Michelinin kaikkiin henkilöautorenkaisiin RFID-siru vuoteen 2023 mennessä

Michelin varustaa vuodesta 2023 alkaen kaikki henkilöautonrenkaansa RFID-sirulla, todetaan yhtiön tiedotteessa.

Jo tänä vuonna Michelin toimittaa autonvalmistajille 1,5 miljoonaa RFID-yhteydellä varustettua rengasta autonvalmistajille.

Renkaat ovat auton tärkein turvavaruste. Onkin yhä tärkeämpää, että autoon asennetaan oikeat renkaat ja että auton tietokone tunnistaa ne RFID-sirun ansiosta ja liittää niiden tiedot auton ajo-ominaisuuksiin.

Samalla RFID-sirulla varustetut renkaat avaavat rengashuollolle uusia palvelumuotoja, kun niiden kuntoa pystytään seuraamaan ja ennakoimaan.

Liikenneturvallisuuden kannalta on valtava edistysaskel, kun Michelin toimittaa vuodesta 2023 alkaen kaikki henkilöautonrenkaansa RFID-sirulla varustettuina. RFID-siru vulkanoidaan renkaaseen valmistusvaiheessa.

RFID-siru on keskellä antennien välissä. Kuva: Michelin.

– Teemme määrätietoista yhteistyötä autonvalmistajien kanssa ja kehitämme yhteistyössä algoritmeja, jotka muuntavat RFID-sirun välittämät tiedot autoilijalle personoiduksi informaatioksi jokaisen renkaan kunnosta. Kun lähitulevaisuudessa varustamme kaikki renkaamme RFID-sirulla, kuljettaja saa auton jokaisesta renkaasta tärkeät tiedot kojelaudan näyttöön samaan tapaan, kuin tiedot polttoaineen määrästä ja ulkolämpötilasta, sanoo tiedotteessa Michael Ewert, VP Global Sales Original Equipment, Micheliniltä.

Michelin uskoo, että mahdollisuus RFID-tekniikkaan perustuvaan renkaiden kunnon seurantaan on olennainen tekijä tulevaisuuden robottiautojen turvallisuudessa. Michelin käytännössä liittää renkaat tietoverkkoon, mikä merkitsee, että renkaat ovat jatkuvassa yhteydessä auton aktiiviseen turvajärjestelmään.

– Siinä vaiheessa, kun auton tietokone voi olla suorassa yhteydessä rengashuoltoon, avautuu RFID-sirullisten renkaidemme kautta tie uuteen maailmaan. Huolto näkee omasta tietokoneestaan kunkin renkaan tilanteen, ja voi algoritmien perusteella ennakoida, milloin renkaiden kunto on syytä tarkastaa. Huolto voi tarvittaessa varautua renkaanvaihtoon asiakkaan seuraavan käynnin yhteydessä, sanoo tiedotteessa Anders Svensson, Senior Commercial Manager OE, Michelin Nordicilta.

Siru asennetaan renkaan kylkeen. Kuva: Michelin.

Vaikutus myös esimerkiksi ajonvakautukseen

RFID-tekniikka renkaissa tarjoaa tulevaisuudessa alustan uudenlaiselle liiketoiminnalle. Vielä tärkeämpää on, että tekniikan ansiosta liikenneturvallisuus paranee.

Autojen ajonvakautustoiminta toimii tulevaisuudessa RFID-sirun kanssa, jolloin se pystyy sovittamaan toimintansa renkaiden kunnon mukaiseksi. Järjestelmä tietää, onko autossa uudet vai kuluneet kesä- tai talvirenkaat, todetaan Mihelinin tiedotteessa.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että kun luistonestojärjestelmä aktivoituu hätäjarrutuksissa tai kun on olemassa luiston riski, se huomioi renkaiden kunnon ja toimii sen mukaisesti. Kuljettajan on tällöin helpompi hallita autonsa käytöstä.

Tulevaisuudessa robottiautojen kehittyessä niiden RFID-tekniikalla varustetut renkaat yhdistetään auton turvajärjestelmään, joka säädetään huomioimaan RFID-sirujen tiedot renkaista.

RFID-sirun käyttö henkilöautonrenkaissa perustuu kuljetusalalla tapahtuneeseen kehitykseen. Logistiikkatoiminnoissa RFID-tekniikka on osoittautunut erinomaiseksi työkaluksi tavaravirtojen hallinnoinnissa sekä renkaiden käsittelyssä. Jo nyt 90 prosenttia Michelinin toimittamista raskaan kaluston renkaista on varustettu transpondereilla, ja vuoteen 2023 mennessä kaikki raskaan kaluston renkaat varustetaan RFID-sirulla.

RFID-verkosta

Yksi mainittava etu RFID-tekniikasta rengashuollossa on asennusvirheiden ennaltaehkäisy. Koska renkaan RFID-siru on taltioinut täsmällisen sijaintinsa suhteessa pyörän akseliin, pystyy mekaanikko heti skannatessaan sirun tiedot arvioimaan, onko rengas asennettu oikein.

RFID-tekniikka estää myös renkaiden vaihtumisen keskenään asennuksessa, sillä jokaisessa sirussa on oma tunnistenumeronsa.

Kaikki oleellinen tieto renkaasta on luettavissa ja aikaa säästyy, kun rengasta ei tarvitse tarkastaa silmämääräisesti ja käsin tunnustelemalla. Myös renkaiden varastoinnissa RFID-sirusta on hyötyä, sillä sen avulla varastomäärät voidaan optimoida.

Kysymyksiä & Vastauksia

K: Mistä sanoista lyhenne RFID tulee?
V: RFID tulee sanoista ”Radio Frequency Identification”. Lyhenne tarkoittaa itsenäistä sirua, jonka tiedot voidaan lukea kirjoitus- ja lukukelpoisesta muistista.

K: Koska RFID-sirulla varustetut henkilöautonrenkaat tulevat markkinoille?
V: Niitä toimitetaan jo nyt ensiasennusmarkkinoille. Vuodesta 2023 alkaen kaikki Michelinin renkaat varustetaan RFID-sirulla.

K: Nostaako RFID renkaan hintaa?
V: RFID-tekniikka on kustannustehokas ratkaisu varmistaa renkaan oikea tunnistus logistiikka-alalla. Ne logistiset hyödyt, jotka asiakkaat, rengasmyyjät ja -valmistajat saavat RFID-tekniikan käytöstä, kompensoivat RFID-tekniikan lisähinnan renkaassa.

K: Mitä hyötyä RFID:stä on kierrätyksen ja kiertotalouden kannalta?
V: RFID-siru sisältää tietoa renkaan käyttöiästä ja sen valmistuksessa käytetyistä raaka-aineista. Näiden tietojen avulla on helpompaa lajitella loppuunkuluneet renkaat oikeaan kierrätyskäyttöön.

K: Mikä tulee olemaan tietoverkkoon yhdistettyjen renkaiden taloudellinen merkitys teollisuudelle?
V: Cf. Acumen Research and Consultings -laitos arvioi raportissaan tämän vuoden helmikuulta, että tietoverkkoon yhdistettyjen renkaiden maailmanmarkkinat nousevat lähes 350 miljoonaan euroon vuonna 2026. Se vastaisi tällä sektorilla 70 prosentin vuotuista kasvua. Tietoverkkoon yhdistetyt renkaat mahdollistavat tulevaisuudessa useita uusia liiketoimintamalleja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here