Auton myynnin kilpailutuspalvelu Baana selvitti millaisista autoista autoliikkeet ovat olleet kiinnostuneita alkuvuoden aikana. Selvitys kattoi suosituimmat automerkit, kilometriluokat ja vuosimallit. Data on kerätty aikavälillä 1.1.-31.5.2025 ja keskittyy käytettyihin autoihin.
Selvityksen keskeiset havainnot:
- Keskimääräiset tarjousmäärät: Polestar keräsi selvästi eniten tarjouksia (285) muihin merkkeihin verrattuna. Toiseksi tullutta Volvoa voidaan kuitenkin pitää todellisena voittajana tarjousmäärissä, sillä se omistaa myös osuuden Polestarista.
- Suosituimmat automerkit: Automerkeistä todennäköisimmin kaupaksi meni Suzuki. Japanilaiset automerkit hallitsivat muutenkin listan kärkeä, sillä myös Honda, Mazda ja Toyota lukeutuivat todennäköisimmin kaupaksi menevien automerkkien joukkoon.
- Auton ikä: Autoliikkeet ostivat alkuvuonna eniten 6-9 vuoden ikäisiä autoja. Todennäköisimmin kaupaksi menivät 2019- ja 2017-vuosimallit.
- Kilometriluokka: Autoliikkeille parhaiten kaupaksi menivät 50 001–100 000 kilometriluokkaan kuuluvat autot.
Näiden automerkkien keskimääräiset tarjousmäärät olivat suurimmat
Polestar 285
Volvo 133
Tesla 130
Lexus 118
Skoda 92
Toyota 87
Kia 85
Mercedes 78
Suzuki 70
Mazda 65
Audi 63
Bmw 63
Honda 63
Hyundai 59
Mitsubishi 59
VW 58
Subaru 51
Opel 47
Ford 45
Seat 40
Mini 38
Nissan 34
Renault 32
Citroen 26
Peugeot 25
Land Rover 21
Fiat 15
Chervolet 11
Polestar oli ylivoimaisesti suosituin automerkki autoliikkeiden kesken keskimääräisellä tarjousmäärällä mitattuna. Kiinalais-ruotsalaisen sähköautomerkin auto sai keskimäärin 285 tarjousta. Toiseksi suurin keskimääräinen tarjousmäärä oli Volvolla, jonka auto sai keskimäärin 133 tarjousta. Volvo oli listan selkeä menestyjä, sillä se on myös listaykkösen eli Polestarin osaomistaja. Kolmanneksi suurin keskimääräinen tarjousmäärä oli sähköautomerkki Teslalla 130 tarjouksella.
Nämä automerkit menevät todennäköisimmin autoliikkeille kaupaksi
1 Suzuki
2 Honda
3 Mazda
4 Toyota
5 Polestar
6 Kia
7 Skoda
8 Opel
9 Subaru
10 Ford
11 Renault
12 VW
13 Lexus
14 Fiat
15 Nissan
16 Volvo
17 Seat
18 Tesla
19 Hyundai
20 Mitsubishi
21 Audi
22 Citroen
23 Mercedes
24 Mini
25 Bmw
26 Peugeot
27 Land Rover
28 Chevrolet
Parhaiten autoliikkeille kaupaksi menevien automerkkien keskuudessa oli yllättäjiä, sillä kärkikolmikko koostui Suzukista, Hondasta ja Mazdasta. Neljännellä sijalla oli suomalaisten ikisuosikki Toyota. Kärkiviisikon täydensi huiman keskimääräisen tarjousmäärän omaava Polestar.
”Listan yllättäjä Suzukia ei kappalemäärällä mitattuna myyty yhtä paljon kuin listan muita japanilaisia menestyjiä. Suzukin myyntitehokkuus selittyy pitkälti pienillä korjauskuluilla, jolloin autoliikkeen näkökulmasta ostaminen on riskittömämpää. Suzukeilla on myös oma pieni, mutta uskollinen kannattajakuntansa. Japanilaiset merkit tuntuvat muutenkin olevan hyvin edustettuina listalla. Kestosuosikki Toyotan suosio Baanassa perustuu pitkälti samaan kuin Suzukin, eli pieniin korjaus- ja reklamaatioriskeihin”, kommentoi Baanan liiketoimintapäällikkö Ville Vähämaa.
Heikoiten kaupaksi menivät Chervolet, Land Rover ja Peugeot. Kyseinen kolmikko lukeutui myös keskimäärin vähiten tarjouksia saavien automerkkien joukkoon.
”Listan häntäpäässä olevat merkit eivät tällä hetkellä herätä suurta kiinnostusta autoliikkeiden suunnalta. On hyvä tiedostaa, että autoliikkeiden ostot usein ennustavat parin seuraavan kuukauden kuluttajakiinnostusta ja tämän vuoksi liikkeet eivät ole yhtä kiinnostuneita kaikista merkeistä”, kertoo Vähämaa.
Nämä vuosimallit menivät parhaiten kaupaksi
1 2019
2 2017
3 2016
4 2018
5 2021
6 2020
7 2015
8 2014
9 2013
10 2012
Alkuvuonna parhaiten kaupaksi autoliikkeille meni 2019-vuosimalli. Toiseksi parhaiten kaupaksi menivät vuoden 2017 autot. Vuoden 2016 ja 2018 automallit, jotka sijoittuivat kolmanneksi ja neljänneksi, menivät kaupaksi autoliikkeille lähes yhtä tehokkaasti. Autoliikkeet tuntuvatkin suosivan käytettyjen autojen ostamisen suhteen 6-9 vuoden ikää.
“Parhaiten kaupaksi menevät vuosimallit ovat n. 5-10 vuotta vanhoja autoja. Nämä ovat usein ns. perusautoja, joita iso osa suomalaisista haluaa ostaa. Sen vuoksi ne ovat myös autoliikkeiden kiinnostuksen kohteena”, Vähämaa toteaa.
Autoliikkeet suosivat näitä kilometriluokkia
1 50 001–100 000 km
2 0–50 000 km
3 100 001–150 000 km
4 150 001–200 000 km
5 200 001–250 000 km
Autoliikkeille parhaiten kaupaksi menevät 50 001–100 000 kilometriluokkaan kuuluvat autot. Toiseksi parhaiten kaupaksi menee vähiten ajettu 0-50 000 kilometriluokka. Kolmannesta sijasta viidenteen sijaan kilometriluokat menevät kaupaksi odotetusti kilometriluokkajärjestyksessä. Selkeästi huonoiten kaupaksi menevät yli 200 000 kilometriä ajetut autot.
”Jokainen auto on yksilö, eikä kilometriluokka ole välttämättä paras mittari auton myyntipotentiaalin arvioimiseen. Monet autoliikkeet kuitenkin etsivät autoja, joilla on ajettu alle 150 000 kilometriä. Tämän vuoksi enemmän ajetuilla autoilla ei välttämättä ole niin paljon kysyntää”, kommentoi Vähämaa.
Myös siihen löytyy selitys, miksi alle 50 000 km ajetut autot eivät löydy listan kärkisijalta.
”Vähän ajetuissa autoissa ongelmaksi voi muodostua myyjän haluaman hinnan ja ostajan maksaman hinnan erotus. Uudemmissa autoissa hinta tippuu euromääräisesti usein sen verran paljon, että myyjä ei lopulta ole valmis myymään autoaan siihen hintaan, johon autoliikkeet ovat valmiit sen ostamaan”, jatkaa Vähämaa.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //