Nissan esittelee uuden sähköautojen CMF-EV-perusrakenteen ja valottaa samalla tulevien sähköautomalliensa pohjana olevia teknisiä ratkaisuja.
CMF-EV-perusrakenne, joka nissanilaisten keskuudessa tunnetaan myös tuttavallisesti ”lentävänä mattona”, vapauttaa muotoilijoiden luovuuden ja uudistaa kuljettajien ja matkustajien ajokokemuksen.
Nissanin kattavan sähköautomalliston pohjaksi kaavailtu CMF-EV on keskeisen tärkeä komponentti yhtiön pitkän aikavälin Nissan Ambition 2030 ‑visiossa, jonka tarkoituksena on edistää autoilun sähköistymistä ja hyödyttää sitä kautta yhteiskuntaa laajemmassa mittakaavassa.
CMF-EV tuo mukanaan myös uusia yhteistyömahdollisuuksia. Se parantaa Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin tuotantosynergioita ja mahdollistaa allianssikumppanien yhteisen Alliance 2030 ‑strategian tavoitteiden saavuttamisen maksimoimalla tuotannon taloudellisuuden.
Uusi perusrakenne tuo asiakkaille lisäarvoa matkalla kohti sähköistä tulevaisuutta. Sen on tarkoitus toimia peräti 15 eri sähköautomallin perustana vuoteen 2030 mennessä.
Erityisesti sähköautoja varten suunniteltu perusrakenne on keskeisessä roolissa, kun Nissan tuo Euroopan markkinoille kokonaisen malliston, uusimmat päästövaatimukset täyttäviä crossover-sähköautoja. Ariya raivaa niistä ensimmäisenä tietä kohti sähköistä tulevaisuutta.
Nissanin tuotevalikoiman ytimeen esitellään myös uusi täyssähköinen crossover-malli. CMF-EV-arkkitehtuuriin pohjautuva uutuusmalli kehitetään osana Nissanin EV36Zero-projektia, maailman ensimmäistä sähköautotuotannon ekosysteemiä, joka keskittyy Nissanin huippumoderniin Sunderlandin tuotantolaitokseen Englannissa.
”Avoimen lattian” konsepti
Nissanin insinöörit suunnittelivat CMF-EV-perusrakenteen mahdollisimman tasaiseksi luoden siten pohjan ”avoimen lattian” konseptille. Sähkömoottorit sijoitettiin etu- ja taka-akselien välittömään yhteyteen ja akkuyksiköt suunniteltiin mahdollisimman litteiksi, jotta niistä saadaan rakenteellista lisätukea.
Ariya todistaa ensimmäisenä automallina uuden CMF-EV-perusrakenteen vahvuudet. Esimerkiksi ilmastointilaitetta on siirretty edemmäksi ja etu- ja takaistuinten sijoittelu on optimoitu vaihteistotunnelin puuttumisen ansiosta, joten Nissanin muotoilijat ovat voineet hyödyntää kaiken mahdollisen tilan.
Ariyan matkustamo antaa suorastaan loungemaisen vaikutelman tilan avaruuden ja suuren jalkatilan ansiosta. Keskikonsoli on siirrettävä, joten matkustamon tilavaikutelmaa on mahdollista muokata lisää oman maun mukaan.
Voiman ja hallinnan tasapaino
Uusi, innovatiivinen perusrakenne on palkitseva myös kuljettajan näkökulmasta. CMF-EV taipuu eri voimalinjojen vaatimuksiin, joten se tarjoaa joustavuutta asiakkaalle parhaiten sopivan vaihtoehdon valintaan.
Sekä yksimoottorinen etuvetoinen versio että kahden moottorin nelivetoinen e-4orce-kokoonpano tulevat saataville.
e-4orcve on Nissanin edistynein nelivetojärjestelmä. Järjestelmä mahdollistaa pyöräkohtaisen hallinnan, joka varmistaa erinomaisen suorituskyvyn ja vertaansa vailla olevan ajettavuuden. Kuljettaja voi tuntea olevansa aina tilanteen tasalla olosuhteista ja tienpinnan kunnosta riippumatta.
e-4orce tarjoaa paitsi dynaamisen, myös todella vakaan ajokokemuksen, sillä se optimoi jarrutasapainon etu- ja taka-akselien välillä vähentäen auton nyökkäämistä jarrutuksissa.
Nissan Ariyan ennakkotilauksia otetaan jo vastaan Isossa-Britanniassa, Norjassa ja Alankomaissa. Tilauskirjat muualla Euroopassa avataan pian. Eurooppalaisiin jälleenmyyntiliikkeisiin Ariya saapuu kesällä.
Ariya on vain yksi niistä uutuusmalleista, joita Euroopan teille saadaan tänä kesänä. Nissan valmistautuu vahvistamaan sähköistä tuotevalikoimaansa, ja kattavasta uutuusmallistosta on luvassa pian lisää tietoa.