Sähköauto talvella: 31 sähköauton talvitestissä paljastui merkittäviä eroja toimintamatkojen osalta

Moottorin suuressa sähköautojen talvitestissä verrattiin, miten pitkälle uusimmilla sähköautomalleilla pääsee pohjoismaisessa talvessa. Testi osoitti, että osa sähköautoista yltää varsin lähelle luvattua toimintamatkaa, mutta osa jää siitä todella selvästi.

Autoliitto ja sen norjalainen sisarjärjestö NAF ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien NAF:n toteuttamaa maailman suurinta sähköautojen testausohjelmaa (NAF EV Range Test). Autoliitto toimii testin virallisena yhteistyökumppanina, saa käyttöönsä testaustietokannan ja julkaisee tulokset Suomessa.

Testisarjan ensimmäinen osa julkaistaan 23.2. ilmestyvässä Moottorin numerossa 3/2022, ja se keskittyy sähköautojen toimintamatkaan talviolosuhteissa. Myöhemmin selvitetään samojen automallien pikalatauksen tehoa ja luodaan katsaus aiempiin testattuihin sähköautomalleihin.

– Siirtymä bensiini- tai dieselkäyttöisestä polttomoottoriautosta sähköautoon merkitsee monella tavalla isoa muutosta auton käyttötottumuksiin. Tässä muutoksessa tarvitaan tietoa, mikä auttaa ostopäätöksen teossa ja uudenlaisen autoilun ensiaskelissa. Mittava testisarjamme tarjoaa tietoa juuri näihin tilanteisiin, mutta samalla se tarjoaa hyödyllistä vertailutietoa myös sähköautonsa vaihtoa suunnittelevalle, kertoo Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen.

Sähköautojen toimintamatkoja selvittävä testi koostuu kaupunkiajosta, maanteistä ja moottoriteistä, joilla nopeudet asettuvat välille 60–110 km/h. Testiin lähdetään täyteen ladatulla akulla, ja autoilla ajetaan nopeusrajoituksen mukaisesti, kunnes ajoakusta loppuu virta.

– Testissä ei valita voittajaa pelkästään pisimmän mahdollisen toimintamatkan perusteella, vaan arvioimme myös sitä, mikä autoista lunastaa antamansa lupaukset parhaiten. Kun saavutettuja toimintamatkoja verrataan ilmoitettuihin WLTP-normin mukaisiin arvoihin, käy ilmi, että autojen välillä on todella suuria eroja, testin suomenkielisestä toteutuksesta vastaava Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen selvittää.

Kiinalainen ja Tesla kärjessä

Kun testin parhaiden autojen toimintamatka jäi 11 % alle WLTP-arvon, eräillä malleilla testin toimintamatka jäi peräti 30 % lyhyemmäksi kuin WLTP-lupaus. Testi osoitti myös, ettei sähköauton hankintahinnan perusteella voi päätellä todellista toimintamatkaa, sillä sekä kärki- että häntäpäähän mahtui hyvin erihintaisia sähköautoja.

Kiinalaisen BYD Tangin poikkeama oli testin pienin. Auto kulki 356 kilometriä, eli eroa luvattuun 400 kilometriin tuli vain 11 prosentin verran.

Aivan kannoilla oli uusi Tesla Model Y, joka kulki 451 kilometriä ja jäi WLTP-arvostaan 11,05 prosenttia. Model Y taivalsi viimeiset 100 kilometriä ylämäkeen ja alhaisemmassa lämpötilassa verrattuna olosuhteisiin, joita vastaan BYD Tang kamppaili oman toimintamatkansa lopussa.

Tulokset ovat niin lähellä toisiaan, että ”lupaustestin” voitto voidaankin jakaa näiden kahden mallin kesken.

Jättimäisessä testausohjelmassa käydään läpi markkinoilla olevat sähköautot, niiden todelliset toimintamatkat ja akuston latausajat sekä -tehot niin talvi- kuin kesäolosuhteissa. Testejä on tehty vertailukelpoisilla menetelmillä jo vuodesta 2020, ja käytännössä mukana ovat kaikki Suomessa myytävät sähköautot.

– Yhteistyö sähköautoilun edelläkävijämaa Norjan kanssa mahdollistaa, että saamme testiimme myös automalleja, jotka eivät vielä ole ennättäneet Suomen markkinoille. Uusimmassa testissä tällaisia ovat muun muassa BMW i4 ja Mercedes-Benz EQB, Jussi Saarinen paljastaa.

Moottori 3/2022 ilmestyy 23.2. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.

Uutinen sähköautotestiin liittyen löytyy tästä linkistä.

Testatut autot

  • Audi Q4 40 e-tron
  • Audi Q4 50 e-tron Quattro
  • Audi e-tron GT 60 Quattro
  • BMW i4 M50 Supercharged
  • BMW iX xDrive40 Fully Charged
  • BMW iX xDrive50
  • BYD Tang
  • Cupra Born 150 kW 58 kWh
  • Hyundai Ioniq 5 73 kWh
  • Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD
  • Kia EV6 RWD 77 kWh
  • Kia EV6 AWD 77 kWh
  • Mercedes-Benz EQA 250
  • Mercedes-Benz EQB 350 4Matic
  • Mercedes-Benz EQS 580 4Matic
  • Nio ES8
  • Opel Mokka-e 136 aut.
  • Peugeot e-2008 50 kWh 136 aut.
  • Polestar 2 Long Range Single Motor
  • Polestar 2 Long Range Dual Motor
  • Porsche Taycan 4 Cross Turismo
  • Škoda Enyaq 80 iV
  • Škoda Enyaq 80x 4×4 iV
  • Tesla Model 3 Standard Range
  • Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
  • Tesla Model Y Long Range Dual Motor
  • Volkswagen ID.3 Pro S 150 kW
  • Volkswagen ID.4 Pro Performance 150 kW
  • Volkswagen ID.4 GTX Dual Motor AWD
  • Volvo C40 Recharge Twin
  • Xpeng P7 High Performance

 

 

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here