Scanialta uusi V8-mallisto

Scania on julkistanut uuden V8-malliston. Uusi V8-nelikko muodostuu 530, 590, 660 ja 770 hv moottoreista.

Scanian uudet V8-moottorit eivät pelkästään tarjoa ennätyksellisiä teholukemia, vaan myös merkittävästi parempaa polttoainetaloutta, todetaan Scanian tiedotteessa.

Kokonaissäästö polttoaineen kulutuksessa voi Scanian mukaan olla kuusi prosenttia – tai jopa enemmän – oikeissa olosuhteissa, kun uusi G33-vaihteisto on asennettu voimalinjaan. Sen luokan polttoaineensäästöt ovat luonnollisesti iso asia sekä pitkällä aikavälillä ilmastolle, että tässä ja nyt kuljetusliikkeelle.

Pienempi kulutus tiedotteen mukaan on syntynyt Scanian insinöörien parannus- ja kehitystyön, sekä moottoritekniikan uusimpien saavutusten tuloksena. Parannuksista mainittakoon pienentynyt sisäinen kitka, suuremmat puristussuhteet, parannetut pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmät sekä uusi tehokas moottorinohjausjärjestelmä (EMS).

Vaikka sähköistetyt kuljetukset pysyvät kehitystyön pitkän aikavälin päätavoitteena, maailma on edelleen riippuvainen polttomoottorilla varustetuilla kuorma-autoilla suoritetuista kuljetuksista – ja siksi Scanian uudet V8-moottorit ovat niin tärkeä kehitysaskel.

– Euroopassa tyypillinen kaukokuljetusajoneuvo kulkee noin 150 000 kilometriä vuodessa, sanoo Scania Suomi Oy:n tuotepäällikkö Mika Jukkara.

– Markkina-alueilla, joissa raskaiden ja pitkien yhdistelmien käyttö on sallittu, uudella V8-moottorillamme varustetun auton vuotuinen säästö voi olla 3 000–4 000 litraa.

Uuden V8-sukupolven kiinnostavin ja erottuvin jäsen on tietysti 770 hevosvoimaa ja 3700 Nm vääntömomentin kehittävä huippumalli – todennäköisesti maailman tällä hetkellä vahvin sarjavalmisteinen kuorma-automoottori.

On luonnollista, että Scanian V8-moottorilla varustettuja kuorma-autoja kysytään eniten siellä, missä sallitaan suuria yhdistelmämassoja. Myös Italian ja Espanjan kaltaisissa maissa (ja eräissä Euroopan ulkopuolisissa maissa) suositaan V8-moottoreita vuoristoisten ja usein haastavien tieosuuksien vuoksi.

Katso tästä lisätietoa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän