Historian havinaa: Renaultin Clio-malli 30 vuoden ikään

Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 1990 esitelty Renault Clio -malli. Viidenteen sukupolveen edennyt pikkuauto on vuosien aikana kasvanut isommaksi.

Renault menestyi pikkuautoissa mainiosti jo aiemmin 5-mallillaan, mutta Renaultin tiedotteen mukaan nousu luokan ykköseksi tapahtui Clion avulla. Kolmenkymmenen vuoden aikana Clioa on myyty reilut 15 miljoonaa kappaletta, joista yli 30 000 autoa Suomessa.

Renault Clio I. Kuva Renault.

Clio I – ominaisuudet tasapainossa

Renault Clio nousi heti markkinoille tultuaan suureen suosioon. Uutuuden menestystä auttoi osaltaan voitto Car of the Year 1991 -äänestykssä eli Clio valittiin tärkeimmäksi uudeksi automalliksi.

Tuomaristo perusteli tulosta sillä, että Clio oli muotoilultaan tyylikäs ja laatu korkeatasoinen. Lisäksi Cliossa oli paljon sellaisia varusteita, joita ei ollut aiemmin saanut tuon luokan autoihin.

Merkittäviä mukavuutta lisääviä uutuuksia olivat esimerkiksi RT-varustetason kauko-ohjattava keskuslukitus, sähkökäyttöiset ikkunannostimet etuovissa ja radion sekä kasettisoittimen yhdistelmä vakiovarusteena, jota pystyi käyttämään ohjauspylväästä käsin.

Renault Clio I. Kuva Renault.

Clio palautti Renaultin urheilullisten automallien joukkoon etenkin Clio Williamsilla, jossa oli kaksilitrainen 110 kilowattia (150 hv) kehittänyt moottori. Niinpä Cliolla kilpailtiin menestyksellisesti niin ralleissa kuin radoilla.

Pikkuauton nimi oli ja on edelleen Clio kaikkialla muualla paitsi Japanissa, missä auton nimi on Lutecia. Syynä on, että Hondalla on siellä oikeudet Clio-nimeen. Lutecia on muunnelma muinaisen Rooman aikaan Pariisin nimenä olleesta Lutetiasta.

Renault Clio II. Kuva Renault.

Clio II – lisäannos mukavuutta

Vuonna 1998 Clio siirtyi toiseen sukupolveen. Sen tuotanto jatkui Sloveniassa aina vuoteen 2015 saakka ja Etelä-Amerikassa mallia valmistettiin vielä kaksi vuotta pidempään.

Muodoiltaan toisen sukupolven Clio oli jopa hivenen futuristinen ja aiempaa pyöreämpi. Rakenteissa oli paljon edistyksellisiä ratkaisuja, kuten joissain versioissa alumiininen konepelti ja komposiittimateriaalista tehdyt etulokasuojat.

Clio kasvoi kooltaan, mikä tarjosi matkustajille enemmän tilaa. Clio oli Renaultin mukaan ensimmäinen automalli luokassaan, johon sai lukkiutumattomat jarrut ja sivuturvatyynyt. Varusteisiin kuuluivat myös etuturvavöiden esikiristimet ja ohjaustehostin.

Renault Clio II sivusta Kuva Renault.

Vuosituhannen jälkeen tehdyn uudistuksen jälkeen Clioa pystyi varustamaan ksenonvaloilla, digitaalisesti ohjatulla automaatti-ilmastoinnilla ja navigoinnilla.

Mallisarjan erikoisuudeksi esiteltiin keskimoottorinen Clio V6 Renault Sport, jossa kolmelitrainen V6-moottori oli etuistuimien takana.

Renault Clio III. Kuva Renault.

Clio III – lisää turvallisuutta

Syyskuussa 2005 Frankfurtin autonäyttelyssä paljastettiin kolmannen sukupolven Clio. Se ei jäänyt huomioimatta Car of the Year -tuomaristolta, joka äänesti Clion Vuoden Autoksi Euroopassa 2006.

Siitä tuli ensimmäinen automalli COTY-historiassa, joka voitti tittelin toista kertaa. Voittoa arvioitiin lyhyesti: ”Erinomainen pieni auto, jonka pitäisi inspiroida suurempia.”

Tärkeintä uudessa sukupolvessa oli sen turvallisuus, sillä Euro NCAP:n turvallisuustestissä Clio sai ensimmäisenä pikkuautona parhaan mahdollisen viiden tähden arvosanan.

Clioa kiiteltiin sen edistyksellisestä aktiivisesta ja passiivisesta turvallisuudesta.

Melkein nelimetriseksi venynyt kori tarjosi jälleen enemmän tilaa kuin edeltäneet mallit. Varustelu monipuolistui, kun saataville tulivat avainkortti ja nappikäynnistys. Turvallisuutta lisäsivät mukautuva vakionopeudensäädin ja nopeusrajoitin.

Renault Clio IV. Kuva: Renault.

Clio IV – panostus muotoiluun

Neljännen sukupolven Clio hätkähdytti syksyllä 2012 Pariisin autonäyttelyssä muodoillaan. Laurens van den Ackerin luoma uusi Clio säilytti hyvin pitkälti DeZir- konseptiauton linjat.

Lisäksi akseliväliin tuli mittaa yli kymmenen senttiä lisää, mikä nosti Clion tiloiltaan ja ajettavuudeltaan pykälän aiempaa ylemmälle tasolle.

Uutta aikaa Cliossa edustivat ledivalot sekä R-Link. Sen kosketusnäytöllä pystyi muokkaamaan auton toimintaa ja säätöjä monella tavalla.

Katso tästä muita Historian havinaa -juttuja.

Uusi multimediajärjestelmä edusti aikansa huippua. Clio ja sen ominaisuudet eivät jääneet huomaamatta COTY-äänestyksessä, missä se eteni loppusuoralle sijoittuen kuudenneksi.

Neljännen sukupolven aikana Clio nousi Suomessa suursuosikiksi. Vuodesta 2015 lähtien se on ollut 20 eniten rekisteröidyn automallin joukossa kilpaillen kärkisijoituksista omassa luokassaan.

Toistaiseksi paras vuosi oli 2017, jolloin maassamme rekisteröitiin yli kaksituhatta Clioa.

Renault Clio E-Tech Hybrid. Kuva: Renault.

Clio V – suurimmat muutoksen pinnan alla

Nykyinen Clio esiteltiin maaliskuussa 2019 Geneven autonäyttelyssä. Muotoiluun ei tehty suurta muutosta, vaan palkittuja ja kiitosta saaneita linjoja hiottiin edelleen. Pinnan alla tapahtui kuitenkin valtavasti, sillä viidennessä sukupolvessa siirryttiin uuteen perusrakenteeseen.

Renaultin uusi modulaarinen CMF-B -perusrakenne auttoi nostamaan Clion ajettavuuden ja turvallisuuden korkeammalle tasolle. Jälkimmäinen palkittiin jälleen kerran viiden tähden arviolla Euro NCAP:n entistä vaativammassa turvallisuustestissä.

Nykyisen Clion parhaissa varustetasoissa on 10-tuumainen digitaalinen, monipuolisesti muunneltava mittaristo sekä kookas 9,3-tuumainen tieto-viihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Tiloista kertoo omaa kieltään 391 litran kokoinen tavaratila, joka Renaultin mukaan on luokkansa suurin.

Uusimpana lisänä Clio-mallisarjassa on Clio E-TECH Hybrid, jolla on suuri merkitys Renaultin henkilöautomalliston sähköistämisessä.

Se tuo kilpa-autoissa kehitetyn edistyksellisen tekniikan kaikkien autonostajien saataville. Voimalinjassa on 1,6-litrainen bensiinimoottori, kaksi sähkömoottoria ja älykäs automaattinen monitilavaihteisto.

Ensimmäiset Clio E-TECH hybridit ovat juuri saapuneet maahan ja jälleenmyyjäliikkeissä niihin pääsee tutustumaan tammikuun puolessa välissä.

Clio E-TECH hybridin hinnat alkavat 23 990 eurosta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!