Auto Bassadonen teettämästä Auton ostoprosessitutkimuksesta (Sanoma B2B Insight & Research, 2024) selviää, että käytettyjen autojen suosio on kasvussa niin auton ostajien, kuin yksityisleasingin valitsevien joukossa. Myös auton osto verkkokaupasta kiinnostaa yhä useampaa kuluttajaa.
Auton ostoprosessitutkimuksen mukaan auton luotettavuus sekä edulliset käyttö- ja huoltokulut koetaan tärkeimmiksi seikoiksi seuraavan auton hankintaa harkitessa. Kyselyyn vastanneista henkilöistä 59 % nosti luotettavuuden yhdeksi tärkeimmistä valintakriteereistä ja 57 % painotti edullisten käyttökulujen merkitystä valintakriteereinä.
Tutkimuksen mukaan käytettyjen autojen suosio on kasvanut edellisvuodesta: nyt jo 58 % vastaajista harkitsee valitsevansa seuraavaksi autokseen käytetyn auton. Uusien autojen osalta vastaava luku on 21 %. Viidesosa ei osaa vielä sanoa, osaako uuden vai käytetyn auton. Käytettyjen autojen kysynnän kasvu on huomattu myös Auto Bassadonen vaihtoautokaupassa. Yrityksen vaihtoautoliiketoiminta on kasvanut yli 60 % viiden kuukauden aikana – kasvua on vauhdittanut panostukset vaihtoautoliiketoimintaan esimerkiksi uuden vaihtoautomyymälän myötä.
Auto Bassadonen vaihtoautojen myyntijohtaja Peter Tallgren näkee yrityksen kilpailuvalttina helpon saavutettavuuden.
”Tuomme laajan valikoiman vaihtoautoja esille helppojen kulkuyhteyksien varrelle – asiakkaat ovat löytäneet uuteen vaihtoautotaloomme kiitettävästi. Autoilijan asiantuntijamme palvelevat asiakkaita niin myymälöissä, kuin verkossakin”, Tallgren toteaa.
Vaihtoautoliiketoiminnan tulevaisuuden Tallgren näkee hyvänä.
”Vaihtoautoliiketoiminnan tulevaisuudennäkymät ovat valoisat – meillä vahva panostus ja usko kasvuun jatkossakin. Brändiuudistuksemme on lisännyt näkyvyyttämme huikeasti ja se näkyy myös vaihtoautojen menekissä.”
Joka toinen kiinnostunut ostamaan verkosta
Kiinnostus auton ostamiseen verkosta on kasvanut. Auto Bassadonen selvityksen mukaan nyt jo joka toinen suomalainen on kiinnostunut hankkimaan autonsa verkosta. Kiinnostus on kasvanut vuoden aikana 43 prosentista 47 prosenttiin. Etenkin naiskuluttajia verkkokaupan pariin houkuttelee mahdollisuus vertailla autoja rauhassa (81 % vastaajista kokee tämän verkkokaupan etuna) sekä kattavat tuotetiedot ja hyvä valikoima.
Verkkokaupasta ostamisen esteeksi koetaan koeajon sekä auton näkemisen ja tunnustelun puute. Etenkin naisasiakkaita mietityttää verkkokauppaostamisen turvallisuus. Yli 60-vuotiaat auton ostajat kaipaavat autokaupoilla henkilökohtaista palvelua, jonka puuttuminen koetaan verkkokauppaostamisen esteenä.
Auto Bassadone on autoverkkokaupan edelläkävijä jo vuodesta 2015. Yrityksen pitkäjänteisen verkkokauppakehityksen johdosta nyt jo noin 20 % autoista ostetaan verkkokaupasta. Auto Bassadonen verkkokauppa mahdollistaa auton oston ajasta tai paikasta riippumatta – vierailua autoliikkeessä ei tarvita lainkaan.
”Tarjoamme asiakkaalle helpon ja turvallisen tavan ostaa auto verkosta. Oman vaihtoauton hinnoittelun helppous, turvallinen hankinta verkon kautta ja kattava valikoima tuotteissamme ovat vahvuuksiamme. Tarjoamamme 30 päivän tyytyväisyystakuu helpottaa ostopäätöksen tekemistä. Verkkokaupan edelläkävijöinä tuomme jatkossakin uusia tuotteita kuluttajille”, Tallgren toteaa.
Yksityisleasingin valitsee joka kolmas
Tutkimuksen mukaan kuluttajien kiinnostus yksityisleasingia kohtaan on hieman laskenut, mutta silti joka kolmannes on kiinnostunut yksityisleasingkonseptista. Esteinä yksityisleasingille koetaan halu omistaa auto ja maksaa se kerralla (62 % vastaajista kokee tämän esteenä yksityisleasingin valinnalle). Joka kolmas vastaajista kokee yksityisleasingin liian kalliina ja oman auton omistamisen joustavampana ratkaisuna.
Käytettyjen autojen liisauksen suosio on taas kasvussa. Vuonna 2023 käytetyn yksityisleasingauton valitsi 18 % vastaajista, kun tämän vuoden tutkimuksessa käytettyjen autojen yksityisleasingin valitsevien asiakkaiden prosenttiosuus on kasvanut jo 29 prosenttiin. Samalla uuden yksityisleasingauton valitsevien osuus on tippunut 34 prosentista 29 prosenttiin. Käytetyistä ja uusista yksityisleasingautoista kiinnostuneiden osuus on siis yhtä suuri.
Auto Bassadonen #melkeinuusi-yksityisleasing on suosittu ratkaisu sen hinta-laatusuhteen ansiosta. Sopimuksella asiakas saa vähän ajetun ja sananmukaisesti melkein uuden auton käyttöönsä edullisella ja kiinteällä kuukausihinnalla, täysin ilman käsirahaa. #melkeinuusi-sopimuksen ansiosta autoilijan ei tarvitse huolehtia kalliista huolloista, koska suurimmassa osassa valikoiman autoista on vielä tehdastakuu voimassa. Konsepti on kiinnostanut etenkin naisasiakkaita.
”#melkeinuusi, eli käytetyn auton liisaus kasvattaa jatkuvasti suosiotaan. #melkeinuusi-tarjontamme alkaa jopa alle 200 euron kuukausihinnasta. Jatkuvasti vaihtuvasta valikoimastamme löytyy autoja moniin eri tarpeisiin – meiltä löydät niin henkilöautot kuin pakettiautot eri käyttövoimavaihtoehdoilla”, Tallgren tiivistää.
Lähteet:
Sanoma B2B Insight & Research: Auton ostoprosessitutkimus (2024).
Kyselytutkimus tehty 04/2024 – N=1566
18–69-vuotiaat suomalaiset kuluttajat väestöä edustavasti. Tutkimusaineisto on painotettu vastaamaan väestöä iän, sukupuolen ja asuinläänin mukaan.
Lue myös