Päivän museoauto: Finnvan — ympäristöystävällisempää postiliikennettä

Kuva: CvB.

Posti on jo hyvissä ajoin kokeillut erilaisia sähköisiä kulkuneuvoja. 1980-luvun lopulla jaettiin postia tällaisella prototyypillä.

Suomessa rakennettiin kolme Finnvan-sähköautoa vuonna 1985.

Prototyypin kokeilu postinjakelussa aloitettiin vuonna 1987. Autoja kokeiltiin Helsingin ja Espoon alueella kolmen vuoden ajan ympärivuotisissa olosuhteissa.

Kuva: CvB.

Autossa ei ole vaihdelaatikkoa eikä vaihdetankoa, siinä on kaasu- ja jarrupolkimet sekä suunnanvaihtovipu.

Auton mittarit ovat nopeus- ja matka- sekä akun varauksen kertovat mittarit. Huippunopeus oli 60 kilometriä tunnissa. Akkujen lataus riitti noin 60 kilometrin ajoon.

Auton kehittämisestä luovuttiin, koska tekniikka ei ollut vielä riittävän kehittynyttä ja korin valmistus tuli liian kalliiksi eikä se kestänyt liikkeestä aiheutuvaa vääntöä.

Kuva: CvB.

Finnvan oli kuitenkin merkittävä askel kohti ympäristöystävällisempää postiliikennettä.

Auton kehittämisen takana olivat Imatran Voima Oy, Neste Oy ja Lokari Oy.

Katso tästä muita Päivän museoautoja.

Finnvan

Vuosimalli: 1985
Moottori: Tasavirtasarjamoottori
Käyttövoima: Sähkö
Massa: 550 kg
Valmistusmaa: Suomi
Omistaja: Postimuseo / Posti Group Oyj:n kokoelma

Auto on esillä Mobiliassa Tankit täyteen -näyttelyssä.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: CvB.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here