Katso tästä norjalaisten vuoden 2019 suosikkiautot — sähköautojen kauppa on romahtanut

Norjassa on tänä vuonna rekisteröity jo 121 096 uutta autoa. Lisäksi on maahan tuotu käytettyinä 13 831 autoa.

Norja on ollut yksi Euroopan merkittävimmistä sähköautomarkkinoista. Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut.

Norjan rekisteröintitilastojen mukaan lokakuussa rekisteröitiin vain 3 742 sähköautoa.

Se on 2 344 autoa vähemmän kuin syyskuussa. Prosenteissa pudotus on peräti 38,5 prosenttia.

Jos vertaa viime vuoden lokakuuhun on pudotus 16,9 prosenttia.

Lokakuussa sähköautojen osuus rekisteröinneistä oli 35,7 prosenttia.

Teknikens Värld -lehden mukaan sähköautojen suosion hiipumiseen on ehkä vaikuttanut muun muassa ruuhkamaksujen käyttöönotto myös sähköautoille. Lisäksi on keskusteltu, pitäisikö sähköautojen ilmainen pysäköinti lopettaa.

Tesla Model 3 kaikkein suosituin

Oheisessa kuvassa näkee 20 suosituinta automallia. Tästä tilastosta ei näy suoraan sähköautojen suosio, koska moni malli saattaa olla myynnissä useammalla voimalinjalla.

Norjan suosituin automalli tänä vuonna on Tesla Model 3. Sitä on rekisteröity melkein 14 000 kappaletta.

Toiseksi suostuin on VW Golf, mutta ero on yli 5 300 autoa.

Kolmantena olevaa Nissan Leafia on alkuvuonna rekisteröity 5 285 autoa.

Neljännellä sijalla on Audi e-tron (4 577 autoa) ja viidennellä sijalla Toyota RAV4 (4 394).

Seuraavina tulevat BMW i3 (4 379), Mitsubishi Outlander (4 199), Hyundai Kona (2 953), Hyundai Ioniq (2 889) ja Jaguar I-Pace (2 820).

Audi e-tron oli lokakuun suosituin

Jos katsoo pelkästään lokakuun lukuja on Audi e-tron ykkönen (873 autoa). Toisena on VW Golf (748) ja kolmantena Mitsubishi Outlander (614).

Neljänneksi suosituin lokakuussa oli Nissan Leaf (518) ja viidenneksi suosituin Toyota RAV4 (411).

Lokakuussa Tesla Model 3 -mallia saatiin rekisteriin vain 121 autoa.

Lue myös: Norjassa Tesla Model 3 on kaikkein suosituin henkilöauto

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

 

4 KOMMENTIT

  1. Eipä tarvitse olla kummoinen ennustaja eikä tarvita kristallipalloa, että poliitikkojen enemmän tai vähemmän seurauksia analysoimattomien päätöksien jälkeen kuluttajien käyttäytyminen muuttuu – varmastikin näin myös Suomessa. Kunhan Suomessa sähköautojen määrä on tarpeeksi suuri, ja bensa- ja dieselverojen määrä laskee riittävästi, tulee kyllä sähköautoille ”sähköauton käyttövero”… ja perustellaan, että sähkö tuotetaan ilmastoa saastuttavilla ja/tai epäekologisilla tavoilla…

    • Suomessa ensimmäisillä sähköisillä jakelupakuilla oli ”dieselvero”, haloo? Harva sen muistaa tai edes tiesi!!!

  2. Norjassa onkin useimmilla perheillä kaksi autoa, se sähköauto kaupunkiliikenteessä ja suuri SUV jojja ajetaan pyhänseuduksi ”hytalle” (kesämökille) tunturiin. Eikä se SUV aivan päästötön ole, mutta kun pitää olla niitä vapaa-ajan mökkejä rikkaammilla useampiakin.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän