Liikennemarkkinoiden uudistuminen ja kasvu Suomessa edellyttävät, että alan toimijat voivat hyödyntää avointa dataa, uusimpia teknologioita ja teknisiä ratkaisuja, joiden pohjalta luodaan uudenlaisiin liiketoimintamalleihin perustuvia palveluita.
Liikenne palveluna -ajattelun (MaaS, Mobility as a Service) keskiössä on asiakas, jonka pitää voida esimerkiksi hankkia tarvitsemansa koko matkaketjun liput yhdeltä luukulta.
Tämän mahdollistuminen vaatii, että henkilöliikenteen liikkumispalveluita tarjoavat yritykset avaavat palveluidensa rajapinnat muille toimijoille.
Näin palvelua koskevat olennaiset ja ajantasaiset tiedot – reitit, pysäkit, aikataulut, hinnat, palvelun saatavuus ja esteettömyystiedot – ovat eri yritysten vapaasti käytettävissä ja hyödynnettävissä.
– Tehtävämme on vauhdittaa liikennemarkkinoiden palveluiden uusiutumista ja kasvua, jotta jatkossa on tarjolla yhä laadukkaampia ja sujuvampia liikkumisen palveluita meille kaikille. Kaikkien liikkumispalveluita tarjoavien yritysten pitää avata omat rajapintansa uusien palveluiden luomiseksi. Näin liikenne palveluna -ajatus toteutuu käytännössä, toteaa Traficomin pääjohtaja Kirsi Karlamaa.
Uuden liikennepalvelulain vaatimuksena on rajapintojen avaaminen niin, että olennaiset tiedot ovat palveluntarjoajien käytössä ilman rajoittavia ehtoja.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tehtävänä on valvoa liikennepalvelulain kilpailua edistävien säännösten noudattamista.
Viraston tekemän päätöksen mukaan Matkahuollon määrittämät käyttöehdot avoimelle rajapinnalle ovat liikennepalvelulain vastaisia ja siksi yhtiölle on asetettu 100 000 euron uhkasakko käyttöehtojen muuttamiseksi.