Nastarenkaita käytetään erityisesti eteläisessä Suomessa yleensä pidempään kuin se olisi kelien puolesta tarpeen. Monet autoilijat näyttäisivät toimivan edelleen vanhojen sääntöjen mukaan, jolloin nastakausi oli sidottu pääsiäisen ajankohtaan.
Uudessa tieliikennelaissa pyrittiin vähentämään nastarenkaiden tarpeetonta käyttöä ja haittavaikutuksia. Tuskinpa lainsäätäjäkään ajatteli, että parin lumisen aamun perusteella nastarenkailla olisi lupa rouhia tienpintoja vaikkapa vappuun asti.
Vaikeahan tuohon käytäntöön on puuttua nykyistä tiukemmin, kun ainakin pääkaupunkiseudun rengasliikkeet ovat nyt täyteen buukattuja. Seuraavat vapaat ajat renkaanvaihtoon löytyvät vasta pääsiäisen jälkeiseltä viikolta.
Tieliikennelain mukaan talvirenkaiden keliperusteinen käyttövelvollisuus päättyi maaliskuun lopussa. Nastarenkaita on saanut käyttää huhtikuun alusta alkaen, jos sää tai keli sitä edellyttää.
Nastattomien talvirenkaiden eli kitkarenkaiden käyttöä ei ole rajoitettu, joten ne tuovat tarvittavaa joustavuutta renkaanvaihdon ajoitukseen.
Viestintäkonsultti Jouko Lahden mukaan nastarengaskulutuksesta johtuva päällysteiden ja tiemerkintöjen uusimistarve on vuosittain lähes 100 miljoonaa euroa.
”Erityisesti Etelä-Suomen tiet ovat nyt kovilla, kun nastarenkaat raastavat tienpintoja kesänopeuksilla. Nastarenkaita ei soisi käytettävän yhtään pidempään kuin niille on todellista tarvetta.”
Lue myös nämä
Katso tästä kolme harhaluuloa renkaista!
Moottori selvitti: Sähköautojen kesärenkaissa merkittäviä eroja
Tekniikan Maailma julkaisi taas laajan kesärengastestin
Höpöhöpö, rengasfirmoista löytyy hyvin vaihtoaikoja päivän parin varoitusajalla PK-seudulta. Eli tästä ei saa mitään tekosyytä rapistella muutenkin turhilla nastoilla enää tähän aikaan vuodesta.
Viime vuonna joutui siirtämään renkaidenvaihtoa 2 kertaa, kun kesä ei vaan tullut. Huomiselle on vaihtoaika jonka varasin 2 viikkoa sitten. Säätiedotus suosii vaihtoa Helsinki, muualle ei nyt asioita.