Pienenkin kolhun syntyminen autoon on harmillinen paikka, sillä asian hoitoon kuluu arvokasta aikaa eivätkä kaikki tiedä, miten ja mistä korjausprosessi tulisi aloittaa.
Autoklinikan teettämän kyselytutkimuksen mukaan 14 prosenttia suomalaisista autoilijoista ei tiedä miten toimia, jos auto saa kolhun liikenteessä.
Yli neljännes vastanneista (26 prosenttia) kertoo lisäksi lykänneensä joskus pelti- tai lasivaurion korjauttamista, koska auton korjausprosessin aloittaminen on tuntunut työläältä.
Ikäluokittain tarkasteltuna yleisintä korjauttamisen lykkäys on 35–45-vuotiaiden keskuudessa. Perhe-elämän ja ruuhkavuosien vaikutus aikatauluihin näkyy siis myös autokorjaamojen asiakkaiden keskuudessa.
Asiakkaidensa arjen helpottamiseksi Autoklinikka lanseeraa verkkosivuillaan sähköisen vahinkotarkastuksen. Uudessa palvelussa asiakkaat voivat ilmoittaa auton vaurioituneet osat ja lähettää kuvat vauriosta puhelimellaan tai tietokoneellaan.
– Useimpien suomalaisten puhelimessa on jo erittäin hyvä kamera, joten vauriokuvien lähettäminen on helppoa vaikkapa heti vahinkopaikalta tai myöhemmin kotisohvalta. Kuvien perusteella ammattilaisemme arvioivat työn laajuuden ja kustannukset, minkä jälkeen olemme yhteydessä asiakkaaseen varsinaisen korjausajan sopimiseksi, Pentti Oksanen Autoklinikalta toteaa.
Juuri nyt asiakkaiden eniten suosima vahinkotarkastustapa on ajaa suoraan korjaamolle tarkastukseen (47 prosenttia). 20 prosenttia ottaa mieluiten yhteyttä puhelimitse, 19 prosenttia varaa ajan vahinkotarkastukseen verkossa ennen korjaamolle saapumista ja 14 prosenttia suosisi vauriokuvien lähettämistä verkossa.
Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 846 mannersuomalaista, jotka käyttävät autoa vähintään satunnaisesti. Otos kerättiin helmikuun 2020 aikana koko Suomen alueella sähköisenä kyselynä.