F-Cup Rallisarjan kauden neljäs osakilpailu ajettiin lauantaina 16. syyskuuta Mynämäen ympäristössä. Naantalin Seudun Urheiluautoilijoiden järjestämä Rantaralli oli järjestyksessään jo 46. Kuuden erikoiskokeen reitti ja erikoiskokeita 62 kilometrin verran haastoi kuljettajat ja sekuntitaistot saatiin ratkottua riittävin eroin.
Nuotti-kategoriassa pistejohtajana starttasi Mika Lemmetti (LaihUA) – Sami Niemelä (LaihUA) BMW 325i:llä. Lähimmät haastajat pisteissä olivat Tuukka Kauppinen (HuuhaUA) Ford Fiesta R2:lla yhden pisteen päässä sekä Markus Hellström (SaloUA) BMW M3:lla ja Eetu Kortelainen (K-KUA) Honda Civic Type R:llä neljän pisteen päässä.
Kilpailu käynnistyi Hellströmin tahdittamana, seuraavalla pohjat ajoi Lemmetti, sitten esiin nousi Joonas Lindroos (TullUA) – Jouni Lampinen (TullUA) BMW M3:llaan. Lindroos nousi kilpailun kärkeen jo toisella erikoiskokeella, mutta ensimmäinen pohja-aika tuli vasta kolmannella.
Lindroos ajoi vastustamattomasti voittoon 14,4 sekunnin turvin, Lemmetin ottaessa kakkostilan tuomilla pisteillä hyvät asetelmat mestaruutta ajatellen. Kolmostilalle ajoi Jaakko Ollikkala (PoKyUA) – Kari Luoma (EPUA) BMW M3:lla.
Väliluokan voittoon kiiruhti Eetu Kortelainen (K-KUA) – Krister Suhonen (K-KUA), eroa Lindroosiin kertyi 1:00,4. Kortelaisesta 13,5 sekunnin päähän ajoi toiseksi Jooa Iivari (KorpUA) – Riikka Hokkanen (AL-Kangasniemi) ja heistä vain kolmen sekunnin päähän jäivät Walle Pajuoja (LaihUA) – Juho-Erik Järvinen (LamUA).
Pikkuluokan voittoon ja yleiskilpailun kahdeksanneksi ajoi ajotaukoa vietellyt Markku Artjoki (TullUA) – Kimmo Talikka (THU-TEAM) VW Polo GTI:llä, jotka vauhdikkailla tiestöillä jäivät Lindroosin ajasta 2:03,7.
Pistejohdossa jatkaa Lemmetti, mutta lähimmäksi uhkaajaksi nousi nyt Kortelainen kolmen pisteen iskuetäisyydellä.
Yleinen Ruottusen juhlaa
Yleisessä kategoriassa matkaan suurimpana suosikkina laitettiin Jonni Ruottunen (PR-RAC) – Mikko Niemelä (TamUA) Volvo 940:lla, jotka pisteissä lymyilivät vasta kutospaikalla. Eikä voittajasta totisesti epäselvää ollutkaan missään vaiheessa, kaksikko nimittäin pommitti kuusi pohja-aikaa kuudesta.
Kahden pätkän jälkeen toisiksi nopeinta vauhtia kisan avannut Matias Valkonen (AL-Härmä), roikotti kolmospätkällä leveäksi ja auton pyöränripustukset antautuivat keskeytyskuntoon. Väliluokan kärkinimet Mika Ruohio (LprUA) – Ari-Matti Rikkinen (LprRT), sekä Mika Korhonen (NaSU) – Tommi Koskinen (NaSU) kamppailivat tässä kohtaa kakkospaikasta Honda Civic Type R:llään. Ruohiolla eroa Ruottuseen oli 13,4 sekuntia, mutta vain 1,1 sekunnin päässä oli Korhonen. Pikkuluokan kärkipari Juha Högström (MäntsMK) – Juha Laaksonen (MäntsMK) olivat neljänsinä Toyota Corolla GT:llään, eroa Ruottuseen tasan 20 sekuntia.
Tauon jälkeen asetelmat muuttuivat sikäli, että Ruohion sijoitus putosi hieman alaspäin ja Högströmin kiri taasen puri terävästi ylöspäin. Jopa niin terävästi, että Corolla-kuski nousi viimeisellä erikoiskokeella 0,1 sekunnin erolla Korhosen ohi toiseksi yleiskilpailussa. Ruohio taas putosi 9 sekunnin päähän Korhosesta lopputuloksissa ja väliluokan kolmoseksi ajaneet Niko Jousi (NuUA) – Ville Kumpulainen (NuUA) Volvo 240:llä puolestaan hilautui 6,7 sekunnin päähän Ruohiosta.
Nelivedoissa ainoa osallistuja oli jälleen Tomi Rönnemaa (RaisUA) – Tero Rönnemaa (RaisUA) KIA Rio N5-ajokillaan.
Senioreissa mestareiden hallintaa
Senioreiden pistejohdossa kilpailuun starttasi Kari Kytölä (P-HUA) – Markku Laakso (LamUA) BMW M3:lla. Ison luokan kalustolla ajavan yhdeksänkertaisen mestarin ainoa uhka kymmenennen mestaruuden tiellä olisi väliluokan puolella ajava viime vuoden mestari Veli Kukkonen (KuortUA) – Janne Pitkänen (KuortUA) Ford Escort RS 2000:lla.
Kolmelle ensimmäiselle erikoiskokeelle pohjat ajoi pistekolmosena oleva kaksikko Aimo Jaakkola (MhMK) – Sini Tynni (MhMK) Ford Escort RS 2000:lla. Senioreissa käytettävän aikatasoitusjärjestelmän myötä kaksikko ei kuitenkaan ollut johdossa, vaan johtopaikkaa piti tauolle tultaessa ikänestori Kukkonen lähes puolen minuutin turvin Kytölään.
Neloselle pohjat ajoi Kytölä, Jaakkolan kuitatessa taas pohjat seuraavalla. Viimeiselle pätkälle Kukkonen ajoi pohjat osakilpailuvoittonsa kruunuksi. Kytölä piti mestaruusasetelmat erinomaisina ottamalla kakkostilan ennen Jaakkolaa ja neljänneksi jätettyä pikkuluokan voittajaparia Antero Sakselin (SaloUA) – Matti Kaskinen (SaloUA) Toyota Starletilla.
Junioreissa yllätyksiä, Orimattilaan luvassa huima taistelu
Junioreissa kärkikaksikkona läpi kauden on mennyt Veeti Koljonen (K-KUA) – Joona Laine (K-KUA) BMW 328i:llä sekä Joakim Löfvik (NNSB) – Kim Löf (NNSB) BMW M3:lla.
Tämän kaksikon komennossa alkoi Rantarallikin. Löfvik aloitti väkevämmin 4,4 sekunnin pohjilla, sitten alkoi Koljosen ajomaltti löytyä ja tuloksena oli kahdet pohjat ja sen myötä taukotilanteessa 0,7 sekunnin johtoasema. Kolmantena tauolla oli pistekolmosena startannut pikkuluokan kärkinimi Tommi Lämsä (LakUA) Toyota Starletillaan, joka oli tällä kertaa liikkeellä kartturinaan Niko Nylund (RaisUA). Eroa johtavaan autokuntaan oli 24,3 sekuntia.
Nelosella alkoi tapahtua, Koljonen nuljahti tieltä ulos ja Löfvik otti johtopaikan ja vahvan kiinnityksen sarjajohtoon. Aki Laakkio (MänstMK) – Tuuka Tyyskä (PoSUA) lennättivät Toyota Corolla GT:n pohja-aikaan ja nousivat samalla vain 0,3 sekunnin päähän Lämsästä.
Viidennellä erikoiskokeella pohjat jälleen samalle kaksikolle ennen Lämsää, Löfvikin höllättyä jo pahimman kiireen pois. Viimeisellä pätkällä mullistettiin listoja vielä kertaalleen. Nyt epäonni iski myös Löfvikiin ja tekniikka petti viimeisen pätkän viimeiselle neljännekselle. Nyt pohja-aikatilastoon taas eri nimi, tällä kertaa Antti Laakkio (MäntsMK) – Markus Myllynen (MäntsMK) Toyota Starletilla.
Kaiken dramatiikan jälkeen Laakkiot keulilla lopputuloksissa, Aki edellä, Antti vain 3,2 sekuntia perässä. Eikä voitto kaukana ollut kolmanneksi jätetyn Tommi Lämsän autokunnallakaan, eroa voittoon jäi 5,1 sekuntia.
Yllättävin tilanne tapahtui kuitenkin vasta pistetaulukoita ynnättäessä, sarjan kärkeen nousikin neljänneksi ajaneet Heikki Hosionaho (NilUA) – Jan Pousi (RoiUA) BMW M3:lla. Hosionaho 77, Lämsä 76, Koljonen 74, Aki Laakkio 74, Löfvik 70 on asetelma kun mitaleita startataan viimeiseen kilpailuun ratkomaan.
F-Cupin kauden viides ja viimeinen osakilpailu, Jopimainos Orimattila Ralli kilpaillaan lauantaina 7. lokakuuta. Tarjolla on 5 erikoiskoetta, joiden yhteismitta on noin 53,5 kilometriä.
XLVI Rantaralli, Mynämäki
Yleiskilpailun tulokset
Nuotti
1. Joonas Lindroos 31:03,3
2. Mika Lemmetti +14,4
3. Jaakko Ollikkala +50,1
Yleinen
1. Jonni Ruottunen 32:27,9
2. Juha Högström +43,3
3. Mika Korhonen +43,4
Seniorit
1. Veli Kukkonen 34:45,3
2. Kari Kytölä +23,0
3. Aimo Jaakkola +35,0
Juniorit
1. Aki Laakkio 34:14,8
2. Antti Laakkio +3,2
3. Tommi Lämsä +5,1
Neliveto
1. Tomi Rönnemaa 33:53,9
F-Cup pistetilanne: 4/5 osakilpailua
Nuotti
1. Mika Lemmetti 86p
2. Eetu Kortelainen 83p
3. Tuukka Kauppinen 79p
Yleinen
1. Mika Ruohio 92p
2. Mika Korhonen 77p
3. Eetu Kainulainen 73p
Seniorit
1. Kari Kytölä 79p
2. Veli Kukkonen 75p
3. Aimo Jaakkola 45p
Juniorit
1. Heikki Hosionaho 77p
2. Tommi Lämsä 76p
3. Veeti Koljonen 74p
Neliveto
1. Tomi Rönnemaa 60p