Marraskuussa Suomeen tuleva Suzuki Swace on toinen Toyota-yhteistyön tuotos

Kuva: Suzuki.

Vuosien tauon jälkeen Suzuki on jälleen uudella Swacella mukana suomalaisten suosimassa perheautoluokassa.

Uusi farmariauto on myös ympäristön huomioon ottava itselataava hybridi. Swace on lyhyessä ajassa jo toinen Suzukin-mallistoa monipuolistava uutuus heinäkuun alussa paljastetun Across Plug-in Hybrid -katumaasturin jälkeen.

Edellisen kerran Suzuki oli mukana alemmassa perheautoluokassa vuosituhannen vaihteen kieppeillä Balenolla. Vuodesta 1995 vuoteen 2002 Suomessa myynnissä ollut Baleno oli useana vuonna maamme eniten myyty Suzuki-malli.

Uusi Suzuki Swace on toinen yhteistyössä Toyotan kanssa kehitetty uutuusmalli, joka tulee myyntiin vain Euroopassa. Across-malli perustuu Toyota RAV4-malliin ja Swace taas Corolla-malliin.

Kuva: Suzuki.

Suzuki on antanut auton keulalle aivan uuden ilmeen. Muotoilussa ei ole ajateltu vain auton ulkonäköä, vaan samalla on pyritty erittäin alhaiseen ilmanvastukseen.

Auton akseliväli on 2,7 metriä ja kori 4,655 metrin pituinen.

Pitkittäissuunnassa etu- ja takaistuimien väli on 0,928 metriä.

Tavaratila ei ole vain suuri (596 litraa), vaan myös käyttökelpoisuuteen on paneuduttu. Lattian voi asettaa kahdelle tasolle ja pohjalevy on käännettävissä. Toisella puolella on kangasmatto ja toisella puolella kumimatto likaisten tai märkien tavaroiden kuljettamista varten.

Tavaratilassa on hyvät valot, tavaroiden kiinnityspisteet ja 12 voltin pistoke, josta saa virtaa erilaisille laitteille. Varsinaisen tavaratilan lisäksi ohjaamossa on runsaasti lokeroita ja paikkoja pikkuesineille.

Kuva: Suzuki.

Liikkeelle aina sähköllä

Kuljettajan edessä mittaristossa on 7-tuumainen värinäyttö, johon voi valita tietoa hyvin monipuolisesti. Kojelaudan keskelle sijoitettuun 8-tuumaiseen tietoviihdejärjestelmän näyttöön voi yhdistää oman älypuhelimen. Molempia näyttöjä voi käyttää ohjauspyörän painikkeilla.

Ajamista helpottaa portaattomasti toimiva automaattivaihteisto. Lisäksi Swace lähtee hybriditekniikan ansiosta liikkeelle äänettömästi sähköllä. Polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai voimakkaammin kiihdytettäessä. Voimaa on riittävästi leppoisaan liikkumiseen.

Auton pysähtyessä polttomoottori sammuu ja liikkeelle lähdetään sähköllä. Alhaisissa nopeuksissa voidaan ajaa edelleen sähköllä, mikäli ajoakussa (energiasisältö 3,6 kWh) on riittävästi virtaa.

Kiihdytettäessä polttomoottori on pääosassa ja sähkömoottori auttaa sitä generaattorin kautta. Ripeissä kiihdytyksissä sähkömoottori avustaa polttomoottoria käyttämällä niin ajoakun sähköä kuin myös generaattorin tuottamaa sähköä.

Mikäli ajoakussa on vain vähän virtaa, sitä ladataan polttomoottorilla. Hidastettaessa ja jarrutettaessa syntyvä energia kerätään talteen ja ladataan ajoakkuun.

Koska Swacen ajoakun energiasisältö on hybridiksi varsin suuri, sillä voidaan ajaa myös pelkästään sähköllä.

Autossa on EV-mode -katkaisin, jolla voidaan varmistaa äänetön ja paikallisesti täysin päästötön eteneminen. Tämä vaihtoehto on erityisen tärkeä alueilla, missä polttomoottorisilla autoilla ajo on kielletty tai vaikkapa pysäköintihallissa.

Kuva: Suzuki.

Kolme ajotilaa

Matala kori ja muun muassa ajoakun sijoittaminen takapenkin alle pudottavat painopisteen hyvin alas.

Swacessa on ACA (Active Cornering Assist), joka vähentää aliohjautumista kaarteissa jarruttamalla kaarteen sisäpuolisia pyöriä.

Kuljettajalla on mahdollisuus valita tilanteeseen tai omaan ajotyyliin paras ajotila kolmesta vaihtoehdosta.

Normal-ajotila tarjoaa optimaalisen tasapainon matkustusmukavuuden, ajettavuuden ja taloudellisuuden välillä ja se sopii jokapäiväiseen liikkumiseen.

Eco-ajotila auttaa ajajaa säästämään polttoainetta, sillä se pehmentää kiihdytyksiä ja vähentää ilmastointilaitteen tehoa. Eco on parhaimmillaan ruuhkaliikenteessä.

Sport-ajotila tekee kiihdytyksistä ripeämpiä ja se sopii erinomaisesti mutkaisilla pikkuteillä ajamiseen.

Kattavasti varusteltu

Suzukin tyyliin myös uusi Swace tarjoaa hyvin monipuolisen vakiovarustelun jo edullisimmassa vaihtoehdossa.

Etenkin kuljettajaa avustavia, turvallisuutta parantavia järjestelmiä on runsaasti aina jalankulkija- ja pyöräilijätunnistuksella varustetusta törmäyksenestoavustimesta alkaen.

Pelkän kaistavahdin lisäksi järjestelmä ohjaa autoa takaisin kaistalle ja pitää sen keskellä kaistaa. Mukautuva vakionopeussäädin toimii pysähdyksiin saakka ja kaukovaloassistentti helpottaa ajoa pimeällä vaihtamalla pitkille ja lyhyille valoille automaattisesti. Led-lähi- ja -kaukovalot parantavat myös näkyvyyttä pimeällä ajettaessa.

Ulkonäköä kohentavat 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, kattokiskot, kattospoileri, etusumuvalot ja tummennetut takaikkunat. Suomen olosuhteet on otettu hyvin huomioon, sillä istuinten lisäksi myös tuulilasin alaosassa ja ohjauspyörässä on lämmitys. Ajossa audion äänenvoimakkuus säätyy ajonopeuden mukaan, kaksialueinen automaatti-ilmastointi pitää matkustamon lämpötilan miellyttävänä ja pysäköidessä on iloa peruutuskamerasta.

Ylellisemmässä Swace GLX:ssä on vielä enemmän varusteita. Turvajärjestelmiin tulevat kuolleen kulman valvonta ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Pysäköidessä on iloa etu- ja takatutkista sekä hyvin monipuolisesti toimivasta pysäköintiavustimesta. Lediajovalot ovat GLX:ssä projektorityyppiset ja matkustamossa nautitaan tunnelmavalaistuksesta. Varustelistalta löytyvät vielä älyavain, puhelimen langaton lataus sekä sisutuksen ylellisemmät materiaalit.

Uusi Suzuki Swace GL+ maksaa 29 390 euroa ja Swace GLX 31 590 euroa.

Swacen ennakkomyynti käynnistyy syyskuussa ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen marraskuussa 2020.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here