Liikenneopettajat: Talvella pitää olla pidemmät turvavälit!

Kuva: CvB.

Kelit ovat todennäköisesti pian liukkaat koko maassa. Liikenneopettajat muistuttavat, että tieliikenteen yleisin kolarityyppi on peräänajo, ja näitä nähdäänkin erityisen paljon joka vuosi kun talven ensimmäiset liukkaat kelit yllättää autoilijat.

Peräänajaja on lähes poikkeuksetta syyllinen kolariin ja virhe on selvä: edessä oleva on jarruttanut jostakin -todennäköisesti hyvästä- syystä ja peräänaja on ajanut aivan liian lähellä edessä ajavaansa eikä saa omaa ajoneuvoaan pysähtymään ennen törmäystä.

Nämä turhat kolarit olisi helposti vältettävissä kasvattamalla turvaväliä, todetaan Liikenneopettajien tiedotteessa.

Perusnyrkkisääntö turvavälin pituuteen hyvällä kelillä on kaupunkinopeuksissa (alle 50km/h) 2-3 sekuntia, joka tarkoittaa metreinä vähintään puolta nopeudesta.

Kovemmissa nopeuksissa metrejä tulisi olla aina saman verran kuin nopeus, sekunteilla mitattuna 4-5 sekuntia. Tämä ei kuitenkaan valitettavasti talvella riitä.

Kun keli muuttuu huonoksi, pysähtymismatkan pituus kasvaa ja turvavälinkin tulee kasvaa. Paitsi että tämä on fysiikkaa, niin näin sanoo myös uuden tieliikennelain 5 pykälä, joka velvoittaa kuljettajaa kasvattamaan turvaväliä kun keli on huono.

Tieliikennelaki 5§:

Turvallinen ajoneuvon kuljettaminen
Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet.

Kuva: Liikenneopetus.

Millainen se sopiva turvaväli sitten talvella on?

Otetaan esimerkkinopeudeksi 80 km/h. Hyvällä kelillä turvavälin pituudeksi riittäisi 80 metriä, sillä kuivalla asfaltilla ja optimaalisella reaktioajalla (1 sek) pysähtymismatkan pituus olisi reilu 50 metriä.

Sateinen keli kasvattaa pysähtymismatkaa noin 10 metrillä eli 80 metriä riittää yleensä myös sateella.

Mutta kun keli on luminen, pysähtymismatka onkin jo yli 100 metriä, ja jos tie on aivan jäinen, pysähtymismatkan pituus on jo lähemmäs 200 metriä. (Laskennassa käytetty hyödyksi Liikenneturvan pysähtymismatka-animaattoria https://extrat.liikenneturva.fi/pysahtymismatka-auto/fi/)

– Eli lumisella kelillä tuplaamalla turvavälin pituus vältettäisiin peräänajo mutta jäällä sekään ei riitä. Tätä ihmisten on varmasti vaikea muistaa, sillä todennäköisesti istumme lämpimän auton sisällä radiota kuunnellen kuten normaalistikin. Onkin järkevää muistaa turvavälin kasvattamisen lisäksi alentaa nopeuttaan, sillä se lyhentää pysähtymismatkaa, summaa Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti.

Edelleen jos lasketaan pysähtymismatkojen pituuksia, niin mikäli talvisella kelillä kuljettaja alentaisi nopeuttaan 80km/h:sta 60km/h:iin, pysähtymismatkan pituudeksi tulisi yli 100 metrin sijaan 63 metriä.

Eli hiukankin nopeutta alentamalla pysähtymismatkan pituutta saadaan merkittävästi lyhemmäksi. Ja tätä nopeuden alentamistahan vaadittiin myös lakipykälässä (TLL 5§).

Hidasta nopeutta, kasvata turvaväliä ja ennakoi!

– Erityisesti kelien taitoskohdissa, kuten nyt, olisi hyvä aamulla vilkaista puhelimesta sää-sovelluksesta lämpöasteet ja olla tietoinen esimerkiksi jos yöllä on ollut pakkasta. Tällöinhan tie voi olla jäässä vaikka auton lämpömittari näyttäisikin plussaa. Tämä voi olla petollista jos sitä ei osaa ennakoida. Matkan tekoon tulee tottakai varata myös normaalia enemmän aikaa, eli herätyskellon laittaminen hiukan aiemmin soimaan ei ole pahitteeksi, sanoo Anunti.

Katso myös tämä: Peltipoliisit valvovat tulevaisuudessa myös turvavälejä?

– Mikäli kuljettaja joutuu usein jarruttelemaan, hän todennäköisesti ajelee liian lähellä edessä ajavaansa. Riittävästä turvavälistä on lukuisia hyötyjä, sillä se lisää turvallisuutta, näkyvyyttä, taloudellisuutta ja sujuvuutta, toteaa Liikenneopetus ry:n varapuheenjohtaja Lari Mäkelä.

MIkäli useat kuljettajat lukisivat tämän tiedotteen ja näyttäisivät hyvää mallia liikenteessä muille, voisi siitä levitä positiivinen ketjureaktio ketjukolarin sijaan. Tämä vaarallinen ajotapa eli liian lähellä ajaminenkin on usein mallin ottamista muista, sillä kuljettajat tekevät usein tahattomasti liikenteessä sitä mitä näkevät muidenkin tekevän, tiedotteessa todetaan.

www.liky.fi

 

2 KOMMENTIT

  1. Asiaa puhuu mies.
    Toinen seikka joka ei suorastaan hämmästytä vaan jopa tyrmistyttää.
    Henkilöllä on varaa ostaa uusi / uudehko auto, mutta!
    Tämä ”sankari” ei ole sen vertaa kiesiinsä tutustunut, jotta osaisi ajovalot kytkeä päälle.
    Sitten ajellaan takavalot pimeinä, olosuhteista riippumatta.
    Hei C’mon, kierto auton ympäri matkaan lähtiessä riittää.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here