Mercedeksen turvallisuusauto ESF 2019 kommunikoi valoilla ja viesteillä ympäristönsä kanssa

Suuret valopinnat edessä ja takana välittävät viestit muulle liikenteelle ja ympäristölle. Kuva: Daimler.

Mercedes-Benzin kokeellinen turvallisuustekninen auto ESF 2019 käyttää hyväkseen monipuolista valo- ja viestijärjestelmää kommunikoidakseen ympäristönsä ja muun liikenteen kanssa.

Samalla auto luo ympärilleen luottamusta ja empatiaa. Ne ovat keskeisiä edellytyksiä sille, että autonomisesti ajavat ajoneuvot hyväksytään jatkossa osaksi normaalia liikennettä.

Robottiautojen tullessa liikenteeseen ihmisten on kyettävä tunnistamaan välittömästi ja intuitiivisesti, mitä auto suunnittelee ja tekee seuraavaksi. ESF 2019:ssä asia on ratkaistu käyttämällä kookasta paneelia edessä ja takalasia viestikenttinä ja projektiopintoina, joihin välitetään varoituksia ja viestejä animaatioiden ja symbolien avulla.

Saksan moottoriteillä liikenne pysähtyy ajoittain. ESF kertoo tästä takana tulevalle liikenteelle takalasiin heijastetun kuvan välitysellä. Kuva: Daimler.

Varoitusviestit ympäröidään punaisella värillä, kun taas merkinantojen tehostevärinä on erottuva turkoosi. Digital Light -valoteknologiansa ansiosta auto voi lisäksi heijastaa HD-laatuisia symboleja tienpintaan viestiksi kuljettajalle ja muulle liikenteelle.

ESF 2019:n takalasissa on kalvo, joka tarvittaessa kytketään läpinäkyvästä maitomaiseksi. Tällöin se voi toimia tavaratilaan sijoitetun laserprojektorin heijastuspintana. Takalasiin voidaan heijastaa symboleita ja tekstimuotoisia huomautuksia ja varoituksia sekä etukameran ottamia kuvia, esimerkiksi kuvan tietä auton edessä ylittävästä jalankulkijasta selitykseksi pysähdyksen syystä takaa lähestyville autoilijoille.

Pysäköity ESF 2019 kertoo ohittavalle liikenteelle autojen välistä katua ylittävän jalankulkijan aikeista valaisemalla kävelijän. Kuva: Daimler.l

Monipuolista kommunikointia lähiympäristön kanssa moottoritie- ja kaupunkioloissa

Moottoritie:

  • Kun ESF 2019 tunnistaa sivullaan edellä ajavan auton kaistanvaihtoaikeen, se hidastaa helpottaakseen kaistalle siirtymistä ja etupaneeli viestii tästä eteenpäin valosignaaleilla.
  • Ruuhkassa auto ajaa itsenäisesti reunaviivan lähelle ja jättää vapaan ajoväylän hälytysajoneuvoille. Käytöksensä auto ”selittää” lähiympäristölleen takalasien ja etupaneelin viesteillä.
  • Kun ESF lähestyy jonon päätä, se välittää tiedon tästä takalasinsa projektioiden avulla. Varoitusvilkut kytkeytyvät päälle.
  • Takalasiin heijastetaan kuvakkeina paikallisia varoituksia esimerkiksi liukkaudesta, työmaista tai vaaranpaikoista.
  • Jos vastaan on tulossa väärään suuntaan ajava ajoneuvo, ESF vilkuttaa vilkkujaan oikealle ja hakeutuu tien oikeaan reunaan. Takalasin animaatio välittää lisätietoa tilanteesta lähellä oleville.

Kaupunki:

  • Jos jalankulkija liikkuu tien ja auton suuntaan, häntä varoitetaan punaisena sykkivällä led-valonauhalla, Pre-Safe-sivuvaloilla sekä kohdistamalla ajovalot jalankulkijaan. Häntä varoitetaan myös äänimerkillä. Samanlaisia varoituksia saa tarvittaessa kevyt liikenne.
  • Jos ESF 2019 on pysäköity ja kytketty latauspisteeseen (auto on plug-in-hybridi), se tunnistaa silti lähiympäristönsä mahdolliset onnettomuusvaarat. Mikäli jalankulkija esimerkiksi astuu ESF:n ja toisen auton väliin kadun reunassa, kattoyksikön valkoinen sykkivä valo ohjaa muiden ajoneuvojen huomion omaan suuntaansa.
  • Auto ilmaisee suojatien edessä ja käännyttäessä, että se on havainnut jalankulkijan. Havainnosta ilmoitetaan hitaasti sykkivillä turkooseilla led-valoilla. Etupaneeliin ilmestyy animoitu ele, jolla kävelijälle näytetään tien olevan vapaa. Led-valot ”seuraavat” tietä ylittävää jalankulkijaa ylityksen ajan samoin kuin kuljettajan katse perinteisissä automalleissa. Auto lähtee liikkeelle vasta, kun katon led-valot ovat vilkkuneet tieltä poistuneen jalankulkijan suuntaan. Takana tuleville tiedotetaan tilanteesta takalasiin heijastettavalla jalankulkijan kuvalla.

Digital Light -valot:

  • Tienpintaan voidaan heijastaa HD-laatuisia symboleja ja viestejä. Esimerkiksi työmaan ohi ajettaessa omalle ajokaistalle heijastetaan kaksi valoviivaa, jotka vastaavat auton kokonaisleveyttä ja auttavat kuljettajaa hahmottamaan auton vaatiman tilan ja epätavallisen liikennetilanteen.
  • Kun tien vaara-alueella havaitaan jalankulkija, tien pintaan ilmestyy jalankulkijaa osoittava nuoli. Samoin tien pintaan ilmestyy etäisyysmerkintä, kun kuljettaja aktivoi Distronic Plus -vakionopeussäätimen tai muuttaa tavoite-etäisyyttä.
Daylight+ – kirkasvaloa testattiin Suomen Napapiirillä kaksi vuotta sitten syksyllä. Kuva: Daimler.

Adaptiivinen Daylight+ luo virtuaalisen avokattoefektin ja pitää yllä matkustajien vireystilaa

Normaalisti auton käyttäjät altistuvat matkan aikana suhteelliselle pimeydelle, sillä matkustajien silmiin pääsee vain 5–20 prosenttia päivänvalosta. Tämä voi johtaa suoritus- ja keskittymiskyvyn nopeampaan heikkenemiseen.

Mercedes-Benz ESF 2019:ssa asia on ratkaistu adaptiivisella Daylight+ -järjestelmällä: häikäisysuojasta heijastuu matkustamoon biologisesti vaikuttavaa, päivänvalon kaltaista sinisävyistä valoa, joka nostaa ja ylläpitää vireystilaa.

Valo toimii päivällä ja ajon aikana. Käytännössä valo tuottaa virtuaalisen avokattoefektin auton matkustamoon. Samalla valonlähteellä toteutetaan aktivoiva valosuihku auton seisoessa paikallaan, takalasissa ajon aikana sekä jopa täysin automatisoidun ajon aikana. Powernap-ohjelman päätteeksi tarjolla on lisäksi vitalisoiva valoherätys.

Vuoden 2017 lopulla Mercedes-Benzin tutkijatiimi testasi Napapiirillä Suomessa lisävalon vaikutuksia kuorma-autonkuljettajien mielialaan ja suorituskykyyn. Valot oli asennettu kahteen Mercedes-Benz Actros TopFit -kuorma-autoon.

Ajon aikaisen Daylight+ -valon lisäksi kuljettajat saivat aktivoivan valosuihkun ajotaukojen aikana. Aamuisin he heräsivät vitalisoivaan valoherätykseen. Tulosten mukaan kuljettajien reaktiokyky oli järjestelmän ansiosta vakaampi, ja monotonisessa kuormituksessa syntyi vähemmän virhereaktioita.

Samanlaisia tuloksia saatiin, kun Daylight+ -valojärjestelmää testattiin E-sarjan autoissa tammi-helmikuussa 2018. Mukana oli noin 40 koehenkilöä.

Tutkimusten mukaan järjestelmää käytettäessä autojen Attention Assist -vireystila-avustin ei hälyttänyt kertaakaan, toisin kuin vertailuajoissa. Lisäksi kuljettajat pysyivät tarkkaavaisempina. Tulokset varmistettiin aivosähkökäyrien EEG-mittauksilla.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here