Päivän museoauto: Suomen ensimmäinen vetyauto vuodelta 1927!

4.11.2017 23.45

Tällä kertaa Päivän museoautona on 90-vuotias vetykäyttöinen Packard.

101 vuotta sitten Woikoski aloitti vedyn tuotannon omiin tarpeisiinsa. Vesivoimalaitos Voikoskella valmistui 1920 ja kemiallinen tuotanto Voikoskella alkoi. Keskelle koskea rakennettiin vetykello, joka varastoi tuotetun vedyn.

Hyvin nopeasti Woikoskella ymmärrettiin vedyn monikäyttöisyys ja mahdollisuudet.

1920-30-lukujen vaihteessa Voikosken teillä ajeli tämä Packard vm. 1927, joka perustui otto- eli mäntämoottoriin ja käytti polttoaineenaan vetyä. Auton rekisterikilvet ovat edelleen tallella, V-3237.

Auto on esillä Woikosken automuseossa.

Tekstin lähde: Woikosken automuseon näyttelyteksti.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!