Tällainen on vuoden kuluttua Eurooppaan tuleva uusi Lexus ES 

Täysin uusi Lexus ES tekee maailman ensiesiintymisensä tänään Shanghain kansainvälisessä autonäyttelyssä. Täysin uusi ja järjestyksessään jo kahdeksannen sukupolven premium-porrasperä esitellään myöhemmin kuluvana vuonna.

Lexuksen yksinkertaisena tavoitteena on varmistaa, että uusi Lexus ES tarjoaa kaikille matkustajille nautinnollisen kokemuksen: kuljettajalle välittömän yhteyden autoon ja ensiluokkaisen mukavuuden kaikille matkustajille. Lexus ES:n perinteiset vahvuudet mukavuudessa, vaivattomuudessa ja hiljaisuudessa ovat edelleen läsnä. Ne vain on viety kokonaan uudelle tasolle.

Uusi Lexus ES, kuten edeltäjänsäkin, tulee olemaan yksi brändin maailmanlaajuisista malleista. Tällä tiedotteella välitetty tieto koskee erityisesti Euroopan markkinoille tulevaa ES-mallistoa, mukaan lukien mallivalikoima, alustavat suorituskykytiedot ja tärkeimmät varusteominaisuudet.

Uusi sedan uudelle aikakaudelle

Täysin uusi Lexus ES on suunniteltu vastaamaan modernien ihmisten, nykyaikaisten persoonien tärkeimpiin prioriteetteihin. Lexuksen tavoitteena on ”tehdä luksuksesta henkilökohtaista”, ja se on keskeinen osa brändin strategiaa pysyä mukana muuttuvissa arvoissamme ja tarjota meille merkityksellisiä kokemuksia.

Tämä sisältää useiden erilaisten ratkaisujen tarjoamisen hiilineutraaliuden saavuttamiseksi, antaen ihmisille vaihtoehtoja – erilaisia teknologiaratkaisuja hiilijalanjäljen vähentämiseksi. Täysin uuden Lexus ES:n myötä tämä näkyy aiempaa laajemmassa voimalinjavalikoimassa, joka sisältää sekä täyshybridivoimansiirrot että täyssähköiset vaihtoehdot, erilaisilla tehovaihtoehdoilla ja etu- ja nelivedolla varustettuina.

Lexus ES 300h. Kuva: Lexus.

Lexuksen kehitys keskittyy sähköistykseen, älykkyyteen ja monipuolistamiseen. Nuo peruspilarit nähdään nyt ensimmäistä kertaa täysin uudessa Lexus ES:ssä. Sähköistäminen tuo täyssähköteknologian ensimmäistä kertaa tähän tunnettuun premium-malliin. Älykkyys? Mallissa hyödynnetään teknologisia innovaatioita, kuten ”Hidden Tech” -hipaisukytkimiä, jotka ovat mahdollisia uuden Lexus Arene -ohjelmistoalustan ansiosta.

Uusimmat multimedia- ja turvallisuusjärjestelmät ovat huippuluokkaa. Mallistonsa monipuolistamisen myötä Lexus suunnittelee tuotteita, jotka voivat täyttää useita erilaisia rooleja; ES voi olla klassinen sedan, mutta sillä on luonnetta, tyyliä ja suorituskykyä, joka vetoaa sekä yksityis- että yritysasiakkaisiin.

Se alkuperäinen Lexus

Jotkut puhuvat Lexus ES -mallista ”alkuperäisenä Lexuksena”, sillä malli on kantanut ylpeästi osaansa Lexuksen mallistossa brändin lanseerauksesta (v. 1989) lähtien. Uusimmassa versiossaan se säilyy uskollisena maineelleen, joka kumpuaa enemmän kokemuksesta kuin mielikuvista – ES on aina tyylipuhdas näyte aidosta premiumista ja viimeistellyn, niin aistittavan kuin koettavan laadun tasosta.

Samalla uusi Lexus ES tuo uutta valinnanvaraa asiakkaillemme Lexus Electrified -vision ja käyttövoimaneutraalin strategian mukaisesti tarjoamalla erilaisia tapoja kulkea kohti hiilineutraaliutta. Tarjolla on sekä itselataavia hybridejä että mallin historiassa ensimmäistä kertaa täyssähköisiä malleja, jotka sisältävät sekä etu- ja nelivetoisia vaihtoehtoja.

Vaikka Lexus ES on ollut keskeinen malli Lexukselle Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa yli kolmen vuosikymmenen ajan, sen rantautui vanhalle mantereelle vasta myöhemmin. Lexus ES lanseerattiin itäisen Euroopan markkinoilla kuudennen sukupolven mallilla vuonna 2010 ja läntisessä Euroopassa nykyisellä mallilla vuonna 2018.

Lexus ES 300h. Kuva: Lexus.

Täysin uusi Lexus ES kasvaa käytännössä kaikkiin suuntiin tyylin siitä kärsimättä. Clean x Tech -muotoilu tuo ihailtavaksi tyylikkään ja elegantin ilmeen, katsoo autoa sitten sisä- tai ulkopuolelta. Mukavuuteen, viimeistelyyn ja aitoon premiumiin on panostettu paljon. Tämä vie ES:n lähemmäksi luokkaa suurempien F-segmentin mallien laatua, tiloja ja varustelua.

Samalla uutuusmallin suorituskyky, käsiteltävyys ja kokonaisuuden itsevarmuus niin täyshybridissä kuin täyssähkömalleissa tarjoavat jotain erityistä – erittäin nautinnollisen Lexus Driving Signature -ajokokemuksen.

Ajoneuvon kehitys on tapahtunut Lexuksen Shimoyaman teknisessä keskuksessa Japanissa, jossa suunnittelu-, muotoilu-, insinööri- ja laadunvalvontatiimit pystyivät tekemään yhteistyötä saman katon alla systemaattisesti testatakseen ja hienosäätääkseen autoa.

Täysin uusi Lexus ES saapuu Eurooppaan keväällä 2026. Paikallisten spesifikaatioiden yksityiskohdat ilmoitetaan myöhemmin.

Ulkoasu

Jo aivan ensimmäiset hahmotelmat uudesta Lexus ES -mallista on luotu uudella Lexus-muotoilukonseptilla – Clean Tech x Elegance. Eleganssi on ollut määrittelevä piirre kaikissa ES-sukupolvissa, ja tässä täysin uudessa mallissa se on edelleen hienosäädetty yhdistämään toiminnalliset elementit suurempaan tunteelliseen laatuun, tuottaen esteettisen elämyksen aivan peruselementeistä, yksinkertaisuudesta ja puhtaudesta.

Ulkoasu liittää toisiinsa rohkean läsnäolon ja minimalistiseen lähestymistavan, antaen suuntaa Lexuksen visiosta seuraavan sukupolven täyssähkömallien muotoilulle. Kokonaiskorkeus, leveys ja pituus on määritelty aikaansaamaan elegantit mutta vaikuttavat mittasuhteet kuitenkin varmistaen, että autoon on mukava nousta ja sieltä on helppo poistua. Akseliväliä ja raideleveyttä säädettiin millimetrin tarkkuudella ihanteellisen leveän ja matalan kokonaisuuden saavuttamiseksi.

Lexus ES 300h. Kuva: Lexus.

Auton etuosassa nähdään terävä muoto, joka ulottuu konepellin yli puskurin reunoihin. Kori nousee matalalta keulalta ja ottaa mukaansa vaakasuunnassa linjatut etusiivet antaen Lexus ES:lle vahvan ja erottuvan ulkonäön. Hybridimalleissa on lisäksi ilmanvirtausta säätelevä säleikkö optimaalisen jäähdytystehon varmistamiseksi voimalinjalle.

Etuvalot luovat kaksois-L-tunnuksen, josta on tuleva uusi Lexukselle tyypillinen yksityiskohta Lexus Electrified -aikakaudella. Tässä yhdistetään sisäänpäin suuntautuvat L-muotoiset päiväajovalot ulospäin suunnattuihin, L-muotoisiin suuntavilkkuihin luoden erottuvan Lexus-identiteetin parantaen samalla niiden näkyvyyttä. Kauneus voi olla myös toiminnallista, kuten Lexus osoittaa.

Auton sivuprofiili on tyylikäs ja virtaviivainen, heijastaen vakautta ja matalaa painopistettä. Virtaavan siluetin sisältämä matkustamo kapenee jyrkästi taaksepäin. Se tuottaa voimakkaan kontrastin korin alaosan kanssa, joka on muotoiltu vastakkaisilla, tasaisilla pinnoilla sekä voimakkailla ja aerodynaamisesti tehokkailla linjoilla.

Takaosa ilmentää Lexus ES:n tunnusomaista eleganssia, jossa veistoksellinen virtaus kulkee aina takarenkaista tavaratilaan asti luoden tyylikkään mutta dynaamisen olemuksen. Kapeneva matkustamo korostaa matalaa painopistettä, antaen urheilullisen ja atleettisen vaikutelman. Takavalojen ansiosta auto on välittömästi tunnistettavissa Lexukseksi. Yksittäinen valopalkki on integroitu saumattomasti Lexus-logoon sisältäen takavalot ja jarruvalot, muiden valojen sijaitessa elementin ulkoreunoilla. Tämä korostaa auton leveää olemusta ja tuo esille sen veistoksellista takaosaa samalla parantaen aerodynamiikkaa.

Sisätilat

Soveltaen edelleen Clean Tech x Elegance -muotoilukonseptia on ES:n sisätiloja hienosäädetty poistamalla ylimääräiset yksityiskohdat, jotta tilasta saadaan yksinkertainen, puhdas ja hienostunut. Matkustamon yläosa on avara näkyvyyden maksimoimiseksi, kun taas alaosa suorastaan kietoutuu matkustajien ympärille.

Takaosaan voidaan valita kallistuvat istuimet ja etumatkustajan takana olevaan istuimeen jalkatuki takamatkustajan maksimaalista mukavuutta ajatellen. Etumatkustajan istuimessa on taittotoiminto, joka maksimoi takajalkatilan ja parantaa takamatkustajan näkymää.

Bamboo Layering -muotoilussa käytetään edistyksellisiä painotekniikoita ja valonläpäisyteknologiaa, joiden kautta luodaan matkustamon tunnelmavalaistuksen kanssa synkronoituva pintavalaistusefekti. Synteettinen nahkakuviointi muodostaa tarkan kohokuvioidun kuvion, joka yhdistyy tunnelmavalaistukseen luoden puhtaan modernia estetiikkaa.

Lexus ES 300h. Kuva: Lexus.

Aistittavan laadun tason nostaa omalle äänialalleen Mark Levinson Surround Sound System -järjestelmän kaiuttimien optimaalinen sijoittelu, joka luo kolmiulotteisen äänimaiseman ja harmonisen äänen sekä valaistuksen yhdistelmän matkustamossa.

Ohjaamo perustuu Lexuksen Tazuna-periaatteeseen, joka keskittää kuljettajan huomion tiehen järjestämällä hallintalaitteet ja tietolähteet niin, että niitä voidaan käyttää ja havainnoida vain pienimmällä käden ja silmän liikkeellä. Yläosa on laajasti avoin kuljettajan näkymän priorisoimiseksi. Mittaristo puolestaan heijastetaan epäsymmetriselle 12,3 tuuman digitaaliselle näytölle.

Mukavuus uudelle tasolle

Lexuksen tavoitteena oli suunnitella matkustamo, joka on poikkeuksellisen mukava ja rentouttava, hienosäätäen ES-mallille ominaista tunnetta hiljaisuudesta ja erinomaisesta mukavuudesta. Etuistuimet on suunniteltu uudelleen, auttaen kuljettajaa ylläpitämään mukavaa asentoa.

Tällöin kuljettaja voi reagoida intuitiivisesti auton käyttäytymiseen ja tuntea olevansa enemmän mukana ajokokemuksessa. Olkapäiden tuki vähentää lihasjännitystä ajettaessa, kun taas istuimen selkänoja tukee hellästi kehoa.

Melutason alentamiseen kiinnitettiin erityistä huomiota mm. parantamalla ovien tiivistystä ja käyttämällä korkealaatuista äänieristyslasia etusivuikkunoissa. Äänen jakautumista matkustamossa on hallittu huolellisesti, jolla on aikaansaatu luonnollisempi ja harmonisempi akustinen kokemus.

Hidden Tech -hipaisukytkimet

Tämä uusi muotoiluperiaate kuvastaa Lexuksen Omotenashi-periaatetta, jolla ihmiset toivotetaan vieraanvaraisesti tervetulleiksi premium-maailmaan. Kun auto on sammutettu, kytkimet eivät ole näkyvissä kojelaudan verhoilun alla. Autoa käynnistettäessä ne taustavalaistaan ja ne tulevat näkyviin. Vaikka niillä on kosketuspaneelin tyylikäs ulkonäkö, on niissä perinteisen katkaisijan tuntuma.

Täyshybridi…

Malliston läntiseen Eurooppaan suunnatussa täyshybridissä, Lexus ES 300h:ssä on uudistettu itselataava hybridijärjestelmä, joka perustuu 2,5-litraiseen, nelisylinteriseen polttomoottoriin. Järjestelmän suurin ulostuloteho on 201 hv / 148 kW. Saatavilla on sekä etu- että nelivetoversiot. Vahva kiihtyvyys, erinomainen polttoainetehokkuus ja legendaarinen hienostuneisuus yhdistyvät sulavaan matkantekoon.

…vai täyssähkö?

Mallistossa on kaksi täyssähköistä ES-versiota. Lexus ES 350e etuvetoinen malli, jonka tehot kirjataan lukemin 224 hv / 165 kW. Nelivetoinen Lexus ES 500e puolestaan tarjoaa käyttöön 343 ripeää hevosvoimaa (252 kW). Molemmissa malleissa hyödynnetään Lexuksen GA-K-alustarakenteen täyttä potentiaalia sekä tehon- että voimansiirron yhdistävistä akselistoista. Niiden uusi muotoilu on kevyt ja kompakti, mikä auttaa optimoimaan matkustamo- ja tavaratilaa. Korkeajänniteakku sijaitsee auton lattian alla, mikä laskee auton painopistettä.

ES 500e on varustettu Lexuksen DIRECT4-nelivetojärjestelmällä. Tämä tarjoaa jatkuvan momentinohjauksen kaikille neljälle pyörälle kuljettajan tahtotilan ja tieolosuhteiden mukaan. Tämä voi vaihdella (eteen / taakse) 100:0:sta 0:100:aan, tarjoten sekä ajamisen vakautta että iloa.

Lexus ES 300h. Kuva: Lexus.

Lexus ES:n tekniset tiedot

Kaikki tiedot koskevat ES-prototyyppimallia ja ovat alustavia. Lopulliset tiedot vahvistetaan ajoneuvon tyyppihyväksynnällä.

Tekniset tiedot

Lexus ES

Alusta ja ajettavuus

Lexus tarjoaa Lexus Driving Signature -ajokokemuksen – mukavuuden, täydellisen luottamuksen ja hallinnan yhdistelmän kuljettajalle kaikissa tilanteissa – johdonmukaisesti koko mallistossaan. Tämän saavuttamiseksi uudessa Lexus ES:ssä on mm. lisätty auton etuosan, lattian ja koko takaosan jäykkyyttä. Nämä laajat vahvistukset minimoivat värinöitä ja parantavat terävää, intuitiivista ohjausta, notkeaa kiihtyvyyttä ja luonnollista jarrutusvastetta – toteuttaen juuri sen, mitä kuljettaja on halunnutkin.

Uusi Lexus ES on toteutettu uudistetulle Lexus GA-K -alustarakenteelle, joka mahdollistaa erilaisten voimalinjojen käyttämisen. Ajoneuvon rakenteen kehittämisen myötä on sen pituus kasvanut 165 mm ja akselivälikin 80 mm. Etu- ja takaraideväliä kasvatettiin vastaavasti 64 mm ja 82 mm. Tämän seurauksena etu- ja takapenkkien välinen etäisyys on kasvanut, mikä luo tilaa matkustamoon. Korkeammat istuma-asennot helpottavat ajoneuvoon nousemista ja siitä poistumista.

Pyöräntuenta on edessä MacPherson-tyyppinen, kun taas taka-akselistossa käytetään ES-mallissa monivarsituentaa. Ajomukavuutta on hienosäädetty lukuisin eri toimenpitein. Ohjausjärjestelmä on muuttuvavälityksinen, joten se tukee vakautta suurilla nopeuksilla ollen kuitenkin nopeasti reagoiva kaarreajossa ja helposti käsiteltävä matalilla nopeuksilla.

Uusi digitaalinen ohjaamokokemus

Lexus ES:ssä tarjoaa täysin uudenlaisen ohjaamokokemuksen, joka integroi saumattomasti 12,3 tuuman mittariston, uuden 14 tuuman LexusConnect-multimediajärjestelmän ja LexusLink+ -sovelluksen.

LexusConnect

Mittaristoon integroidun navigoinnin ja kehittyneiden turvallisuusominaisuuksien ansiosta kuljettaja voi seurata reittiopastusta pitäen samalla katseensa tiessä. Ajamisen helppouden takaamiseksi täyssähköisten Lexus ES-mallien LexusConnect-navigointijärjestelmä lisää latausasemat reitille. Järjestelmä seuraa myös reaaliaikaista lataustilaa ja päivittää kartalle automaattisesti latausasemat, poistaen näin huolen ajokantaman riittävyydestä. LexusConnect -multimediassa käytetään luonnollisesti OTA-päivityksiä.

Yhdistettävyys ja LexusLink+ -sovellus

LexusConnectin käyttäjäkeskeinen lähestymistapa ulottuu paljon auton fyysisten rajojen ulkopuolelle. LexusLink+ -sovelluksen avulla asiakas voi räätälöidä kokonaisuuden juuri haluamallaan tavalla. Tarkemmat yksityiskohdat, kuten muutkin tekniset tiedot vahvistetaan myöhemmin.

Aina turvallinen, aina kehittynein

Uusi Lexus ES hyödyntää Lexus Safety System + -järjestelmän uusinta sukupolvea, mikä merkitsee uusia edistysaskeleita kohti Lexuksen tavoitetta – ei yhtään liikenneonnettomuutta, koskaan.

Mukautuva vakionopeudensäädin (ACC)

ACC käyttää hyväkseen karttapohjaa tukeakseen mm. hidastamista lähestyttäessä pysäytysmerkkejä, liikenneympyröitä ja moottoritien maksupisteitä. Karttatiedot auttavat myös optimoimaan ajonopeutta kaarteisiin, auttaen säätämään nopeutta tieolosuhteiden mukaan.

Ennakoiva törmäysturvallisuus (PCS)

PCS:n automaattinen jarrutustoiminto on laajennettu havaitsemaan ja reagoimaan laajempaan ajotilanteiden valikoimaan, mukaan lukien skuutit.

Kuljettajan valvontajärjestelmä

Ohjauspyörän yläpuolelle asennettu kamera pitää jatkuvasti silmällä kuljettajan tilaa. Jos se havaitsee, että kuljettaja on menettänyt keskittymisensä väsymyksen tai huonovointisuuden vuoksi, se laukaisee sarjan visuaalisia ja auditiivisia varoituksia. Järjestelmä voi nyt myös tunnistaa puhelimen käytön ja haukottelun. Järjestelmä on yhteydessä auton aktiivisiin turvallisuusjärjestelmiin, joten jos kuljettaja ei reagoi varoituksiin, auto voidaan saattaa sujuvasti hallittuun pysähdykseen hätävilkut aktivoituna.

Kuljettajan hätätilannejärjestelmä

Jos järjestelmä havaitsee merkittävän muutoksen kuljettajan asennossa, mikä viittaa vaikeuksiin jatkaa ajoneuvon käyttöä, se aktivoi hätävilkut ja saattaa auton vähitellen pysähdyksiin omalla kaistallaan pysyen. Se avaa sitten automaattisesti ovien lukituksen ja lähettää hälytyksen hätäkeskukseen eCall-järjestelmän kautta.

Kuolleen kulman valvonta (BSM)

BSM:n havaitsee nyt myös polkupyörät ja moottoripyörät, jotka liikkuvat ajoneuvon rinnalla, auttaen täten estämään onnettomuuksia etenkin ajosuunnasta sivulle poikettaessa.

Kaistalta poistumisen varoitus (LDA)

LDA pystyy nyt havaitsemaan tienvarsirakenteet, kuten sähköpylväät ja keskikaiteet, auttaen edelleen estämään tahattomia kaistanvaihtoja. Kaistanvaihtoavustin ja edessä risteävän liikenteen varoitus on myös osana Lexus Safety System + -järjestelmää uudessa Lexus ES:ssä.

Korkearesoluutioinen mukautuva kaukovalojärjestelmä

Uusi korkearesoluutioinen mukautuva kaukovalojärjestelmä tarjoaa erittäin edistyksellisen valonhallinnan, jota voidaan säätää sekä vaakasuunnassa että pystysuunnassa. Tämä antaa tarkempaa varjostusta kuin perinteinen AHS-järjestelmä mm. tarjoten selkeämmän valaistuksen kohteille, kuten liikennemerkeille.

Lue tästä muita Lexus-juttuja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän