Sunbeam oli sisarmalli Rootes-yhtymän Hillmanille, jonka tyypillisesti keskikokoisista perheautoista etenkin Minx saavutti suosiota Suomessa.
Sitten 1963 esitelty Hillman Imp haukkasi suuren palan Englannin pikkuautojen markkinoista ja saavutti menestystä täälläkin.
Imp oli suunniteltu BMC:n Minin kilpailijaksi, mutta siinä käytettiin hyvin erilaisia teknisiä ratkaisuja, esimerkiksi pitkittäin asennettua takamoottoria poikittaisen etumoottorin sijaan.
Impin kehitystyö tuli kalliiksi ja se kärsi erinäistä laatuongelmista, jotka söivät mallin mainetta. Tästä syystä Suomen maahantuoja Oy Autola Ab nimesi Hillman Impin 60-luvun lopulla uudelleen perusmoottorin iskutilavuuteen viitaten Sunbeam 900:ksi.
Samoihin aikoihin alettiin myös voimakkaasti tukea kotimaista kilpailutoimintaa näillä autoilla, joiden maahantuojan suojissa viritetyistä versioista käytettiin tarttuvaa nimitystä ”Härmän Häijy”. Mainoskampanjassa sellaisen todettiin oleva ”häijy isommilleen”.
Impistä muodostui varsin pitkäikäinen malli, joka pysyi tuotannossa vuoteen 1976 asti.
Kuvan Sunbeam Imp 1971 oli esillä vuoden 2018 Classic Motorshow -tapahtumassa.
Tekstin lähde: Näyttelyteksti.
Lue muita juttuja Päivän museoautosta.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
Uskomatonta, että olen omistanut tällaisen Sunbeam Imp -auton 70-luvulla! Olihan se silloin hieno auto avattavine takaikkunoineen ja varsinkin kun se oli toinen omistamani ja ostin sen ihan uutena! Ensimmäinen oma autoni oli Fiat 1300 Milletrecento. Mahtavaa, kun näitä vanhoja, nostalgisia autoja esitellään, kiitos!