Päivän museoauto: 70-vuotias Bentley R-Type Continental

Ensimmäinen Bentley R-Type Continental valmistui 70 vuotta sitten – yksi yhtiön yli satavuotiaan historian tunnetuimmista automalleista. R-Type Continentalia valmistettiin vain 208 kappaletta, joten se oli yhtä harvinainen näky 1950-luvulla kuin nykyäänkin.

Malli jäi silti historiaan brändin grand tourer -mallien DNA:n ruumiillistumana ja koko Bentley-malliston kiintopisteenä.

Ensimmäinen R-Type Continental -prototyyppi tunnettiin nimellä ”Olga” sen OLG490-rekisteritunnuksen vuoksi. Prototyyppi pääsi liikenteeseen 1951, mutta tuotanto alkoi vasta toukokuussa 1952 ja asiakastoimitukset saman vuoden kesäkuussa.

Kuva: Bentley.

Se oli siihen aikaan maailman nopein nelipaikkainen auto – sen manttelin peri vasta nykyaikainen Continental GT vuonna 2003. Se oli myös aikansa kallein auto ja maksoi 6 928 puntaa. Summa oli lähes nelinkertainen tuon ajan keskimääräiseen asunnon hintaan verrattuna.

Ikoninen R-type Continental

Autocar-lehti kuvaili aikanaan R-Type Continentalin pääsuunnittelijan Ivan Everndenin ja päästylistin John Blatchleyn ideaa ”moderniksi taikamatoksi, joka kadottaa suuret etäisyydet”.

Sotaa edeltäneen ajan koriräätäleiden erikoisuudet, Bentley ”Embiricos” ja Mk V Corniche, olivat osoittaneet, että aerodynamiikan kehittämisestä on selvää hyötyä.

Nämä yksittäiskappaleet inspiroivat 1950-luvun alussa Ivan Everndeniä, joka loi R-Type Bentley -sedaniin perustuvan tyylikkään coupé-mallin.

Kuva: Bentley.

4 566 kuutiosenttimetrin kuusisylinterisen rivimoottorin teho nostettiin 140 hevosvoimasta 153 hevosvoimaan, ja vaihteiston välityssuhdetta nostettiin. Prototyypin viiden kierroksen keskinopeudeksi mitattiin lähellä Pariisia sijaitsevalla Montlhèryn radalla 118,75 mailia tunnissa, paras kierros ajettiin hieman alle 120 mailin tuntinopeudella (noin 190 km/h).

Pitääkseen auton tavoitepainossa koriräätäli HJ Mulliner teki niin korirakenteen, ikkunoiden karmit, tuulilasin kehyksen, istuinten rungot kuin puskurit alumiinista.

Katso tästä muita Päivän museoautoja.

Vaikka rakennetta kevennettiin, renkaiden valinta osoittautui kriittiseksi: tarjolla ei ollut maantiekäyttöön suunniteltuja renkaita, joilla kaksi tonnia painavalla autolla voisi ajaa yli 115 mailin (185 km/h) nopeuksilla. Siksi autoa varten kehitettiin uudet Dunlop Medium Distance Track -renkaat.

Kuva: Bentley.

Ensimmäinen tuotantomalli toimitettiin omistajalleen kesäkuussa 1952. Tuotannon päättyessä vuonna 1955 R-Type Continentalia oli valmistettu 208 kappaletta. Näistä 193:n korin oli rakentanut HJ Mulliner.

Muita valmistajia olivat Park Ward (neljä drophead-avomallia ja kaksi coupéta), Franay (5), Graber (3) ja yhden korin valmistanut Farina.

JAS 949

Bentley Heritage Collection -kokoelmaan kuuluva R-Type Continental on runkonumeroltaan BC16C ja auton rekisterinumero on JAS 949.

’JAS’ rakennettiin vuonna 1953 ja toimitettiin ensimmäiselle omistajalleen, sveitsiläiselle tohtori Rowland Gueninille joulukuussa 1953. Sisustusvaihtoehdoksi oli valittu ”Ivory with Red” ja autossa oli manuaalivaihteisto.

Bentley Motors osti JAS 949:n vuonna 2001 ja on pitänyt sen erinomaisessa mekaanisessa kunnossa, mutta säilyttäen silti sympaattisen ajan patinan. Autolla ajetaan säännöllisesti, ja se on usein esillä Bentleyn kampuksella sekä tapahtumissa eri puolilla maailmaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here