Liikenneministeriö on pyytänyt lausuntoja arviomuistioonsa, jossa pohditaan muutoksia ajokorttilakiin. Ministeriössä pohdinnan alla on muun muuassa nuorten kuljettajien yöajokielto, alkoholin kuljettamisen kieltäminen, uuden kuljettajan merkki, kuljettajaopetuksen kehittäminen, teoriakoevilppiin puuttuminen ja paljon muuta.
Liikenneopettajat ovat juuri jättäneet oman lausuntonsa.
– Monet arviossa pohditut asiat ovat hyviä ja kannatettavia mutta useat niistä vaikuttavat olevan kuin laastaria ampumahaavaan. Pohjan on oltava hyvä, muutoin koko kokonaisuus on hutera. Ja tämä pohja on riittävä koulutus, sanoo Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti.
Liikenneopettajien mukaan vuoden 2018 ajokorttilaki epäonnistui niin pahasti, että sen korjaamiseen ei pienet muokkaukset riitä, ja arviossa onkin pohdittu useita korjausliikkeitä.
Lausunnossaan liikenneopettajat painottavat koulutuksen merkitystä kaikkein tehokkaimpana tapana vaikuttaa nuorten liikennekäyttäytymiseen. Opetusta oltava enemmän, jotta nuorten kanssa voidaan keskustella enemmän liikennesäännöistä, vastuullisen kuljettajan perustaidoista sekä riskikäyttäytymisen syistä ja seurauksista.
Liikenneopettajat eivät kannata rajoituksia, sillä eivät kaikki yöllä ajavat nuoret ole vaaraksi muulle liikenteelle, vain osa.
Liikenneopettajien mukaan saavutettu ajo-oikeus tulisi olla yhtäläinen kaikille ja mahdollisten rajoitusten kohdalla olisi erittäin tärkeää miettiä valvontaa ja sen tehokkuutta.
Kuka käytännössä valvoo mahdollisia yöajokieltoja, ja mitkä olisi ne hyväksyttävät syyt poiketa rajoituksesta. Ja onko poliisilla resursseja irroittaa valvontaa siihen yöaikaan?
Nuoret ansaitsevat kunnon koulutuksen. Koulutus ennaltaehkäisee riskikäyttäytyimistä kaikkein parhaiten.
Katso tästä muita juttuja ajokorttilaista.
Kun vuoden 2018 ajokorttilaki leikkasi koulutuksen minimiin, niin Traficomin tutkimuksenkin mukaan nuorten riskikäyttäytyminen on lisääntynyt. Myös poliisi on useasti sanonut ajokieltojen määrän kasvaneen reilusti.
– Kunnon koulutus ja sen jälkeen yhtäläinen ajo-oikeus kaikille ilman rajoituksia. Ei ole syytä rajoittaa automaattisesti kaikkien uusien kuljettajien elämää vain siksi että osa törttöilee. Törttöilijöille tulee sitten erikseen nämä muut avut käyttöön, kuten tehokkaaksi todettu ajokieltokoulutus, sanoo Anunti.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //