Rallicrossin pääsarja RX1e-luokka on myös Saksan MM-osakilpailun osalta peruttu. FIA:n ja sarjan promoottorin tutkimukset Englannin Lydden Hillin MM-osakilpailun yhteydessä tapahtuneesta RX1e-auton tulipalosta ovat yhä kesken. CE Dealer Teamin Niclas Grönholm osallistuu Saksan osakilpailuun kakkoskategorian RX2e-luokan kalustolla.
Ruotsalaistiimi haluaa ajaa faniensa ja yhteistyökumppaneidensa edessä, joten päätös osallistua RX2e-luokan osakilpailuun oli helppo. Grönholmille RX2-e-luokan kilpailu on uran ensimmäinen, hänen tallikaverinsa Klara Andersson kilpaili luokan autolla kaudella 2021.
– Olen kertaalleen ajanut testiä kyseisellä autolla juuri ennen tämän kauden alkua. Jonkun verran ajatusta autosta on, mutta vastustajillamme sitä on runsaasti. Luokka on todella tasainen ja luokassa ajavat kuljettajat osaavat kyllä ajaa kilpaa. Mitään emme saa helpolla, Grönholm muistuttaa.
– Kun tutkimukset ovat kesken niin on hyvä, että pääsemme faniemme ja sponsoriemme takia takaisin kilparadalle. Operoimme Saksan kisan oman tiimimme voimin. Tiimillemme on Esteringiin tulossa vieraaksi 500 ihmistä. Hyvä että löysimme RX2e-luokkaan meille molemmille kilpa-autot ja pääsemme kilpailemaan Saksassa sovitusti.
Aiempien vuosien MM-osakilpailujen tuloksena Grönholmilla on Esteringiltä taskussaan useampi Top 5 tulos.
– RX2e-luokan täyssähköauto on tehottomampi kuin RX1e-luokan kilpuri. Mutta ei siinä auta kuin lähteä ajamaan hyvä tulos, vaikka odotuksia ei hirveästi ole suuntaan taikka toiseen. Uskon, että tässäkin luokassa saa ajaa niin kovaa kuin pystyy. Ja on kiva päästä pitkästä aikaa ajamaan kilpaa. Edellisestä startistani on jo puolitoistakuukautta aikaa, Grönholm muistuttaa.
Rallicrossin RX2e-luokka lyhyesti
RX2e-luokassa kilpaillaan sähkökilpa-autoihin erikoistuneen espanjalaisen QEV Technologiesin suunnittelemalla nelivetoisella täyssähköautolla, jonka molemmilla akseleilla on sähkömoottori. Auto itsessään perustuu vastaavaan polttomoottoriautoon.
Autossa ei ole kardaania, joten nelivedon vetosuhdetta säädetään ohjelmiston avulla. Sähkömoottorit tarjoavat 250 kW (335 hv) huipputehon ja 510 Nm väännön. Kysymyksessä on yksityyppiluokka, jossa jokaisella osallistujalla on käytössä saman valmistajan kilpa-auto.