Mercedeksen ensimmäinen kolmella istuinrivillä varustettu kompaktiluokan auto on nyt julkistettu

Kuva: Daimler.

GLB on Mercedes-Benzin ensimmäinen kolmella istuinrivillä varustettu kompaktiluokan auto.

Uutuuden pituus on 4634 mm, akseliväli 2829 mm ja korkeus 1658 mm. Kun suurinta henkilökuljetuskapasiteettia ei tarvita, lisävarusteena saatava kolmas rivi voidaan taittaa piiloon ja kasvattaa näin tavaratilaa käden käänteessä.

Mercedes-Benz GLB-mallistoon kuuluu monipuolinen moottoripaletti, jossa dieselmoottorivaihtoehtojen kanssa on saatavissa jatkuvalla nelivedolla varustetut vaihtoehdot.

Kuva: Daimler.

Bensiinimoottorit
GLB 200
Sylinterit 4
Iskutilavuus cm³ 1332
Teho kW/hv 120/163
Vääntö Nm 250
Vaihteisto 7G-DCT automaatti

GLB 250
Sylinterit 4
Iskutilavuus cm³1991
Teho kW/hv 165/224
Vääntö Nm 350
Vaihteisto 8G-DCT automaatti

Dieselmoottorit
GLB 200d
Sylinterit 4
Iskutilavuus cm³ 1951
Teho kW/hv 110/150
Vääntö Nm 3400 – 4400
Vaihteisto 8G-DCT automaatti

GLB 200d 4MATIC
Sylinterit 4
Iskutilavuus cm³1951
Teho kW/hv 110/159
Vääntö Nm 3400 – 4440
Vaihteisto 8G-DCT automaatti

GLB 220d 4MATIC
Sylinterit 4
Iskutilavuus cm³1951
Teho kW/hv 140/190
Vääntö Nm 3800
Vaihteisto 8G-DCT automaatti

Kuva: Daimler.

Kolmella valinnaisella vetosuhteella varustettu jatkuva neliveto

Mercedes-Benz GLB tuo citymaasturisegmenttiin uuden nelivetojärjestelmän. Moottorin tuottaman vääntömomentin jakoa etu- ja taka-akseleiden välillä voidaan ohjata kolmella vaihtoehtoisella tavalla Dynamic Select-valintakytkimen välityksellä.

Eco- ja Confort-ajotiloissa voima jaetaan pääsääntöisesti 80:20 suhteessa etu- ja taka-akseleiden välillä.

Sport-ajotilassa momentinjako toteutetaan hieman enemmän takavetopainotteisesti, jolloin etupyörille suunnataan 70 % voimasta ja taakse 30 %. Off-Road-ajotilassa voimanjako on lähtökohtaisesti 50:50.

Kaikissa ajotiloissa voimanjakoa täsmäsäädetään moottorin kierrosluvusta riippumatta tilanteen sähkömekaanisesti ohjatun monilevykytkimen välityksellä.

Off-Road- paketti tuo mukanaan maastoajoon räätälöidyn näytön, jonka kautta kuljettaja saa tiedon auton pituus- ja poikittaisesta kallistuskulmasta, kaasu- ja jarrupolkimen asennosta, ohjauspyörän kääntökulmasta sekä kameroiden välittämästä yksityiskohtaisesta lähestymis- tai jättökuvista.

Pakettiin kuuluu myös alamäkihidastin, jossa suurin käytettävä nopeus on säädettävissä välillä 2 – 18 km/h.

Tunnelmavalaistuksessa 64 värivaihtoehtoa

Kuljettajan edessä on vapaasti seisova näyttökokonaisuus, josta on saatavissa kolme eri mallia: kahden 7-tuumaisen (17,78 cm) näytön kokonaisuus, yhden 7-tuumaisen ja yhden 10,25-tuumaisen (26 cm) näytön kokonaisuus sekä Widescreen Cockpit -versio, jossa on kaksi korkearesoluution 10,25-tuumaista näyttöä.

Kojelaudan viiden pyöreän ilmasuuttimen turbiininsiipi-ilme on saanut inspiraation ilmailun maailmasta.

Keskikonsoli ja siihen sijoitettu kosketuksella käytettävä käyttö- ja syöttöyksikkö on E-sarjan tapaan toteutettu Black Panel -optiikalla.

Tunnelmavalaistuksessa on 64 värivaihtoehtoa ja 10 värimaailmaa, mikä on ainutlaatuista tämän kokoluokan autoissa. Valaistus on siten mahdollista mukauttaa omien mieltymysten ja mielialan mukaan.

Suomeen ensimmäiset GLB-mallit tulevat ensi vuoden alussa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here