Ruotsalainen kaivosyhtiö testaa fossiilivapaata malmin kuljetusta 74-tonnisilla sähkökuorma-autoilla

Ruotsalainen yritys Kaunis Iron investoi täysin fossiilivapaisiin rautamalmin kuljetuksiin. Yhdessä Volvo Trucksin kanssa 74 tonnin* raskaita sähkökuorma-autoja testataan ainutlaatuisessa projektissa.

Nykyään Kaunis kuljettaa malmiaan 160 kilometrin pituisella reitillä Kaunisvaaran ja Pitkäjärven välillä Pohjois-Ruotsissa Volvon dieselkuorma-autoilla. Yhteensä kolmekymmentä 90 tonnin yhdistelmää kulkee ympäri vuorokauden.

Lue tästä muita juttuja sähkökuorma-autoista.

Jatkossa on tarkoitus siirtyä akkusähkökuorma-autoihin raskaassa liikenteessä, jotta yritys voi liikennöidä täysin fossiilivapaasti ja ilman hiilidioksidipäästöjä.

Talvella 2021 Volvo FMX Electric -kuorma-autoa testattiin menestyksekkäästi liikenteessä, jossa sen piti kestää arktista kylmyyttä ja jopa -30°C lämpötiloja.

– Tavoitteemme on saavuttaa fossiilivapaa kuljetus vuoteen 2025 mennessä, sanoo Lars Wallgren, Kaunis Ironin logistiikkajohtaja.

– Teemme parhaillaan kovasti töitä sen teen, että voisimme hoitaa kuljetuksemme sähkökuorma-autoilla. Jos onnistumme, voimme vähentää hiilidioksidipäästöjä noin 15 000 tonnia vuodessa nykyisellä tuotantonopeudella. Aloitamme seuraavan vaiheen 74-tonnisilla kuorma-autoilla vuonna 2023, ja tavoitteena on kuljettaa jopa 90 tonnia. Tämä olisi sama yhdistelmän kokonaispaino kuin tämän päivän dieselkäyttöisessä kalustossa.

Projekti on toteutettu yhteistyössä Kaunis Ironin, Volvo Trucksin jälleenmyyjän Wist Last & Bussin ja energiayhtiö Vattenfallin kanssa, joka tukee sähkökuorma-autojen latausinfrastruktuuria.

*Yhdistelmän kokonaispaino (GCW)

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän