Autojen erilaiset turvalaitteet muuttuvat yhä teknisemmäksi ja monimutkaiseksi, joten niiden oikeaoppinen kalibrointi on noussut elintärkeäksi liikenneturvallisuuden kannalta.
Tätä taustaa varten on hiukan huolestuttavaa, että Carglass Finlandin teettämän suomalaisten autoilijoiden liikenneturvallisuutta mittaavan kyselyn mukaan jopa 49 prosenttia vastaajista ei tällä hetkellä osaa sanoa, onko oman auton turvalaitteet kalibroitu oikein.
Sen lisäksi, että puolet ei tiedä onko oman auton turvalaitteet kalibroitu, 13 prosenttia vastaajista ei edes tiennyt mitä kalibrointi tarkoittaa. Vain hiukan alle joka kolmannes (27 %) tiesi varmasti, että oman auton turvalaitteet on kalibroitu oikeaoppisesti.
Carglass Finlandin avainasiakaspäällikkö Teemu Tallqvist muistuttaa, että autojen turvalaitteiden kalibrointi osaavan ammattilaisen toimesta on äärimmäisen tärkeää.
”Kyllähän tuo hiukan huolettaa, että näin moni ei tiedä oman autonsa turvalaitteiden tilaa. Väärin kalibroitu auto on turvallisuusriski liikenteessä. Tämä olisi tärkeä asia tietää.”
Euroopan Unionini asettama liikennettä koskeva yleinen turvallisuusasetus edellyttää jatkossa, että kaikissa uusissa Suomessakin myytävissä autoissa tulee olla pakollisina turvallisuusvarusteina vähintäänkin automaattinen hätäjarrujärjestelmä (AEB), kaistallapysymisavustin (LKA) ja älykäs nopeusavustin (ISA).
Näiden järjestelmien toiminta perustuu auton tavallisesti tuulilasin takana sijaitseviin kamerajärjestelmiin ja siksi tuulilasilla on niidenkin toiminnan varmistamisessa kriittinen merkitys. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa auton turvajärjestelmät pitää kalibroida jokaisen lasinvaihdon yhteydessä.
”Eli käytännössä lasinvaihdon suorittajan tulee olla sellainen ammattilainen, joka osaa tehdä kalibroinnin kunnolla ja turvallisesti. Muuten meillä on melkoisia miinoja kohta liikenteessä ajelemassa ympäri Suomea”, Tallqvist toteaa.
Lasinvaihdon ammattilainen myös muistuttaa, että jokaisen asiakkaan tulee saada lasin vaihdosta mukaansa aina kalibrointitodistus, jolla korjaamo todentaa kalibroinnin onnistumisen.
”Tämä on todella tärkeä turvallisuustekijä ja avainroolissa myös asiakkaan oman oikeusturvan kannalta. Nyt jos koskaan kannattaa varmistaa, että asentaja tietää mitä tekee. Suosittelenkin ennen auton lasinvaihtoon viemistä tutustumista vaihtopaikan lupiin ja sertifikaatteihin, jotta lopputulos on varmasti kaikkien sääntöjen ja lakien mukainen”, Tallqvist ohjeistaa.
Kyselytutkimuksen toteutti tammi-helmikuussa 2025 tutkimusyhtiö Bilendi. Tutkimukseen vastasi tuhat 18-75 -vuotiasta auton omistavaa suomalaista ympäri maan. Tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Paneelissa. Otanta: Kansallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan
Lue muita juttuja Carglassista.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //