Stop autoilijoiden kuritukselle -liikkeen viimeisin kansalaisaloite on saavuttanut vaadittavan 50 tuhannen kannatusilmoituksen rajan ja tulee etenemään eduskunnan käsittelyyn.
Dieselautojen käyttövoimavero ei selvästikään ole kansalaisten keskuudessa oikeudenmukaisena pidetty. Tästä kertoo se, että aiheesta on laadittu kansalaisaloitteita ennenkin.
Vuonna 2019 eduskunnan käsittelyyn luovutettu dieselautojen käyttövoimaveron poistoa ehdottanut aloite keräsi jopa yli 125 tuhatta allekirjoitusta.
Aikaisemmin vuonna 2022 ”Dieselvero pois” nimellä otsikoitu aloite keräsi nopeasti 51 tuhatta allekirjoitusta, jonka jälkeen kannatusilmoituksien keräys lopetettiin vastuuhenkilöiden toimesta, varmastikin aloitteen eduskuntaan lähettämisen nopeuttamiseksi.
Kyseisten aloitteiden ongelma oli se, ettei niissä oltu otettu huomioon käyttövoimaverojärjestelmään olennaisesti kuuluvaa dieselin alempaa valmisteverokantaa eli dieselin verotukea.
Tämänkertaisessa Stop autoilijoiden kuritukselle -liikkeen laatimassa aloitteessa asia on huomioitu.
”Dieselin käyttövoimavero poistettava ja luotava dieselille biopolttoaineiden jakeluvelvoitetuki” -nimisen aloitteen otsikon mukaisesti dieselin verotuen tilalle on ehdotettu luotavaksi uusi, samansuuruinen biopolttoaineiden jakeluvelvoitetuki.
Näin siirrytään verotuen osalta tukemaan biopolttoaineiden käyttöä fossiilisten sijaan. Tämä sopii ajan henkeen ja on hyvin perusteltua, koska jakeluvelvoitteiden hintoja nostava vaikutus näkyy eritoten dieselin pumppuhinnoissa.
Asiaa on siis vaadittu suurin joukoin ennenkin mutta tällä kertaa se on tehty niin, että lakiehdotus on toteuttamiskelpoinen, jos vaan poliittista tahtoa autoilijoiden ahdingon helpottamiseen löytyy.
Alun perin käyttövoimaveron perusajatuksena on ollut tukea hyötyliikennettä ja vientiteollisuutta dieselin verotuella.
Käyttövoimavero on luotu tämän rinnalle tasaamaan dieselkäyttöisillä autoilla yksityisautoilun verotuesta saamaa hyötyä suhteessa bensiinikäyttöisillä autoilla yksityisautoiluun.
Tämä perusajatus on sekä poliittisten toimien, että muiden tekijöiden johdosta romuttunut.
Käyttövoimaverosta on aloitteen mukaisesti luovuttava säilyttäen kuitenkin samalla dieselin alhaisempi valmisteveron määrä muokaten dieselin aiempi verotuki paremmin nykypäivän tilanteeseen sopivaksi biopolttoaineiden jakeluvelvoitetueksi.
Aloitteen tarkempaan sisältöön voi tutustua osoitteessa: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/10438
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
Syrjivyys,vähemmistön oikeudet,eriarvoisuus,tasa-arvo,ilmasto,ympäristö. Näillä nykyään saadaan ihmeitä aikaan. Nykyhallitus voisi näillä perusteilla poistaa ko.veron ja siirtää dieselin biopuolelle aloitteen mukaisesti. Vähemmistöjä ei saa rahastaa valtion pussiin.
Vain Suomessa lypsetään autoiljoita näin rankasti: Hallituksen taitamattomuutta !
Historiallisesti, raskas liikenne käytti Diesel-polttoainetta, yksityisautokäyttäjiä ei juuri ollut, yksityisautoilijat käyttivät verotettua bensiiniä. Verojärjestelmä luotiin helpottamaan ”kirjanpitoa” tilanteesa, hyötyliikenteelle Diesel-polttoaineineen, annettiin verohelpotus polttoaineverotuksessa. Yksityisautoilijoiden tankatessa samaa, hyötyliikenteen polttoainetta, kompensoitiin em. verohelpotus ”käyttövoimaverolla”.
Myöhemmin, Diesel-käyttöisten yksityisautojen määrä on ylittänyt hyötyajoneuvojen määrän. Kirjanpidollisesti, olisi helpompaa antaa verohelpotus hyötyajoneuvoille, ja poistaa käyttövoimavero yksityisautoilta.
Nykyään, polttoaineiden verotustrendi on hiilidioksidipäästöpohjaisuus. Polttoaineita tankataan ja hinnoitellaan litroina. Bensiiniin verrattuna, poltettu Diesel-polttoaine tuottaa n. 13% enemmän CO2-päästöjä. Johdonmukaisesti, ympäristöveroneutraalisti, Diesel-polttoaineen tulisi olla sen n. 13% bensiiniä kalliimpaa, tilanteessa ilman käyttövoimaveroa.
Diesel-käyttäjien tavoitteita voi tulkita, että käyttövoimaveron poiston ei tulisi vaikuttaa polttoaineen hintaan, vaan verohelpotus olisi saatava ”tuplana”, mikä ei ole tarkoitus ensinkään.