Kia on esitellyt uudistuneen version palkitusta EV6-mallista. Kyseessä on Kian ensimmäinen pelkästään sähköautoja varten suunnitellulle E-GMP-pohjalevylle valmistetuista autoista. Kattavassa uudistuksessa EV6 saa päivitetty ilmettä ulkoasuun, lisää kapasiteettia akustoon ja uusia mukavuutta parantavia varusteita.
Kia EV6 esiteltiin elokuussa 2021, ja se oli historian ensimmäinen korealainen auto, joka voitti arvostetun Car of the Year -palkinnon vuonna 2022. EV6:ta on myyty julkaisunsa jälkeen maailmanlaajuisesti 210 00 kappaletta.
Lisää sukunäköä ja mukavuutta
Uudistunut malli on helppo tunnistaa aiempaa enemmän sukunäköä omaavasta keulasta. Ajovaloissa on paljon samaa tyyliä kuin tuoreemmissa EV9- ja EV3-malleissa. Ajovaloja yhdistävä linja on aiempaa vahvempi ja antaa keulalle huolitellumman ilmeen.
Auton alla pyörivät päivitetyt vanteet, jotka ovat vakiona 19-tuumaiset ja GT-Linen myötä kokoa voi kasvattaa 20-tuumaisiin.
Auton takaosaan siirryttäessä voi havaita uudistuneen takavalolistan ja uudella grafiikalla toteutetut jarruvalot. Alkuperäisen EV6:n tavoin perusmalli ja GT-Line erottuvat toisistaan myös puskurien muotojen osalta.
Tarjolla on yhteensä kahdeksan ulkoväriä, joiden joukossa on myös uusia vaihtoehtoja. Uusia vaihtoehtoja ovat muun muassa hillityn tyylikäs uusi perusväri Wolf Grey, sekä GT-Line-mallin yksinoikeudeksi jäävä mattapintainen Yacht Blue Matte.
Myös sisätilojen tunnelmaa on hiottu hienostuneempaan suuntaan. Kaartuva mittaristokokonaisuus luo ohjaamoon avaran ja modernin vaikutelman, joka viimeistellään tunnelmavalaistuksella. Kuljettajan edestä löytyy uusi ohjauspyörä, joka on GT-Line-varustelun yhteydessä ensimmäistä kertaa 3-puolainen.
Yksi ohjaamon merkittävimmästä uudistuksista on sisarmalleista tuttu Kian uuden sukupolven multimediajärjestelmä, joka tunnetaan nimellä ccNC (connected car Navigation Cockpit).
Kahdesta 12,3-tuumaisesta näytöstä koostuva järjestelmä tarjoaa uudelle tasolle nousevan käytettävyyden ja lisää ominaisuuksia kuten langattoman älypuhelimen peilausmahdollisuuden Android Auton ja Apple CarPlayn avulla. Lisäksi ohjaamosta löytyy sormenjälkilukija ajoprofiilin valintaa varten ja perinteisen avaimen voi korvata älypuhelimeen ladattavalla Digital Key -toiminnolla.
Ajamiseen liittyviä uudistuksia puolestaan ovat ohjauspyörän käsien tunnistus, uudistunut kaistallapitoavustin ja aiempaa kehittyneempi pysäköintiavustin.
Lisää akkua, enemmän toimintamatkaa
Uudistunut Kia EV6 on tarjolla kahdella akkupaketilla, joiden kapasiteetit ovat 63 ja 84 kWh. Uusien aiempaa paremmin energiatiheyden tarjoavien akkujen myötä myös toimintamatkat ovat pidentyneet ja isolla akulla uudistuneen EV6:n WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi yhdellä latauksella kirjataan 582 kilometriä.
Uudistusten myötä 800 voltin arkkitehtuuria hyödyntävän EV6:n latauksen huipputeho on noussut 240 kW:iin ja latausväli 10–80 % on edelleen ladattavissa 18 minuutissa. Toimintamatkaksi muunnettuna tämä tarkoittaa, että 15 minuutissa autoon latautuu 343 kilometrin matkaan tarvittava määrä energiaa. Tämä tuo mukavuutta ja joustavuutta etenkin pitkien matkojen ajamiseen.
Mukavuutta parantavat puolestaan parannuksia kokeneet selektiiviset iskunvaimentimet ja aiempaa parempi äänieristys.
Hinnat alkavat 45 790 eurosta
Uudistunut EV6 on nyt tilattavissa ja malliston hinnat alkavat takavetoisen 63 kWh:n akustolla varustetun version 45 790 eurosta. Autoedun arvona tämä tarkoittaa 565 euroa kuukaudessa. Isommalla akulla varustettuna EV6:n hinnat alkavat 49 392 eurosta. Nelivetoinen versio on saatavilla vain isommalla akulla ja hinnat alkavat 52 618 eurosta.