Kun Renault 8 Gordini oli ollut suosittu ja menestyksekäs ralliauto Suomessa, maahantuoja Autorex halusi jatkaa kisaamista 12 Gordinilla, joka etuvetoisena ja suuremmalla, 1600-kuutioisella moottorilla varustettuna poikkesi olennaisesti ”Sinisorsasta”.
Auton saanti maahan venyi ja Jorma Lusenius pääsi kisaamaan sillä vasta kesäkauden alussa 1972.
Jyväskylä Suurajoihin saapui jo toinenkin 12 Gordini, joka uskottiin Pentti Airikkalan ajettavaksi. Molemmat autot olivat vielä tuolloin lähes vakiovireessä eikä Lusenius pystynyt nousemaan 10. sijaa korkeammalle.

Airikkala oli parempaa lähtöpaikkaa havitellen poistanut autostaan takapenkin, jotta se kelpaisi 5-ryhmään. Näilläkin avuin jäi sijoitukseksi 13.
Seuraavana talvena Airikkala pystyi ajamaan Tunturirallissa kolmanneksi, vaikka tässä esillä olevasta autosta yhä puuttui kaivattu tasauspyörästön lukko. Mänttä 200 -ajoon se vihdoin saatiin ja siellä Airikkala pystyi voittoon.
Lusenius voitti jäärata-SM:n Ranskasta tätä tarkoitusta varten toimitetulla ratavireisellä versiolla.
Renault 12 Gordini 1972 kuvattiin Classic Motorshow -tapahtumassa 2016.
Tekstin lähde: Näyttelyteksti