Liikenteessä aniharva antaa ärsytyksen näkyä ajossaan

Kuva: Liikenneturva / Nina Mönkkönen.

Liikenneturvan kyselyn mukaan joka toinen autoileva on tuntenut liikennekiukkua. Valtaosa ei kuitenkaan anna ärsyyntymisen vaikuttaa toimintaansa kuin korkeintaan itsekseen jupinana ratissa.

Joka toinen autoileva kertoi Liikenneturvan kyselyssä* tunteneensa liikenneraivoa. Korkeintaan kolme kertaa vuodessa kiukkua oli tuntenut vastaajista reilu neljännes (28 %), kerran kuukaudessa joka kahdeksas (12 %) ja noin kerran viikossa lähes joka kymmenes (9 %). Olennaista on, että vain harva antaa tunnekuohun vaikuttaa toimintaan liikenteessä.

– Kiukustuessa voidaan jupista itsekseen tai kanssamatkustajalle tai antaa raivon laantua hengittämällä syvään tai keskittymällä muuhun kuin kiukkua aiheuttaneeseen asiaan. Jotkut laskevat kymmeneen tai huutavat ja huitovat itsekseen. Ainoastaan kahdeksan prosenttia kertoo, että on purkanut tilannetta osoittamalla tunteen herättäneelle elein tai muuten hermostumisensa, kertoo Liikenneturvan suunnittelija, psykologi Jyrki Kaistinen.

Tärkeää säilyttää maltti

Kaistinen korostaa, että liikenteessä on ehdottoman tärkeää säilyttää maltti. Sille, että tunteet heräävät, ei aina voi mitään. Jos tunnekuohu valtaa, on hillittävä itsensä niin, ettei aggressio vaikuta liikenteessä toimimiseen ja vaaranna muita. Kiukunpuuska laantuu nopeasti, jos siihen ei jää vellomaan.

– Valtaosalla pato kiukun ja liikenteen välillä pysyykin. Liikenneraivotapausten nouseminen keskusteluun niin perinteisessä mediassa kuin somessa ehkä ruokkivat ajatusta siitä, että tien päällä ollaan tukkanuottasilla harva se päivä. Tämä taas voi heikentää koettua turvallisuuden tunnetta, Kaistinen toteaa.

*Liikenneturva selvitti kuljettajien kokemuksia liikenneraivosta kyselytutkimuksella marraskuun lopussa 2018. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 795 autoilevaa ihmistä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here