Päivän museoauto: Eipä uskoisi tätä ”hevoskärryä” autoksi!

Tämä hevoskärryä muistuttava kulkuväline on oikeastaan Ruotsin ensimmäinen polttomoottoria käyttävä auto.

Auton suunnitteli Vagnfabriksaktiebolaget i Södertelge (Vabis) ja insinööri Gustaf Erikson. Auto valmistui 1897.

Alkuperäinen auto oli käytössä vuoteen 1898 ja se romutettiin keväällä 1899. Kuvan auto on kopio alkuperäisestä.

Kiinnostaako auto ja liikenne? Tilaa tästä Autotodayn uutiskirje!

Suunniteltu sarjatuotanto ei ikinä alkanut. Auton hinnaksi arvioitiin silloin 3 000 kruunua. Käyttökulut olivat per 100 kilometriä: petroli 75 äyriä, voiteluöljy 10 äyriä ja korjaukset 30 äyriä.

Vaikka auto ulkoisesti muistuttaakin hevoskärryä, on autossa erikoisvalmisteinen teräsrunko ja puukori.

Moottori on nelisylinterinen v-moottori, jossa on yhteinen ulkoinen palotila. Sylintereissä on kaksitoimiset männät: alaosa toimii ahtimena ja yläosa palotilana.

Vaihteisto puuttuu, koska moottorin hammaspyörävoimansiirto on vaihtosuuntainen. Kytkimenä on lukittava kierrejousi.

Vabis-yhtiö yhdistyi myöhemmin Scania-yhtiön kanssa ja siitä tuli Scania-Vabis. Nykyään yhtiö on Scania.

Auto on kuvattu Scanian museossa.

Päivän museoauto: Ford Taunus 12 M 1961

Päivän museoauto: Brittiläinen avolava

Päivän museoauto: Tällä Kekkonen kulki

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän