Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää liikennepalvelulain ja taksiuudistuksen muutoksia vastaamalla kysymyksiin.
Aikaisemmin olemme julkaisseet vastaukset kysymyksiin ”Johtiko liikennepalvelulain uudistus taksien hintojen nousuun?” ja ”Tarkoittaako taksihintojen nousu sitä, että taksiuudistus on epäonnistunut?”.
Nyt ministeriön tiedotteessa vastataan kysymykseen ”Johtiko uudistus taksien saatavuuden heikkenemiseen?”.
Vaikka taksialalla toimivien yritysten ja kuljettajien määrä on kasvanut huomattavasti uudistuksen myötä, joillakin alueilla taksien saatavuuden on koettu heikentyneen, todetaan tiedotteessa.
Tämä voi ministeriön mukaan johtua siitä, että päivystysvelvoitteen poistumisen myötä kaikilla taksiyrittäjillä ei välttämättä ole ympärivuorokautista päivystystä.
Kuitenkin tällä hetkellä suurin osa takseista tarjoaa palvelujaan ilmoittamansa mukaan edelleen ympärivuorokautisesti.
Yli 80 prosenttia palveluaikansa ilmoittaneista yrityksistä kertoo tarjoavansa kyytejä kaikkina aikoina maanantaista sunnuntaihin.
Liikennepalvelulain tavoitteena on tukea pitkän aikavälin muutosprosesseja.
Taksipalvelujen saatavuus on ollut ongelma jo vuosia. Esimerkiksi maaseudulle ei ole löytynyt uusia taksiyrittäjiä, tiedotteessa sanotaan.
Lakiuudistusta edeltävän viimeisen kymmenen vuoden aikana taksilupien määrä oli vähentynyt noin kuusi prosenttia. Taksiuudistuksen myötä lupien määrä on kasvanut voimakkaasti myös maaseudulla.
Liikennepalvelulain voimaantulon jälkeen on myönnetty lähes 3 800 uutta taksilupaa ja kuluttajien tarjolle on tullut myös uudentyyppisiä sovelluspohjaisia palveluja, jotka mahdollistavat aiempaa paremmin esimerkiksi joukkoliikenteeseen liitettävät taksipalvelut.
On hyvä, että viime aikoina on uutisoitu palveluista, joissa aiotaan hyödyntää liikennepalvelulain mahdollisuuksia myös maaseudulla.
Vanha taksisääntely rajoitti yrittäjyyttä ja esti alan kasvun.
Ministeriön tiedotteen mukaan Liikennepalvelulain tavoitteena on lisätä taksipalvelujen käyttöä.
Kotitaloudet käyttivät vuonna 2016 keskimäärin taksimatkoihin vain 60 euroa.
”Uudistus” oli epäonnistunut, vaikka Berner ja ministeriö eivät kykene sitä myöntämään. Alalle ryntäsi kuskeja joilla ei ole kielitaitoa eikä paikallistuntemusta. Vammaiset, vanhukset ja sairaat unohdettiin kun ”uudistettiin” palvelut välityskeskuksille rahastusta varten. Oikein varustellun taksin saatavuus meni huonommaksi, kun jopa puhelinpalvelu ruuhkautui.
Niin ne vanhat taksimiehet kaikki sanoo että paljon huonommaksi on mennyt. He sanoo että suomessa oli maailman paras taksi systeemi. Nyt se on maailman huonoimpia.