Mika Häkkinen: Hamilton suoritus ikimuistoinen tapa varmistaa mestaruus

Lewis Hamilton. Kuva: Daimler.

Mika Häkkinen analysoi Unibetin kolumnissaan Turkin osakilpailua, jossa Lewis Hamilton varmisti seitsemännen maailmanmestaruutensa ja nousi mestaruuksien määrässä tasoihin Michael Schumacherin kanssa. Hamilton todisti taitonsa vaikeissa olosuhteissa. Hänen lisäkseen sateessa loistivat Racing Pointin paalulle ajanut Lance Stroll ja kisassa toiseksi tullut Sergio Pérez. Suomalaisilla sen sijaan oli vaikea kilpailu.

***

Lewis Hamilton ei olisi voinut valita parempaa päivää osoittaa taitonsa maailmalle. Seitsemäs F1-mestaruus vaikutti väistämättömältä ylivoimaisen kauden jälkeen, mutta Turkin voitto kolmannesta rivistä ja vaikeissa olosuhteissa oli erittäin vaikuttavaa katseltavaa.

Sunnuntain kaltaiset kilpailut eivät koskaan ole helppoja, kuten moni kuljettaja huomasi. Renkaiden lämpötilat ovat aina tärkeitä, mutta erityisen tärkeiksi ne tulevat silloin, kun märän ja välikelin renkaat pitää yrittää pitää kunnossa litimärällä radalla.

Sitten rata alkaa kuivua, mutta siellä on yhä lätäköitä ja märkiä kanttareita, jotka odottavat ottajaansa. F1-auton ajaminen sellaisissa olosuhteissa ei koskaan ole helppoa, ei edes kaikkein lahjakkaimmille ja kokeneimmille kuljettajille.

Racing Pointin auto oli paras aika-ajoissa, mutta kisassa Lewisin Mercedes toimi parhaiten, vaikka renkaiden lämpeneminen veikin 5–7 kierrosta. Lewisin eteneminen sellaisissa olosuhteissa oli kuin oppikirjasta: pitää ajaa tasaisesti ja opetella pikkuhiljaa, mitkä ajolinjat toimivat parhaiten muuttuvissa oloissa. On tärkeää pystyä luottamaan autoonsa ja itseensä.

Lewis varmisti seitsemännen mestaruutensa ikimuistoisella tavalla

Kisan lopussa Lewisin välikelinrenkaat näyttivät enemmän slikseiltä. Hän kuitenkin kieltäytyi tallin ehdottamasta viime hetken varikkopysähdyksestä, mikä kertoo, miten paljon hän on oppinut vuosien varrella.

Hän tiesi, mihin auto käytetyillä renkailla pystyisi, ja luotti siihen, että voisi puristaa kovaa niissä olosuhteissa ja hoitaa homman kotiin.

Varikkopysähdys olisi voinut mennä vikaan tai sekoittaa hyvän rytmin. Lisäksi hänellä oli reilu kaula vastustajiin. Sellaisissa olosuhteissa luottamus on kaikki kaikessa. Pitää jarruttaa kovaa, jotta renkaat toimivat, mutta ei liian kovaa, etteivät ne mene lukkoon.

Lewisin suoritus oli monin tavoin muistutus siitä, miksi hänestä on tullut tämän aikakauden paras kuljettaja.

Sunnuntainen esitys oli ikimuistoinen tapa nousta tasoihin Michael Schumacherin seitsemän mestaruuden kanssa. Tapasin Lewisin ensi kertaa, kun hän ajoi pienenä poikana kartingia. Hän oli selvästi erittäin lahjakas ja päättäväinen. Seitsemän mestaruuden voittaminen vuosien 2008 ja 2020 välillä on silti jotain aivan fantastista.

Stroll osoitti kuuluvansa F1-sarjaan

Lance Stroll teki erittäin hyvää työtä lauantaina ja myös sunnuntaina kisassa. Racing Pointin auto toimi hyvin, kuten Sergio Pérezin hienosta suorituksesta näimme, mutta Lance oli se, joka otti paalun ja sitten täydellisen startin.

Tunnen hänen isänsä Lawrence Strollin vuosien takaa, sillä eräs hänen suojattifirmoistaan – Tommy Hilfiger – sponsoroi Team Lotusta ensimmäisillä F1-kausillani.

Lawrence on hyvä bisnesmies ja täynnä energiaa. Päätös ostaa Racing Point ja Aston Martin on juuri hänen erikoisalaansa. Vuosien varrella olen nähnyt monia kuljettajia, joilla on perheensä tuki takanaan, mutta Turkissa näimme, että Lancella on tarvittavat kyvyt ja taidot tällä tasolla kisaamiseen.

Lancen kisa ei ollut helppo, koska loppuvaiheessa hänen renkaidensa suorituskyky laski, mutta tallille lopputulos oli loistava, sillä Sergio ajoi toiseksi.

Sebastian Vettel oli kolmas, joten Lawrencella on täysi syy olla tyytyväinen. Myös Sebastian odottaa varmasti innolla siirtymistä talliin, joka näyttäisi olevan matkalla oikeaan suuntaan.

Toivon todella, että Sergio löytää ensi vuodeksi ajopaikan. Sekä hän että Sebastian näyttivät, miten tärkeää kokemus on, kun ajetaan sunnuntain kaltaisissa olosuhteissa.

Hetken näytti siltä, että Max Verstappen saattaisi voittaa kisan. Kisan alussa Red Bull Hondat olivat erittäin nopeita.

Max kuitenkin ajoi ulos painostaessaan Sergiota ja tallikaveri Alex Albonkin spinnasi, joten Red Bullien haaste kaatui siihen. Talli haaskasi hyvän tilaisuuden, mutta en silti usko, että he olisivat voineet pitää Lewisin takanaan kisan toisella puoliskolla.

Suomalaisten päivä ei mennyt putkeen

Kimi Räikkösellä ja Valtteri Bottaksella ei ollut hyvä päivä. Kimi teki todella hienoa työtä ollessaan Alfa Romeolla aika-ajojen kahdeksas, ja Valtteri toivoi vahvaa tulosta, jollaisista hänet tunnemme.

Kimi tiesi etukäteen, että auton säätöjen takia kisasta tulisi vaikea. Valtterilla sen sijaan oli yksi niistä päivistä, jona laji näyttää pahimmat puolensa.

Ensimmäisen kierroksen spinnaus Renault’n Esteban Oconin kanssa ja toinen, etusiiven vahingoittumiseen johtanut pyörähdys aiheuttivat iltapäivän, jonka Valtteri haluaisi unohtaa. Olen kuitenkin varma, että Valtteri tekee vahvan paluun Bahrainissa.

Maailmanlaajuisen pandemian keskellä täytyy antaa F1-sarjalle kehuja siitä, että mestaruussarjaa on pystytty ajamaan ja vieläpä Istanbul Parkin kaltaisilla radoilla, jotka tarjoavat hyvää kilvanajoa.

Taas kerran oli sääli, ettei katsojia voinut olla paikalla, mutta Turkki tarjosi meille silti ikimuistoisen kilpailun. Lewis sekä hänen tallinsa ja faninsa muistavat sen ikuisesti. Hyvää työtä Lewis.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here