Scanian V8-moottori 50 vuoden ikään

Anders Gau, Jonas Nordh ja Kristofer Hansén. Kuva: Scania.

Scanian V8 tuotiin markkinoille vuonna 1969, mutta miltä V8:n tulevaisuus näyttää?

– Mielestäni V8:lla on edessä vahva tulevaisuus, toteaa Scanian V8-moottorien pääinsinööri Anders Gau itsevarmasti.

– Jos katsotaan peruutuspeilistä kymmenen tai 20 vuotta taaksepäin, moottorissa oli silloinkin kahdeksan sylinteriä ja kahdeksan mäntää, ja se näytti samanlaiselta kuin nykyään. Moottoria on toki kehitetty paljon viimeisen 20 vuoden aikana: olemme siirtyneet Euro 3 -päästöstandardista Euro 6:een ja lisänneet hevosvoimia 580:sta 730:een, ja lisäksi polttoainetaloutta on parannettu tuntuvasti. Moottorin tunnistaa silti yhä V8:ksi.

Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa

Gaun mukaan V8 on parhaimmillaan – sekä nyt että tulevaisuudessa – raskaissa kuljetuksissa.

– Se on kestävä, suuritehoinen moottori, jonka polttoainetalous on todella hyvä. Siksi se soveltuu erinomaisesti raskaiden kuormien käsittelyyn esimerkiksi metsä- ja maanrakennustöissä, hän selittää.

– Kaksikymmentä vuotta on pitkä aika, mutta myös tulevaisuudessa tarvitsemme raskaita kuorma-autoja raskaiden kuormien kuljetukseen näillä aloilla. Siksi myös tehokkaille V8-moottoreille on kysyntää.

Voisi kuvitella, että kasvanut tehontarve on tehnyt moottoreista automaattisesti myös suurempia, monimutkaisempia ja enemmän kuluttavia.

Itse asiassa V8 on kuitenkin kehittynyt päinvastaiseen suuntaan. Vuonna 2017 esitellyn uusimman mallin suurimmat parannukset ovat moottorin kehitys polttoainetehokkuudessa (keskimäärin viiden prosentin polttoaineensäästö) ja parempi kestävyys. Se painaa 80 kiloa vähemmän kuin edeltäjänsä, etupäässä koska sen rakenne on yksinkertaisempi ja siinä on vähemmän osia.

Kuva: Gustav Lindh.

Etäyhteyspalvelut: tärkeämpää kuin sähköistäminen V8:n lähitulevaisuudessa

Gau uskoo, että etäyhteyspalveluiden kehittyminen vaikuttaa suuresti V8:n tulevaisuuteen. Hän jatkaa, että moottori on jo nyt yhteensopiva kaikkien Scanian tarjoamien etäyhteyspalveluiden ja koulutusmoduulien kanssa.

Lisäkehityksen potentiaalia hän näkee älykkäissä voimansiirtojärjestelmissä, joiden avulla kuljettajan on entistäkin helpompi vähentää polttoaineenkulutusta.

– Kun älykäs voimansiirtojärjestelmä auttaa kuljettajaa valitsemaan oikean vaihteen ja näkemään, mitä tapahtuu kolmen kilometrin päässä, tämä voi hyödyntää kuorma-auton liike-energiaa paremmin. Kaasua voi esimerkiksi vähentää juuri ennen mäen huippua ja antaa auton rullata mäki alas, niin että se kerää uutta liike-energiaa, jolla päästään taas seuraava mäki ylös. V8-moottorin tehokkuuden ansiosta on myös mahdollista käyttää taloudellisinta vaihdetta pidempään ennen pienemmän vaihteen vaihtamista. Tämä on itse asiassa energiaa säästävin vaihtoehto, hän sanoo.

Raskaat kuormat ovat tehokkaampia

Ilmastonmuutoksen ja ilmansaasteiden lisääntymisen myötä fossiilittomien kuljetusratkaisujen tarve kasvaa, mutta mikä on V8:n rooli muutoksessa? Ehkä tällaisella suurella dieselkäyttöisellä koneella ei ole paikkaa tulevaisuudessa? Sanian kestävän kehityksen ratkaisujen johtaja Jonas Nordh on eri mieltä.

– Kannatan V8:n jalostamista kestävän kehityksen näkökulmasta, hän sanoo.

– Jos sähköistys ei ole edennyt laajalti vuoteen 2030 mennessä, pitää meidän keksiä jotain sen tilalle, ja se jokin on energiatehokkuus. Hiilidioksidipäästöjen vähennyksestä noin 25 prosenttia pitää tulla energiatehokkaista ratkaisuista.

Hän selittää, että koska V8 voi kuljettaa isompia ja raskaampia kuormia, tarvitaan vähemmän kuorma-autoja ja kulutustaso pysyy samana, erityisesti kun hyödynnetään liike-energiaa V8-pääinsinööri Gaun mainitsemalla tavalla.

– Tästä syystä V8 voi olla ympäristöystävällisen kuljettamisen markkinajohtaja, Nordh lisää. Uuden sukupolven moottorien tärkein uudistus on energiatehokkuuden parantaminen. V8:n uusi dieselalusta vähentää energiankulutusta, ja kuljetus kannattaa aina tehdä mahdollisimman tehokkaasti, oli ajoneuvon paino sitten tonni tai 76 tonnia.

Uusiutuvat polttoaineet tuovat uusia mahdollisuuksia

– Biopolttoaineita on saatavilla rajoitetusti, ja siksi niiden käyttö pitää keskittää töihin, joissa niitä todella tarvitaan, Nordh lisää.

– Niitä ei tarvita kaupunkikuljetuksiin, joissa sähköistäminen ja biokaasu voivat toimia paremmin. V8:n tehoa tarvitaan kuitenkin mäkisessä maastossa, kaivoksissa ja muissa käyttökohteissa, joissa vaaditaan 70-80 tonnin vetokykyä. Kun V8 730:n polttoaineena käytetään FAMEa tai HVO:ta, voidaan myös korjata hiilidioksidiongelmia.

Toinen tapa vapautua fossiilisista polttoainesta on tavallisten ja biopohjaisten polttoaineiden sekoittaminen. Scanialla on tiimi, joka keskittyy kokonaan tämän prosessin ratkaisemiseen.

Kevyempi mutta vahvempi ajoneuvo

Tulevaisuuden kehityskulkuun saattaa vaikuttaa myös vahvempien mutta kevyempien materiaalien, kuten kevlarin tai hiilikuitujen, käyttöönotto.

Scanian muotoiluosaston entinen johtaja Kristofer Hansén kuitenkin varoittaa innostumasta liikaa ja toteaa, että nämä materiaalit ovat olleet käytössä jo jonkin aikaa, mutta niiden korkea hinta on hidastanut niiden leviämistä.

Myös alumiinin rooli saattaa kasvaa tulevaisuudessa, ja muiden valmistajien tavoin myös Scania tutkii tätä ja muita ratkaisuja.

– Tällä hetkellä kuorma-autossa on lukuisia osia. Mutta ehkä tulevaisuudessa alustan rakentamiseen käytetään vähemmän osia, jolloin siitä tulee nykyistä kevyempi, sanoo Hansén.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here