Kia sähköistää mallistonsa kovaa vauhtia — vuonna 2025 joka kolmas myyty Kia on täyssähköauto!

Kia aloitti vuoden 2021 julkaisemalla uuden logon ja brändisloganin ”Movement that inspires”. Kian julkaiseman uuden strategian mukaan Kia luo autonvalmistuksen lisäksi kestäviä liikkumisratkaisuja asiakkaille.

Kia on myös yksinkertaistanut nimensä ja jättänyt Motors-sanan pois. Nyt yhtiö on nimeltään Kia Corporation.

– Kia on moniin valmistajiin verrattuna jo pitkällä sähköautojen valmistamisessa ja liikkumispalveluiden kehittämisessä. Kian strategiana on saavuttaa johtava asema maailman sähköautomarkkinoilla. Kia on menossa kovaa vauhtia kohti tavoitettaan. Arviolta 30 prosenttia Kian Euroopan automyynnistä on täyssähköautoja jo vuonna 2025, sanoo Kia Brand Director Rami Kittilä.

Kia tulee vahvistamaan globaalia sähköautojen valikoimaansa seitsemällä täysin uudella täyssähköautolla vuoteen 2027 mennessä.

Ensimmäisen Kian seuraavan sukupolven sähköauton ennakkomyynti alkaa Suomessa jo tämän vuoden huhtikuussa. Kyseessä on crossover-malli ”CV”, jonka toimintamatka sähköllä on yli 500 kilometriä.

Tavoitteena on vielä tänä vuonna myydä Euroopassa 10 000 – 15 000 CV-mallia. Suomeen auto tulee lokakuussa.

Kia CV perustuu tähän Imagine-konseptiin. Kuva: Kia.

Tämä on Kian ensimmäinen globaali automalli brändin uudella logolla. Samalla se on ensimmäinen Kia, joka tulee tuotantoon vain täyssähköautona.

Tänä vuonna Kia tuo lisäksi seuraavista autoista uudet versiot: Ceed keythybridi (helmikuu), Sorento lataushybridi (maaliskuu), Stonic GT-Line (toukokuu) ja Sportage (joulukuu).

– Kian tavoitteena on saavuttaa vuosikymmenen puoliväliin mennessä 6,6 prosentin markkinaosuus maailmanlaajuisista sähköautomarkkinoista. Kia tavoittelee 500 000 kappaleen globaalia sähköautomyyntiä vuoteen 2026 mennessä. Euroopan markkinoilla tulee olemaan erittäin iso merkitys Kian sähköistymisstrategiassa. Kia myy arviolta noin 200 000 täyssähköautoa Euroopassa jo tämän vuosikymmenen puolivälissä, Kittilä kertoo.

Uusia Kia-autoja myytiin viime vuonna Euroopassa yhteensä 416 715 kappaletta. Merkin Euroopan markkinaosuus nousi ennätykselliseen 3,5 prosenttiin. Myös Suomessa Kia saavutti kaikkien aikojen ennätyksen 7,3 prosentin markkinaosuudellaan nousten samalla maamme viidenneksi rekisteröidyimmäksi automerkiksi.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here