Rallin F-Cup: Kymmenyksetkin ratkaisivat Ilomantsissa

F-Cup Rallisarjan kauden toiset sarjapisteet olivat jaossa upeassa talvisäässä Ilomantsi Rallissa.

Kilpailun tiestöt saivat kilpailun jännityksen säilymään loppuun asti, kun useissa luokissa voittokamppailut ratkottiin vasta viimeisellä erikoiskokeella.

Lemmetti lennähti voittoon Nuotti-kategoriassa

Nuotti-kategoriassa avauspätkällä nopeimman suorituksen teki sarjajohdossa startannut Joonas Lindroos BMW M3:lla. Kohtalona oli kuitenkin erikoiskokeen jälkeen keskeytys.

Tämän jälkeen M3:illaan Markus Hellström ja Mika Lemmetti aloittivat läpi päivän kestäneen tuiman kamppailun. Toinen sarjan pistetilanteen kannalta merkittävä tapahtuma saatiin toisen erikoiskokeen alussa, kun pistekakkosena startannut Miko Jalava pysäköi Toyota Starletinsa penkan päälle.

Lemmetin ja Hellströmin taistelu huipentuisi viimeisellä erikoiskokeella, johon Lemmetti starttasi 1,6 sekunnin etumatkan turvin. Kummallakaan ei erikoiskoe osunut lankulle virheettömästi. Ensin Hellström oli väliajoissa jo reilusti edellä, kunnes vaakakuppi kääntyi totaalisesti.

Erikoiskokeen pohjat kirjautti komeasti Tuukka Kauppinen Ford Fiesta R2:lla, Lemmetin jäädessä 1,2 sekuntia, Hellström puolestaan oli vasta kahdeksas, jääden 25 sekuntia pohjista. Näin Lemmetti korjasi voiton 25,4 sekunnin marginaalilla Hellströmiin.

Kolmossijasta kamppailukin meni viimeisellä uusiksi, väliluokan voitossa kiinni ollut Janne Korhonen keskeytti, kun autosta tulivat nesteet ulos lähdössä. Neljäntenä ollut Jaakko Ollikkala keskeytti puolestaan voimansiirtovikaan.

Vitospaikalta kolmoseksi nousi järjestävän seuran Eetu Kortelainen Honda Civic Type R:llä ja otti samalla väliluokan voiton. Vain 0,4 sekuntia Kortelaisesta jäi lopulta Kauppinen, joka otti nimiinsä pikkuluokan.

Yleisessä voitosta väännettiin viimeiseen metriin asti

Yleisessä kärkikaksikko muodostui vakaaksi jo alussa. Pikkuluokan kärkimies ja pistejohtaja Juha Högström Toyota Corolla GT:llä, sekä ison luokan BMW M3-pilotti Matias Valkonen avasivat tasa-ajalla nopeiten.

Taustalla Jonni Ruottunen Volvo 940:llä oli jo kauden avausta paremmassa vauhdissa ja oli stabiloitunut sijalle kolme. Väliluokan edustaja Mika Ruohio Honda Civic Type R:llä oli neljäntenä, mutta ei aivan pystynyt tällä kertaa Ruottusen vauhtiin yleiskilpailussa.

Päivä kulki vuoroin Högströmin, vuoroin Valkosen johtaessa. Viimeiselle lähdettiin Valkosen johtaessa 3,9 sekunnin erolla. Ensimmäisenä reitille startannut Högström onnistui pusertamaan viimeisen pätkän alkuosalla hieman eroa Valkoseen, loppuosalla taas Valkonen kuroi eroa takaisin. Lopulta pohjat Högströmille 4,8 sekunnin erolla ja yleiskilpailun voitto 0,9 sekunnin turvin.

Ruottunen piti kolmatta sijaa koko päivän, kuten Ruohio nelospaikkaa.

Senioreissa Kytölä nappasi jälleen pisimmän korren

Avauspätkällä nopeimman ajan pamautti järjestävän seuran Seppo Korhonen Honda Civic Type R:llä, peräti 13,8 sekunnin erolla Kari Kytölään.

Vielä seuraavakin tultiin liki tasatahtia kärkikolmikon kesken, Kytölän BMW M3 pohja-aikaan, mutta vain 0,5 sekuntia hitaammin suoriutui Veli Kukkonen Ford Escort RS 2000:llaan, Korhosen jäädessä pohjista 1,7 sekuntia. Kolmosesta alkaen Kytölä nosti vauhtia, Korhonen taasen keskeytti tekniseen vikaan.

Kytölä korjasi voiton lopulta 56 sekunnin erolla Kukkoseen, kolmanneksi Ford Escort RS 2000:llan ajoi Aimo Jaakkola, jolla eroa Kytölään kertyi reilu pari minuuttia.

Junioreissa haastaja vei potin

Junioreissa pistekolmosena matkaan lähtenyt Joakim Löfvik oli parhaiten hereillä. BMW M3 kiisi 1,3 sekunnin erolla pohja-aikaan, ennen pisteissä neljäntenä ollutta Sami Laurilaa, joka luottaa Toyota GT Corollaan. Kotiseuraa edustava Veeti Koljonen oli kolmas BMW 328i:llä, jääden pohjista 6,5 sekuntia.

Toinen erikoiskoe sitten muutti jo tilannetta, Laurila ajoi ulos ja Koljonen ajoi pohjat nousten vain 0,3 sekunnin päähän Löfvikistä.

Kolmannella erikoiskokeella saatiin pohja-aika kirjattua Toyota Starlet-pilotti Antti Laakkiolle, joka samalla nosti itsensä toiseksi kun Koljonen hieman epäonnistui.

Neljännellä erikoiskokeella Laakkio sortui ulosajoon ja keskeytti, Koljonen nousi taas toiseksi, pikkuluokan kärkeen nousi puolestaan Tommi Lämsä Toyota Starletilla.

Viimeiselle erikoiskokeelle lähdettäisiin Löfvikin johtaessa 8,7 sekunnin erolla Koljoseen. Koljosen suunnitelmana oli laittaa kaikki peliin. Suunnitelma toimi mutta vain osittain, tuloksena oli pohja-aika, ei kuitenkaan riittävän suurella erolla. Löfvik korjasi kisan voiton 2,3 sekunnin erolla Koljoseen.

Lämsä viipyi puolestaan erikoiskokeella liki 13 minuuttia kärkimiehiä kauemmin ja putosi tuloslistoilla hännille. Kolmanneksi nousi pikkuluokan voittajaksi noussut Aki Laakkio Toyota Corolla GT:llä. Yleiskilpailun neljäs oli Heikki Hosionaho BMW M3:lla, ennen Opel Astra GSI:hin luottanutta Petri Hännistä, joka korjasi väliluokan voiton.

Nelivedoissa ainoa kilpailijapari oli tälläkin kertaa Tomi Rönnemaa – Tero Rönnemaa Kia Rio N5:lla.

F-Cupin kauden kolmas kisa ajetaan parin kuukauden kevättauon jälkeen 27. toukokuuta Mäntsälässä.

Ilomantsi Ralli

Nuotti
1. Mika Lemmetti 37:41,7
2. Markus Hellström +25,4
3. Eetu Kortelainen +51,5

Yleinen
1. Juha Högström 39:16,3
2. Matias Valkonen +0,9
3. Jonni Ruottunen +38,0

Seniorit
1. Kari Kytölä 44:15,3
2. Veli Kukkonen +56,0
3. Aimo Jaakkola +2:18,4

Juniorit
1. Joakim Löfvik 41:03,7
2. Veeti Koljonen +2,3
3. Aki Laakkio +1:46,1

Neliveto
1. Tomi Rönnemaa 40:33,4

F-Cup alustava pistetilanne: 2/5 osakilpailua

Nuotti
1. Mika Lemmetti 48p
2. Eetu Kortelainen 42p
3. Tuukka Kauppinen 42p

Yleinen
1. Juha Högström 51p
2. Mika Ruohio 47p
3. Matias Valkonen 39p

Seniorit
1. Kari Kytölä 40p
2. Veli Kukkonen 36p
3. Mikko Raiski 19p

Juniorit
1. Joakim Löfvik 48p
2. Veeti Koljonen 48p
3. Tommi Lämsä 38p

Neliveto
1. Tomi Rönnemaa 30p

www.f-cup.fi

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän