Mercedes-Benz GLB on tähtimerkin maailmanlaajuisesti laajenevan kompaktiautomalliston luvattu kahdeksas jäsen.
Euroopassa kahdeksasta mallivaihtoehdosta myynnissä ovat jo kuusi vaihtoehtoa: A-sarjan hatchback ja sedan, B-sarjan Sports Tourer, CLA Coupé, CLA Shooting Brake ja GLA.
Mercedes-Benzin mallistossa SUV-autot muodostavat kolmasosan myynnistä ja neljäsosa koostuu kompaktiautoista.
Kompaktiautojen esiinmarssi alkoi jo vuonna 1997, jolloin ensimmäinen A-sarjan auto tuotiin markkinoille. Sen jälkeen yli 6,5 miljoonaa tähän segmenttiin kuuluvaa Mercedestä on toimitettu asiakkaille ympäri maailman.
Kolme istuinriviä, jopa seitsemän istuinpaikkaa
GLB on Mercedes-Benzin ensimmäinen kolmella istuinrivillä varustettu kompaktiluokan auto. Uutuuden pituus on 4634 mm, akseliväli 2829 mm ja korkeus 1658 mm.
Kun suurinta henkilökuljetuskapasiteettia ei tarvita, lisävarusteena saatava kolmas rivi voidaan taittaa piiloon ja kasvattaa näin tavaratilaa.
GLB-malliin saa kolme bensiinimoottoria ja kolme dieselmoottoria.
Bensiinimoottorit
GLB 200
Sylinterit 4
Iskutilavuus cm³ 1332
Teho kW/hv 120/163
Vääntö Nm 250
Vaihteisto 7G-DCT automaatti
GLB 250
Sylinterit 4
Iskutilavuus cm³1991
Teho kW/hv 165/224
Vääntö Nm 350
Vaihteisto 8G-DCT automaatti
Mercedes-AMG GLB 35 4Matic
Sylinterit 4
Iskutilavuus cm³1991
Teho kW/hv 225/306
Vääntö Nm 400
Vaihteisto AMG Speedshift 8G-DCT automaatti
Dieselmoottorit
GLB 200d
Sylinterit 4
Iskutilavuus cm³ 1951
Teho kW/hv 110/150
Vääntö Nm 3400 – 4400
Vaihteisto 8G-DCT automaatti
GLB 200d 4Matic
Sylinterit 4
Iskutilavuus cm³1951
Teho kW/hv 110/159
Vääntö Nm 3400 – 4440
Vaihteisto 8G-DCT automaatti
GLB 220d 4Matic
Sylinterit 4
Iskutilavuus cm³1951
Teho kW/hv 140/190
Vääntö Nm 3800
Vaihteisto 8G-DCT automaatti
Mercedes-Benz GLB:n moottorin tuottaman vääntömomentin jakoa etu- ja taka-akseleiden välillä voidaan ohjata kolmella vaihtoehtoisella tavalla Dynamic Select-valintakytkimen välityksellä.
Eco- ja Comfort-ajotiloissa voima jaetaan pääsääntöisesti 80:20 suhteessa etu- ja taka-akseleiden välillä.
Sport-ajotilassa momentinjako toteutetaan hieman enemmän takavetopainotteisesti, jolloin etupyörille suunnataan 70 % voimasta ja taakse 30 %.
Off-Road-ajotilassa voimanjako on lähtökohtaisesti 50:50.
Kaikissa ajotiloissa voimanjakoa täsmäsäädetään moottorin kierrosluvusta riippumatta pidon mukaan sähkömekaanisesti ohjatun monilevykytkimen välityksellä.
AMG-mallin Dynamic Select -valintakytkimessä ajo-ohjelmia on käytettävissä kaikkiaan viisi: Slippery, Comfort, Sport, Sport + ja Individual, jotka vaikuttavat vastaavasti moottorin, vaihteiston, jousituksen ja ohjauksen vasteisiin ja säätöihin.
Auton ajo- ja käsittelyohjelmia voidaan mukauttaa olosuhteisiin ja alustaan entistä enemmän AMG Dynamics -järjestelmän avulla. Sen Basic-taso on käytössä Slippery- ja Comfort-ohjelmien kanssa, kun taas Advanced-taso aktivoituu valittaessa käyttöön Sport-ajo-ohjelma.
Off-Road- paketti tuo mukanaan maastoajoon räätälöidyn näytön, jonka kautta kuljettaja saa tiedon auton pituus- ja poikittaisesta kallistuskulmasta, kaasu- ja jarrupolkimen asennosta, ohjauspyörän kääntökulmasta sekä kameroiden välittämästä yksityiskohtaisesta lähestymis- tai jättökuvista.
Pakettiin kuuluu myös maastossa kätevä DSR-alamäkihidastin, jossa suurin käytettävä nopeus on säädettävissä välillä 2–18 km/h.
Mercedes-AMG GLB 35 4Matic erottuu muista GLB-malleista AMG-tyylisillä etumaskilla, 19–21-tuumaisilla renkailla, vaikuttavalla äänimaailmalla ja vakiovarustukseen kuuluvalla Race Start -toiminnollaan.
GLB AMG 35 4Matic täydentää kompaktiautojen Driving Performance- luokan aloitusmallien lukumäärän peräti viiteen.
Samaa tekniikkaa hyödyntävät jo tuotannossa olevat A AMG 35 Hatchback, A AMG 35 Sedan, CLA AMG 35 Coupé ja CLA AMG 35 Shooting Brake.
Kaikkien näiden sydämenä on uusi kaksilitrainen, 306 virkeää hevosvoimaa sivistyneesti tarjoileva voimanlähde.
Kolme näyttövaihtoehtoa
Kuljettajan edessä on vapaasti seisova näyttökokonaisuus, josta on saatavissa kolme eri mallia: kahden 7-tuumaisen (17,78 cm) näytön kokonaisuus, yhden 7-tuumaisen ja yhden 10,25-tuumaisen (26 cm) näytön kokonaisuus sekä Widescreen Cockpit -versio, jossa on kaksi korkearesoluution 10,25-tuumaista näyttöä.
AMG-versiossa käytössä on kolme vaihtoehtoista näyttötyyliä: Classic, Sporty ja Supersport.
Kojelaudan viiden pyöreän ilmasuuttimen turbiininsiipi-ilme on saanut inspiraation ilmailun maailmasta.
Keskikonsoli ja siihen sijoitettu kosketuksella käytettävä käyttö- ja syöttöyksikkö on E-sarjan tapaan toteutettu Black Panel -optiikalla. Tunnelmavalaistuksessa on 64 värivaihtoehtoa ja 10 värimaailmaa, mikä on ainutlaatuista tämän kokoluokan autoissa.
Valaistus on siten mahdollista mukauttaa omien mieltymysten ja mielialan mukaan. Mercedes-AMG 35 4Maticin urheiluistuimet on verhoiltu mustalla Artico-tekonahan ja Dinamica-mikrokuitukankaan yhdistelmällä, jota on korostettu punaisilla kaksoistikkauksilla.
Ensimmäiset GLB-autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2020.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //