Oslossa kaksi Scanian sähkökuorma-autoa jakeluajoon

Scania G 350 BEV 6x2. Kuva: Scania.

Norjalainen monialayritys Asko ottaa käyttöön kaksi Scanian sähkötoimista jakeluautoa Oslossa. Tämä pilottiprojekti on uusi virstanpylväs Scanian ja Askon välisessä yhteistyössä raskaan liikenteen sähköistämiseksi.

Tulokset Scanian hybridiajoneuvojen sähkökäytöstä kaupunkikeskustoissa ovat olleet myönteisiä, ja nyt alkaa täysin sähkötoimisten kuorma-autojen käyttö kaupunkijakelussa.

Tällä hetkellä saatavilla olevalla akkuteknologialla sähkökuorma-autot eivät voi kulkea pitkiä matkoja ilman akkujen lataamista uudelleen.

Kaupunkijakelussa lataamisen voi suorittaa tavaran lastaamisen tai purkamisen yhteydessä.

Kahdella Askon toimintoihin tulevalla kuorma-autolla on 165 kWh:n akkukapasiteetti, mikä tuottaa toimintasäteeksi 120 km. Akkuja ladataan 130 kW:n kaapelilatauksella.

Askon projekti on saanut rahoitustukea Enovalta, joka on Norjan ilmasto- ja ympäristöministeriön omistama valtionyhtiö.

Scanian lähestymistapa sähköistykseen on laajan ratkaisuvalikoiman tutkiminen ja kehittäminen. Ratkaisuihin lukeutuu muun muassa erilaisia biopohjaisia hybridisähkötekniikoita sekä täysin sähköisiä kuorma-autoja ja busseja.

Scania kehittää myös sähköajoneuvoja, joita voi ladata eri tavoilla pistokelatauksesta virroittimella lataamiseen pysähdyksissä tai liikkeellä ollessa sähköistettyjen teiden avulla sekä lataamiseen vetypolttokennoilla.

Scania G 350 BEV 6×2

  • Ajoneuvon kokonaispaino: 27 tonnia
  • Alustatyyppi: 6×2*4
  • Voimansiirtolinja: 290 kW:n sähkömoottori / 245 kW:n jatkuva teho, 2-portainen voimansiirto, 2 200 Nm:n huippuvääntömomentti
  • Energian varastointi: 165 kWh:n litiumioniakut
  • Lataaminen: suurin teho 150 kW DC (CCS)
  • Toimintasäde: 120 km
  • Sähköinen voimanotto: 15 kW

Lisätietoja Scanian sähköistämisratkaisuista: www.scania.com/electrification

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here