm:iin, mikä on yhteensä 4 400 Nm:n lisäys. Tämä on tapa kokea Vorsprung durch Technik – sekä tiellä että maastossa.

Audi Q6 e-tron toimii konseptiauton perustana ja on ensimmäinen tuotantomalli, joka on rakennettu Premium Platform Electric (PPE) -alustarakenteelle.
Se on uusi vertailukohta sähköiselle Vorsprung durch Technikille. Audi Q6 -mallisarja ei ainoastaan loista vaikuttavalla ajo- ja lataussuorituskyvyllä, vaan asettaa myös standardit toimintamatkalle ja taloudellisuudelle.
Audi Q6 e-tron offroad -konseptiauto voidaan nähdä tositoimissa 1. helmikuuta 2025 F.A.T. Ice Race -kilpailussa ja @Audi Sportin sosiaalisen median kanavilla.
Lue muita juttuja Audi Q6 e-tron -mallista.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //