Renault Clio E-Tech Hybrid on hinnoiteltu — ensimmäiset autot Suomeen vielä tänä vuonna

Renault Clio E-Tech Hybridin myynti käynnistyy Suomessa. Clio hybridissä on sama kahden sähkömoottorin, bensiinimoottorin sekä monitilavaihteiston yhdistelmä, kuten uudessa Captur Plug-in hybridissä.

Uusimmassa Cliossa siirryttiin käyttämään CMF-B -perusrakennetta, jota suunniteltaessa otettiin huomioon voimalinjojen sähköistäminen. Renault on tehnyt E-Tech -järjestelmän komponenteista niin pieniä, että ne on ollut helppo sijoittaa Clioon.

Siinä on onnistuttu mainiosti, sillä matkustamon tiloista ei ole tarvinnut tinkiä polttomoottorilla varustettuihin sisarmalleihin nähden ja tavaratilaakin on 300 litraa.

Kuva: Renault.

Kaupungissa 80 prosenttia ajoista sähköllä

Clio E-Tech Hybridissä on uuden sukupolven 1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori. Sen yhteydessä on kaksi sähkömoottoria, joista suurempi toimii pääsähkömoottorina. Toinen pienempi sähkömoottori on suurimmaksi osaksi generaattori ja startti.

Voimalinjan täydentää kytkimetön, älykäs automaattinen monitilavaihteisto. Tämän vaihteiston ansiosta Clio E-Tech yhdistää ensiluokkaisen ajonautinnon hybridin polttoainesäästöön.

Ajoakun energiasisältö on 1,2 kWh (230 V), mikä voi vaikuttaa vähäiseltä, mutta E-Tech -järjestelmä käyttää jatkuvasti tehokkaasti regeneroivaa jarrutusta akun lataamiseen. Kaupungissa ajettaessa jopa 80 prosenttia ajasta edetään Renaultin tiedotteen mukaan sähköllä, jolloin kulutus on enimmillään 40 prosenttia pienempi kuin polttomoottorisilla Clioilla.

Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteinen teho on 103 kilowattia (140 hv). Se kiihtyy nollasta sataan 9,9 sekunnissa ja huippunopeus on 180 km/h. Vielä vaikuttavampaa on ohituskiihtyvyys, sillä vauhti nousee 80 – 120 km/h sähäkästi 6,9 sekunnissa. Tärkein tieto on kuitenkin kulutus, sillä Clio E-Tech Hybridin WLTP-yhdistetty kulutus on 4,3 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 98 g/km.

Kuva: Jan Mauritz.

Tekniikka toimii huomaamattomasti

Moottorien ohjausjärjestelmä optimoi jatkuvasti niiden toimintaa säästääkseen energiaa ja pienentääkseen hiilidioksidipäästöä. Järjestelmä valitsee jatkuvasti parhaan moottorien ja vaihteiden käytön teoreettisesti jopa 15 eri vaihtoehdosta.

Kuljettajan ei kuitenkaan tarvitse välittää mitään parametrien jatkuvasta laskennasta, sillä kaikki tapahtuu täysin automaattisesti ja lähes huomaamatta.

Ajaja voi vaikuttaa Clio E-Tech Hybridin käytökseen valitsemalla Multi-Sense-valinnoista mieleisen ajotilan.

Arkisessa ajossa paras vaihtoehto on My Sense -ajotila, joka on mainio kompromissi alhaisen kulutuksen ja hyvän suorituskyvyn välillä. Siinä, kuten muissakin ajotiloissa liikkeelle lähdetään aina sähköllä.

Eco-ajotila on erityisen taloudellinen ajotila, missä kaasupolkimen painallus ei kiihdytä autoa yhtä nopeasti. Tässä tilassa keskitytään mahdollisimman pieneen kulutukseen.

Sen vastakohtana on Sport-ajotila, jossa pyritään hyvään suorituskykyyn ja sähkömoottorit ovat herkästi mukana antamassa apuaan polttomoottorille.

Ajamiseen liittyy vielä oleellisena osana se, että vaihteenvalitsimessa on tavallisen D-asennon (drive eli aja) lisäksi B-tila (brake eli jarru).

Sitä käytettäessä moottorijarrutus/itselataaminen on voimakkaampi ja uudella Clio E-Tech:illä voi ajaa melkein koko ajan yhdellä polkimella. Ainoastaan nopeissa vauhdin vähentämisissä ja alle 7 km/h nopeuksissa pitää painaa jarrupoljinta.
Kojelaudassa kosketusnäytön alla on EV-nappi, millä auton voi määritellä liikkumaan lyhyitä matkoja pelkästään sähköllä, mikäli akussa on riittävästi virtaa.

Kuva: Renault.

Vain vähäisiä ulkoisia eroja

Vaikka uusi Clio E-Tech Hybrid poikkeaa voimalinjaltaan merkittävästi polttomoottorisista sisarmalleistaan, ei sitä välttämättä huomaa autoa katsoessaan. Takapuskuri on muotoiltu uudelleen, minkä lisäksi keskipilareissa ja takaluukussa on pienet E-Tech Hybrid -merkit.

Ohjaamossa Clio E-Tech Hybridin erottaa muista versioista mittariston ansiosta. Siinä on käyntinopeusmittarin sijaan voimamittari, joka näyttää kaasupolkimen painalluksen tai kevennyksen vaikutuksen voiman tasoon.

Vauhtia vähennettäessä ja jarruttaessa mittari kertoo regeneroinnin / itselataamisen määrän. Mittaristossa näytetään myös akun lataustaso ja kojelaudan kosketusnäyttöön saa halutessaan animaation virran kulusta eri moottoreiden ja pyörien välillä.

Suomen mallisto

Clio E-Tech Hybrid -mallisto koostuu kolmesta varustetasosta; Zen, Intens ja RS Line. Varustetasojen sisällöt ovat pääsääntöisesti samat kuin bensiinimoottorimallistossa eli Zenissä on mm. täys-led Pure Vision -etuvalot, 16 tuuman muotovanteet, mäkilähtöavustin, EasyLink- multimediajärjestelmä 7 tuuman kosketusnäytöllä ja älypuhelinpeilauksen Apple CarPlay ja Android Auto -tuki.

Lisänä hybrideissä on 7 tuuman digitaalimittaristo vakiona ja autoissa on E-Tech-tunnisteet.

Katso tästä muita juttuja Renault Cliosta.

Hinta alkaen on 23 990 euroa ja maksamalla maltillisen 1400 euron lisän saa mittavan määrän lisää varustusta, mm. 16 tuuman kevytmetallivanteet, automaattisen ilmastoinnin, lämmitettävän ohjauspyörän, Multi-Sense-järjestelmän, takapysäköintitutkan, älyavainkortin.

R.S. Linen 1000 euron lisäpanostuksella saa edellisten lisäksi mm. urheilullisuutta korostavat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, R.S. Line puskurit sekä takadiffuusorin sekä R.S. urheiluistuimet.

Hybridimalliston ennakkomyynti käynnistyy nyt ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen vielä ennen vuoden vaihdetta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!