Rasmus Tuominen hyvässä vauhdissa Lamborghini-testissä

Jo lähes perinteeksi muodostuneessa, suomalaisen GTM Finlandin ja saksalaisen Leipert Motorsportin yhteistyössä järjestämässä, vuosittaisessa ns. Shoot Out -testissä suomalaiskuljettaja Rasmus Tuominen, 21, antoi täydellisen näytteen osaamisestaan.

Joulukuun alussa Portugalin Portimaon 4,6 kilometrin mittaisella F1-radalla ajetuissa monipäiväisissä testeissä hän kirjautti niiden nopeimpia kierrosaikoja.

Urallaan kaksi Kartingin hopeamitalia ja kaksi rata-autoilun v1600-luokan SM-mitalia sekä Rallicrossin RX Academyn voittanut mänttäläinen pääsi nopeasti samalle aaltopituudelle 620 hevosvoimaisen Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO auton kanssa.

– Auton aerodynamiikka ja suorituskyky sekä ennen kaikkea tehokkaat jarrut tekivät suuren vaikutuksen ja sen myötä minun oli helppo hyödyntää kartingista saamani kokemus. Lisäksi kun tiimissä oli erittäin hyvä ja kuljettajan vauhtia kehittävä henkilökunta niin pääsin nopeasti vauhtiin, joka ylitti myös omat odotukseni. En ole yhdelläkään aikaisemmin ajamallani kilpa-autolla vielä ajanut paljoa yli 200 km/h nopeutta kunnes nyt Portimaon radan pitkällä pääsuoralla menin lähes 300 km/h vauhtia, Rasmus Tuominen kertoo.

Nuoren suomalaisen lisäksi jyväskyläläiset Perttu Hämäläinen ja urallaan lukemattomia GT-autojen palkintokorokesijoituksia ja Lamborghini Super Trofeo ratasarjan mitalisijoituksia voittanut Mikko Eskelinen kävivät ratin takana.

– GTM Finlandin Shoot Out testin tarkoitus on mahdollistaa suomalaiskuljettajille nousun kilpailemaan kansainvälisiin rata-autoilun GT-sarjoihin. Aikaisempina vuosina niin Lamborghini Super Trofeo Aasian Mestaruuden minun kanssani voittanut Juuso Puhakka, EM-hopeamitalin kanssani saavuttanut Elias Niskanen ja tänä vuonna Ferrari Challenge EM-pronssimitalin sekä saman sarjan Maailmanmestaruutta juhlinut Luka Nurmi ovat kaikki ottaneet ensimmäiset askeleet kansainvälisille radoille järjestämiemme testien kautta, Mikko Eskelinen kertoo.

– Shoot Out -tilaisuuden toinen tarkoitus on mahdollistaa myös muillekin rata-autoilun kokemusta omaaville kuljettajille saada ns. maistiainen nykypäivän GT-autosta. Suomessa valikoidusti kilpaileva Perttu Hämäläinen sai myös sen mitä lähti Portugalista hakemaan eli kokemuksen todellisen ammattitiimin toiminnasta sekä autosta, jollaista Suomen kilparadoilla ei vielä ole kukaan ajanut. Hän teki juuri niin kuin suunniteltiin eli nosti vauhtiaan testien edetessä. Näin hän maksimaalisesti pystyi hyödyntämään saamansa tietotaidon, Eskelinen jatkaa.

Rata-autoilun kilpasarjat pyörähtävät käyntiin maalis-huhtikuun vaihteessa ja ne ovat suomalaisittain kovassa nosteessa kun esimerkiksi GT3-luokassa Juuso Puhakka, Konsta Lappalainen ja Patrick Kujala ovat olleet tuttu näky kilpailujen palkintokorokkeilla.

Lisäksi kun Luka Nurmi teki suomalaista moottoriurheiluhistoriaa voittamalla Ferrari Challenge ratasarjan maailmanmestaruuden niin suomalaisittain odotukset ovat korkealla myös kilpailukaudella 2022.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän