Tekniikan Maailma: "Surkeiden talviautojen aika on ohi"

Kuva: Pekka Nieminen / Otavamedia.
15.2.2017 09.15


Kaikki autot ovat nykyään melko hyviä talviautoja, todetaan Tekniikan Maailman tiedotteessa. Tiedotteen mukaan kaksi autoa kuitenkin erottui joukosta TM:n talviautovertailussa.

Tekniikan Maailman tämänvuotisessa talvivertailussa sekä Audi Q2 1,4 TFSI että Volvo S90 D3 saivat arvosanan 9,1 ja viisi lumikidettä. Kolmossijalle nousi MercedesBenz E 220 d A arvosanalla 8,8.

Kaikkiaan vertailuun pääsi mukaan 16 autoa, joista pääosa oli viime vuoden uutuuksia. Tänä vuonna mukaan hyväksyttiin ainoastaan kaksivetoisia autoja.

Lisäksi otettiin mukaan myös kolme tärkeää, viime vuonna sivuun jäänyttä : Honda HR-V, Jaguar XE ja hallitseva Vuoden Auto Opel Astra. 

Uutuuksista pois joutuivat jäämään BMW:n uusi 5-sarja sekä Škoda Kodiaq, joita ei vielä vertailua tehtäessä ollut saatavana kaksivetoisina versioina.

Mukaan pyrittiin saamaan suosituimmat moottori-, vaihteisto- ja varusteversiot. Vertailuryhmässä oli 10 bensiinikäyttöistä autoa, 3 bensiinihybridiä ja 3 dieselkäyttöistä autoa.

Etuvetoisia oli 13, takavetoisia 3, ja automaattivaihteisto oli 10 autossa. Autojen hintahaarukka asettui noin 20 000:n ja 60 000 euron välille.

Kylmäkulutus ja kylmäpäästöt jälleen testiohjelmassa

Vertailun eri osa-alueet noudattelivat perinteistä talvivertailun kaavaa. Paremmuusjärjestyksen löytäminen yhdeksän eri arvostelualueen ja 28 eri ominaisuuden välillä vaati tuhansia mittauksia ja noin 32 000 ajokilometriä.

Suurimmat painoarvot saivat Lämmityslaite (20 %) ja Hallittavuus (15 %). Muut alueet ovat Talviajo maantiellä, Jarrut, Etenemiskyky, Kylmäkulutus, Kylmäpäästöt, Valot ja näkeminen (kaikki 10 %) ja Sähkölämmittimet (5 %). 

Myös Talvivarusteet ja Käytettävyys arvioitiin, mutta ne eivät vaikuttaneet loppuarvosanaan.

Viime vuonna kylmäkulutusta ja -päästöjä ei mitattu, koska Suomessa ei ole nelivetoautoille soveltuvaa päästö- ja kulutusmittauksiin soveltuvaa laboratoriota, mutta nyt nuo osa-alueet olivat jälleen mukana. Päästöissäkin on edelleen isoja eroja, mutta virallisten rajojen ylityksiä ei nähty.

Kylmäkulutus arvosteltiin hyötysuhteen perusteella, sillä näin erikokoisia autoja ja moottoreita on mahdollista parhaiten verrata keskenään. Kylmänä paraskin vertailuauto kykeni käyttämään vain alle 9 prosenttia polttoaineen energiasta auton liikuttamiseen.

Vertailun käytännön kokeita tehtiin sekä Etelä-Suomessa että Ivalon alueen testiradoilla ja maanteillä.

Uutena kokeena automaattinen hätäjarrutus

Useimmat uudet autot on varustettu kameran ja/tai tutkan avulla toimivalla automaattisella hätäjarrutusjärjestelmällä. Päätimme testata niiden toimivuutta talvisissa olosuhteissa. Tätä varten TM rakensi seisovaa autoa simuloivan pehmustetun esteen.

Useimmissa autoissa hätäjarrutusjärjestelmät toimivat odotetusti, mutta pieniä yllätyksiäkin tuli. Esimerkiksi VW-konsernin autoissa (Audi, Seat, VW) järjestelmä ei tuntunut toimivan lainkaan, kunnes selvisi, että se on ohjelmoitu toimimaan ainoastaan navigaattorin karttaan sisältyvällä tiealueella, ei testiradoilla.

Hätäjarrutustoimintoa ei vielä arvosteltu, mutta TM aikoo ottaa kokeen pysyvään testiohjelmaan.

Surkeiden talviautojen aika on ohi

Nykyään ei löydy enää kovin huonoja talviautoja vaan edullisellakin autolla pärjää kohtalaisesti. Ääriolosuhteissa erot kuitenkin korostuvat, ja autonvalmistajien paneutuminen – tai sen puute – talvitestaukseen paljastuu.

Jos esimerkiksi auton ohjaus on tunnoton, liukas tie ja pehmeärunkoiset talvirenkaat yleensä vain korostavat ominaisuutta. Sama pätee esimerkiksi ajonvakautuksen toimintaan, jarrutuntoon tai kosketusnäyttöjen toimintaan.

Huomionarvoista on myös takavetoisten autojen hyvä menestys. Edistyneen elektroniikan avulla ne ovat etenemiskyvyltään useinkin jo samalla tasolla kuin etuvetoiset.

TM Talviautot 2017 ovat Audi Q2 ja Volvo S90

Kun pisteet laskettiin yhteen, paljastui, että TM Talviauto 2017 -arvonimi jaetaan tällä kertaa kahdelle autolle. Ykköstilalle nousivat Audi Q2 Business 1,4 TFSI Stronic ja Volvo S90 D3 Business A erinomaisella yleisarvosanalla 9,1.

Kummallekaan merkille menestys TM talvivertailussa ei ole harvinaista, sillä Audi vei voiton viime vuonna ja Volvo on voittanut TM Talviauto -palkinnon jo kolmasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. 

Kolmanneksi tuli paras takavetoinen Mercedes-Benz E 220 d A Premium Business AMG-line arvosanalla 8,8, jota seurasivat Volkswagen Tiguan Comfortline 1,4 TSI ACT DSG ja Seat Ateca 1,4 TSI ACT DSG Style arvosanoin 8,7 ja 8,6.

Tekniikan Maailman Talvivertailuun 2017 osallistuneet autot:

Alfa Romeo Giulia 2,2 Diesel A Super

Audi Q2 Business 1,4 TFSI Stronic

Citroën C3 Puretech 110 Shine

Ford Ecosport 1,0 Ecoboost Titanium

Honda HR-V 1,5 Executive

Hyundai Ioniq Hybrid DCT Style

Jaguar XE E-Performance Pure Plus A

Kia Niro 1,6 GDI Hybrid EX Premium Pack

Mercedes-Benz E 220 d A Premium Business AMG-line

Opel Astra Sports Tourer 1,4 T Innovation

Peugeot 3008 Puretech 130 Allure

Renault Mégane Sport Tourer Energy TCe 130 Bose

Seat Ateca 1,4 TSI ACT DSG Style

Toyota C-HR Hybrid Active

Volkswagen Tiguan Comfortline 1,4 TSI ACT DSG

Volvo S90 D3 Business A

Edellisten vuosien TM Talviautot:

2016 Audi A4 2,0 TDI Quattro S tronic

2015: Jaettu voitto: Mercedes-Benz C 220 BlueTec T A ja Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

2014: BMW 318d GT A

2013: Volvo V40 D2

2012: Mercedes-Benz B 180 BE

2011: Volvo S60 D3

2010: Jaettu voitto: Mazda3 1,6, Škoda Yeti 1,2 TSI ja Toyota Prius

2009: Škoda Superb 1,8 TSI

2008: Volvo V70 2,0D

2007: Cadillac BLS 2,0T A

2006: Hyundai Sonata 2,4 GLS

2005: Volkswagen Golf 1,

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here