Posti jatkaa päästöttömän verkkokauppalogistiikan kehittämistä ja ottaa kevytjakelukalustossaan käyttöön Neste MY uusiutuvan dieselin, todetaan Postin tiedotteessa.
Uusiutuvien polttoaineiden käyttö on nopein keino vähentää verkkokaupan logistiikasta syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä.
Postin toimittamien pakettimäärien kasvu on viime vuosina ollut jyrkässä nousussa ja kuluneen kevään aikana paketteja on toimitettu viikoittain jo miljoonia.
Aiemmin samoihin toimitusvolyymeihin on Postin tiedotteen mukaan päästy vain vuoden kovimpina huippuina, esimerkiksi Black Fridayn ja joulun aikaan. Postin oma kalusto kattaa Suomen pakettijakelusta noin 40 prosenttia.
Postin aiemmin teettämässä tutkimuksessa todettiin, että verkkokaupan ja kivijalkaliikkeen päästöerot syntyvät lähinnä niin sanotun viimeisen kilometrin aikana, eli matkalla jakelukeskuksesta kuluttajalle.
Laskennallisesti yhden paketin toimittaminen jakelukeskuksesta noutopisteeseen tuottaa Postin mukaan keskimäärin 600 gramman kasvihuonekaasupäästöt, mikä vastaa noin viiden kilometrin ajomatkaa tavallisella henkilöautolla.
Katso myös tämä: Historian havinaa: ”Lapinmaan postin vaivalloinen taival” vuonna 1922
Neste MY uusiutuvan dieselin käyttöönoton myötä Posti vaikuttaa tähän ratkaisevaan vaiheeseen ja vähentää omia kasvihuonekaasupäästöjään noin 3,8 miljoonaa kiloa vuosittain. Tämä vastaa lähes 1 300 henkilöauton poistamista liikenteestä. Vaikutukset näkyvät etenkin Suomen suurkaupunkien alueilla, joissa toimituksia tehdään eniten.
Postin tavoitteena on saada oman toimintansa päästöt nollaan vuoteen 2030 mennessä. Neste MY uusiutuvan dieselin käyttöönotto on konkreettinen ja välitön askel kohti tätä tavoitetta. Posti selvittää parhaillaan myös kuljetuksen kumppaniverkoston siirtymistä vaihtoehtoisiin polttoaineisiin.