Uudessakaupungissa on valmistettu autoja yli 50 vuotta — autotuotanto innosti myös kirjailijoita

Kuva: Uudenkaupungin automuseo.

Uudenkaupungin autotehtaan ensimmäinen auto valmistui 13.11.1969 kello kuudelta aamulla. Auto oli mallia Saab 96, ja se esiteltiin samana päivänä kello kolmelta iltapäivällä autovalmistuksen alkamisen kunniaksi autotehtaalla järjestetyssä juhlatilaisuudessa.

Valmet Automotive, aiemmalta nimeltään Saab-Valmet, on toiminut jo viidenkymmenen vuoden ajan autoteollisuuden palveluntarjoajana.

Yritys on laajentanut toimintaansa merkittävästi viime vuosina, mutta yrityksen toiminnan perusta on yhä vahvasti Uudessakaupungissa ja autojen sopimusvalmistuksessa, joka alkoi virallisesti 13.11.1969.

Kuluneen viiden vuosikymmenen aikana Uudenkaupungin autotehtaalla on valmistettu toistakymmentä eri automerkkiä.

Tehtaan tuotantomäärät ovat viime vuosina nousseet yli sataantuhanteen autoon vuodessa. Kaikkiaan Uudestakaupungista on toimitettu asiakkaille jo 1,5 miljoonaa autoa.

50-vuotias Suomi-Saab innosti myös kirjailijoita

Suomen teollisuuden uusi aluevaltaus 50-vuotta sitten on saanut myös kirjailijat tarttumaan kynään monipuolisesti. Melkein voisi puhua julkaisusarjasta, vaikka kirjailijat ovatkin ilmeisesti tehneet työnsä hyvin itsenäisesti.

Päätös autotuotannon käynnistämisestä Suomessa tehtiin elokuussa 1968.

Ensimmäisenä tätä tapahtumaan ehätti juhlistamaan kulttuurin monitaitaja Panu Kaila yhteistyökumppaninsa Pentti Virtasen kanssa.

Heidän teoksensa Lyskan pojat ja limusiinit, kertoo varsin laajasti ajasta ennen oman henkilöautotuotannon käynnistymistä Suomessa.

Monipuolinen kuva-aineisto on kirjailijoiden itse valokuvaamalla tallentamaa autenttista aikalaismateriaalia. Se antaa laajan ja monipuolisen kuvan Suomen autokannasta tultaessa 1960-luvulle.

Hieman toisenlaisella otteella asiaan on pureutunut tietokirjailija Jukka Vesterinen, jonka teos Henkilöautoja Suomesta, kertoo myös monista varhaisemmista yrityksistä autotuotannon käynnistämiseksi maassamme. Keskeisellä sijalla on luonnollisesti uusikaupunkilainen autotuotanto, mutta uutta historiantietoa on löytynyt kirjan sivuille myös varhaisimmilta ajoilta.

Tuore kirjailija Jukka Keränen on puolestaan julkaissut kaksi hauskaa ja opettavaista satukirjaa, joiden aihepiiri liikkuu vahvasti kotimaisen autotuotannon maailmassa.

Keräsen kirjojen Pikku-Pekka autotehtaassa ja Mummin uusi auto, kuvitus on varsin onnistunut ja tekstit kertovat elävästi ja mukaansatempaavasti aiheistaan.

Keränen on kirjailijajoukon ainoa, joka on myös aikanaan työskennellyt autotehtaalla Uudessakaupungissa.

Viimeisimpänä markkinoille tullut Matti Pitkäsen toimittama teos Sikses hyvä ammattiosasto, valottaa myös monipuolisesti suomalaisen autotuotannon eri vaiheita.

Kyseessä on Uudenkaupungin Auto- ja Metallityöväen ammattiosasto 268:n 50-vuotishistoriikki.

Kirjan tarinoista ja pöytäkirjojen otteista saa hyvän kuvan miten yhteistyötä ja luottamusta on rakennettu.

Se kuvaa myös hyvin sitä uutta uskallusta ottaa käyttöön uusia tuotantomenetelmiä ja vahvistaa työelämän tasa-arvoa ottamalla käyttöön naisten ja miesten samapalkkaisuus samasta työstä.

Nämä ja monet muut yhteistyönä tehdyt uudistukset ovat osaltaan varmistaneet autotuotannon jatkumisen ja kehittymisen edelleen Uudessakaupungissa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here