Päivän museoauto: Tässä Saabissa on todella harvinainen moottori!

Tämä on todella harvinainen Saab 9000. Siinä on nimittäin Suomessa tehty V8-moottori.

Auto on Saab 9000 CDI -konseptiauto, joka tehtiin Saab-Valmetin tehtaalla 1989. Siihen tehtiin Suomessa 4-litrainen V8-moottori, jossa oli tehoa 230 hevosvoimaa.

Moottori koottiin pääasiassa Saabin moottoreiden perusosista.

Kiinnostaako autot ja liikenne? Tilaa tästä Autotodayn uutiskirje!

Varsinainen suunnittelutyö, modifioinnit ja komponenttien valmistus tehtiin Valmet Linnavuoren tehtaan ja Saab-Valmetin tehtaan yhteistyönä.

Kuva: CvB.

Näitä moottoreita valmistettiin kaikkiaan 5 kappaletta.

Auto ja moottori kuvattiin Uudenkaupungin automuseossa 2015.

Päivän museoauto: Tämä on todella harvinainen Lada!

Päivän museoauto: 1970-luvun halvin henkilöauto

Päivän museoauto: Datsunin ensimmäistä etuvetoista tuotiin Suomeen runsaat 40 700

Tältä Saabin V8-moottori näyttää. Kuva: CvB.

4 KOMMENTIT

  1. Moottorin tarve lähti siitä, että amerikkalaiset asiakkaat ja eurooppalaisetkin edustusautoasiakkaat halusivat monisylinterimoottorin autoonsa. Moottori ei kuitenkaan tullut sarjatuotantoon, koska Saab sai GM:n perheeseen liityttyään 3-litraisen V6-moottorin valmiina.

    Moottori tehtiin periaatteessa laittamalla kaksi Saabin nelisylinteristä 2 litran lohkoa rinnakkain V-kulmaan keskenään. Valmet Linnavuori suunnitteli ja teetti alihankkijoillaan uuden sylinteriryhmän valun ja kampiakselin aihion sekä imu- ja pakosarjat ja öljypohjan ja työsti ne. Niihin yhdistettiin Saabin kiertokanget, männät, sylinterinkannet ja venttiilikoneistot sekä jakopään hammaspyörät.

    Pienin muutoksin auton koriin moottori saatiin mahtumaan moottoritilaan.

  2. Otaksun lähtökohtana olleen sellaisen havainnon, että Saab 99 GLE Finlandiassa (vuosina 1977 – 1978) käytetty 2-litrainen ruiskulla varustettu rivinelosmoottori oli käyttäjiensä mielestä alitehoinen.

    Kolme 99-Finskiä oli varustettu turbolla. 99 GLE oli valmistuksessa 1976 – 1978. 900 GLE korvasi sen.

  3. Syy moottoriin oli amerikkalais asiakkaiden tarve hienostuneesti käyvään moottoriin,kun eivät vielä silloin uskoneet nelisylinterisiin toisin kuin nykyään. Voiman puutteesta ei ollut kyse. 2.0 175hv ja 2.3 200-240 hv oli tarjolla nelosia. Myöhemmin 3.0 v6 205 hv.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän