Koti Blogi Sivu 2118

Luistatteli autolla – poliisi vei kortin!

Kuva: CvB.

Jyväskylässä Keskussairaalantiellä poliisi suoritti liikenteen valvontaa lauantaina klo 20.43 kun vastaan ajoi henkilöauto perä luisussa.

Samassa kohdassa kevyenliikenteen väylällä oli yksi jalankulkija.

Partio kääntyi auton perään, joka jatkoi matkaa Keskussairaalan suuntaan. Auto kääntyi Rautpohjankadulle, jossa sen kuljettaja luistatti edelleen auton perää jättäen jälkeensä luistatusjäljet.

Autoa vastaan tuli useampi ajoneuvo.

Rautpohjankadulta auto kääntyi Monitoimitalon pihan suuntaan Kuntoraitille, jossa sama ajotyyli edelleen jatkui.

Partio saavutti auton Hippoksenraitin ja Keskikadun risteyksessä, jota ennen auto luistatti perää useita kertoja.

Kuljettajana toimi 22-vuotias mies, joka määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon. Kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Yhdysvalloissa ennennäkemätön jenkkiautojen hautausmaa, jopa 20 000 raatoa”

Tasan kymmenen vuotta sitten kerroimme järkyttävän isosta jenkkiautojen hautausmaasta. Julkaisuajankohtana oli linkki kuvakatsaukseen, jossa oli 228 kuvaa. Kyseinen kuvakatsaus ei valitettavasti ole enää olemassa. Aihetta käsitelleen Mustang-keskusteluryhmän keskustelu on kuitenkin vielä tallella.  Tästä linkki keskusteluryhmään.

Yhdysvalloissa ennennäkemätön jenkkiautojen hautausmaa, jopa 20 000 raatoa

Yhdysvalloissa on paljastunut ennennäkemätön jenkkiraatojen hautausmaa. Metsässä voi olla jopa 20 000 autonromua.

Alueen ja autonromujen omistaja on paikallisen autoharrastajan mukaan aina kännissä ja vartioi aluetta haulikolla. Kerääjä on jo 70-vuotias, eikä hänen kanssaan kuulemma pääse keskustelemaan romujen hyödyntämisestä.

Katso tästä muita Autotoday 10 vuotta sitten -juttuja.

Nyt myös viranomaiset ovat heränneet asiassa, ja vaativat omistajaa siivoamaan alueen. Muuten kaikki autoraadot romutetaan.

Alue on esitelty www-sivulla Mustangforums.com ja kyllä autoja on hirvittävä määrä. Alueen näkee jopa ilmakuvasta.

Mustangforumin tietojen mukaan alueella voi olla jopa 20 000 autonraatoa. Alueen läpikävely kuulemma kestäisi pari viikkoa, jos ehtisi päivittäin kävellä viitisen tuntia.

Hautausmaa on Rhode Islandin alueella, joka on koilliseen New Yorkista.

Tässä linkki ilmakuvaan alueesta. Autoja näkee ainakin, kun siirtyy vasemmalle osoitteesta 60 Weaver Hill rd.

Juttu oli Autotodayssa 8.12.2008.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Päivän levynkansi: Popedan 15 GT Golden Turpo

Kuva: CvB

Kuva: CvB

Popeda on suomalainen rokkibändi, jonka nimi on melkein kuin Pobeda-automerkki.

Oheisen levyn kannessa komeilee myös itse auto, 1950-luvun Pobeda.

15 GT Golden Turpo on Popedan ensimmäinen kokoelmalevy, joka julkaistiin vuonna 1986. Levyllä on kappaleita vuodesta 1978 – 1986.

Levyllä mainostetaan levyllä olevan 15 kovinta Popedan hittiä.

Pobeda-auto GAZ-M20 oli neuvostoliittolaisen GAZ-autotehtaan vuosina 1946–1958 valmistama automalli. Vankka rakenne, isot pyörät, korkea maavara ja hitaaksi välitetty voimansiirto tekivät autosta hyvän etenijän myös Suomessa.

Pobedaa tuotiin runsaasti Suomeen, koska länsimaisten hyödykkeiden tuonti oli valuuttapulan vaivaamassa maassa ankarasti säännösteltyä. Pobedaa käytettiin paljon taksiautona.

Tekstin lähde: Wikipedia.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Onko tämä reilua? Kuinka moni yhdistää Jawa-merkin autoihin?

Tiedä ja voita -kisa. Kuva: CvB.

Nelosella pyörii arkipäivisin arvauskilpailu ”Tiedä ja voita”, johon pitää soittaa arvauksensa maksulliseen puhelinnumeroon.

Eri päivinä pitää arvata erilaisia asioita, esimerkiksi kuoren sisällä olevaa sanaa. Vihjeenä on tietyt kirjaimet, joita pitää käyttää.

Yksi arvauksen aihe on arvata kuoren sisällä oleva automerkki.

Olen aikaisemminkin kommentoinut tätä visailua hyvin epäreiluksi, nimenomaan automerkkiarvauksen osalta.

Nyt oli taas perjantaina autoarvaus, jonka seurasin loppuun asti nimenomaan selvittääkseni mikä ”automerkki” tällä kertaa oli piilotettu kuoreen.

Ohjelma kestää kaikkiaan kaksi tuntia ja kaava tuntuu olevan sama joka kerta.

Ensimmäisen tunnin aikana potti nostetaan 5 000 euroon ja sen jälkeen alkaa vasta kisa toden teolla.

Kisan ideana on, että soittaja ei pääse suoraan lähetykseen, vaan hänen tulee ensin vastata oikein puhelimessa esitettäviin kysymykseen ja yksi näistä soittajista pääsee kierroksen parhaana suoraan lähetykseen?

Olen itse kerran kokeillut soittamista, enkä päässyt pidemmälle. Vastasin oikein kysymykseen erittäin nopeasti, mutta vastauksena oli vain ilmoitus kokeilla uudelleen.

Jokainen puhelu maksaa soittajalle 1,92 euroa plus paikallisverkkomaksu.

Kuinka moni tunnistaa Jawaa automerkiksi

Ohjelma kestää todella kaksi tuntia, joten arvattava automerkki ei voi olla mikään yleinen. Aikaisemmin on muun muassa ollut Praga ja Haima. Nyt se oli Jawa!

Useimmat suomalaiset eivät millään miellä Jawaa automerkiksi, vaan kyllä se mielletään moottoripyörämerkiksi.

Esimerkiksi Wikipediassa oleva automerkkilistaus ei tunne Jawa-merkkiä ollenkaan.

Totta kuitenkin on, että Jawa on automerkki. Jawa-merkkisiä autoja tuotettiin ennen toista maailmansotaa ja vielä hieman sen jälkeenkin.

Visailun tekee hieman epäreiluksi vielä visailun kohderyhmä, eli ihmiset, joilla keskellä päivää on aikaa katsella televisiota.

Kyse on lähinnä eläkeläisistä, joilla ei välttämättä ole esimerkiksi nettiä käytössä.

Visailun nimikin on hieman harhaanjohtava. Parempi olisi arvaa ja ole voittamatta.

// TILAA AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

F1-veneet: Molemmat suomalaiset pisteille Abu Dhabissa – Seliö palkintopallille

Sami Seliö ajoi palkintopallille. Kuva: Marko Mäkinen.

F1-veneiden kaksinkertaisen maailmanmestarin Sami Seliön takkuinen kausi sai vihdoin kauden toiseksi viimeisessä MM-osakilpailussa uuden suunnan, kun Mad-Croc Baba Racingin suomalaiskuljettaja rynnisti Abu Dhabin GP:ssa kolmanneksi.

Ruudusta 10. kilpailuun startannut Seliö sai huippulähdön ja nousi kahden ensimmäisen käännöksen jälkeen jo neljänneksi.

Kun kilpailun puolivälissä toisena ajanut Ruotsin Erik Stark keskeytti moottoririkon seurauksena niin suomalaiskuljettaja nousi palkintopallisijalle, jonka hän piti maaliin saakka.

Palkintopallisijoitus oli Seliölle MM-uran 47:s. Kilpailun jälkeen suomalaiskuljettaja oli tyytyväinen mies.

– Kerrankin potkurivalinta osui ihan nappiin. Vene irtosi lähtölaiturilta todella hyvin. Edessä ei ollut mitään hässäkkää, joten toisen kääntöpoijun jälkeen huomasin että tässähän taistellaan vielä palkintopallisijoituksista.

Tallikaveri Filip Roms sijoittui eilisessä aika-ajossa sijalle 15, mutta moottorivaihdon takia suomalaiskuljettaja pudotettiin viimeiseen lähtöruutuun. Roms nousi ensimmäisen kierroksen aikana kaksi sijaa, jonka jälkeen suomalaiskuljettajan nousua hidasti tukkoinen moottori.

– Ei tämäkään kone vetänyt oikein mihinkään. Kun vene kisan edetessä keveni polttoainelastista niin sen kulku ei silti parantunut. Tässä kisassa hyvää oli yksi MM-piste ja maaliin ajaminen, Roms totesi.

F1-veneiden MM-sarja jatkuu viikon kuluttua Arabiemiraattein Sharjahissa. Kauden päätösosakilpailu ajetaan lauantaina 15. joulukuuta alkaen klo 14:00 Suomen aikaa.

F1-veneet Abu Dhabi GP, Arabiemiraatit:
1. Thani Al Qemzi (UAE) Team Abu Dhabi 48 kierrosta
2. Peter Morin (FRA) CTIC F1 China + 0,91
3. Sami Seliö (FIN) Mad-Croc Baba Racing + 31,43
….
10. Filip Roms (FIN) Mad-Croc Baba Racing + 4 kierrosta

MM-pistetilanne 6/7 osakilpailua:
1. Shaun Torrente (USA) 77
2. Thani Al Qemzi (UEA) 74
3. Erik Stark (SWE) 65
….
7. Sami Seliö (FIN) 19
14. Filip Roms (FIN) 5

!! TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE !!

 

Iäkäs mies menehtyi nokkakolarissa Lopella

Kuva: CvB.

Lopen Läyliäisissä tapahtui kahden henkilöauton nokkakolari, jossa paikalle menehtyi noin 75-vuotias paikkakuntalainen mies.

Toista autoa ajanut noin 20-vuotias paikkakuntalainen mies vietiin sairasautolla Riihimäen sairaalaan tarkastettavaksi.

Tapahtumapaikalla oli tie kokonaan liikenteeltä poikki noin puoli tuntia.

Autot romuttuivat onnettomuudessa pahoin. Poliisi ja tieliikenteen onnettomuustutkijalautakunta tutkii onnettomuuden syytä.

// TILAA AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

Auto luisui päin mopoa – auto poistui paikalta

Kuva: CvB.

Eilen illalla noin kello 19 aikaan Salon keskustassa henkilöauto törmäsi Eerikinkadun reunassa pysäköitynä olleeseen mopoon.

Poliisin tiedotteen mukaan mopon omistaja oli tullut paikalle ja nähnyt henkilöauton luisuvan pysäköityä mopoa päin.

Törmäyksen voimasta mopo kaatui ja vaurioitui kauttaaltaan.

Poliisin mukaan mopon omistaja yritti pysäyttää autoa, mutta auton kuljettaja poistui vauhdikkaasti pois paikalta.

Poliisilla on tiedossa kyseisen auton rekisteritunnus.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Motonetilla on Suomessa jo 33 tavarataloa — uusin avattiin tänään

Kuva: Motonet.

Motonetilla on Suomessa jo 33 tavarataloaMotonet jatkaa laajenemistaan. Tänään Motonet laajeni Raumalle ja avasi tavaratalonsa osoitteessa Kairakatu 1a.

Uuden autoilijan palvelukeskuksen yhteyteen sijoittuvat Motonet-tavaratalo, Motonet-korjaamo, Motomaatti-palvelupiste ja Motopesu-itsepalvelupesu.

Rakennuskokonaisuuden pinta-ala on noin 4 900 neliötä, josta myymäläpinta-alaa on noin 2 400 neliötä.

Motonet on suomalainen perheyritys, jolla on yhteensä 34 tavarataloa, joista 33 sijaitsee Suomessa ja yksi Virossa Tallinnassa.

Liikenneväsymystä voidaan kokeilla unipuvun avulla

Jopa joka viidennen tieliikenneonnettomuuden taustalta paljastuu väsynyt kuljettaja, todetaan Fordin tiedotteessa.

Pikkujoulujen jälkeisenä aamuna osataan kyllä jättää autonavaimet naulaan, mutta väsyneenä ajamisen riskejä ei välttämättä tunnisteta yhtä hyvin.

18 tunnin valvominen saa aikaan humalassa olemista muistuttavan tilan.

Ford haluaa muistuttaa tästä tärkeästä asiasta, ja sen havainnollistamiseksi tilasi ”unipuvun”. Puvun eri osilla saadaan aikaan simuloitu väsymyksen tunne.

Pukuun kuuluvat lasit esimerkiksi pimentävät näkökentän samaan tapaan kuin kuljettaja ottaisin niin sanotut mikrounet.

Mitä sitten tehdä, jos ajaessa väsyttää? Aja tien sivuun ja pidä tauko. Juo kahvia ja ota sen jälkeen 20 minuutin nokoset.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Mercedes-Benz rakentaa akkutehtaan Yhdysvaltoihin

Kuva: Daimler.

Daimlerin miljardin dollarin investoinnit Yhdysvalloissa alkavat kantaa hedelmää.

Ensimmäiset uudet, täysin uudistuneelle SUV-pohjarakenteelle perustuvat GLE-maasturit ovat valmistuneet Tuscaloosan tehtailta.

Samaan aikaan autotehtaan viereen on alkamassa uuden akkutehtaan rakentaminen. Akut on tarkoitettu tuleviin uusiin EQ-sähköautomalleihin.

– Aiomme olla sähköisen liikenteen kehittämisen pioneereja, ja olemme valmistautuneet hyvin tähän tehtävään. Nyt tuomme Mercedes-Benzin sähköisen liikkumisen Yhdysvaltoihin. Maailmanlaajuisesti EQ-malleja tullaan valmistamaan kuudessa tehtaassa, ja akkujen tuotantoverkostomme tulee käsittämään kahdeksan tehdasta, Mercedes-Benzin tuotantojohtaja Markus Schäfer kertoo.

Lue myös tämä: Daimlerin uuden akkutehtaan rakentaminen käynnistyi

Mercedes-Benz on investoinut Tuscaloosaan yli 6 miljardia dollaria vuodesta 1995 lähtien.

// TILAA NYT AUTOTODAYN UUTISKIRJE //