Uuden C5 Aircrossin lanseerauksen myötä Citroën on päivittänyt mallistonsa täydellisen uudistuksen vain kahden vuoden sisällä.
Uuden C5 Aircrossin myötä Citroën saavuttaa uuden ulottuvuuden C-SUV-markkinassa, joka on yksi Euroopan tärkeimpiä segmenttejä.
Uusi C5 Aircross tarjoaa mielenrauhaa useammalla tavalla: uutuuteen on tarjolla ensi kertaa Citroën Matrix LED -matriisivalot, useita eri tarpeisiin soveltuvia sähköistettyjä voimalinjoja, jotka mahdollistavat liikkumisen jokaiselle. Lataushybridiversio tarjoaa jopa 100 km sähköistä toimintamatkaa kaupungissa, täyssähköversio on saatavilla jopa 680 km toimintamatkalla (WLTP) ja hybridimallin tankillisella pääsee jopa 950 km.
Suurin osa C5 Aircrossin kehitysaskelista liittyy uuteen STLA Medium -perusrakenteeseen, joka on lanseerataan nyt ensi kertaa Citroënissa. Rakenne tarjoaa todella paljon muunneltavuutta niin mittojen (pitkä akseliväli) kuin voimalinjojen osalta (hybridi, lataushybridi ja täyssähkö). Rakenteen suunnittelu mahdollistaa jopa todella isojen akkujen käytön auton alla ilman, että matkustamossa täytyy tehdä tiloille kompromisseja.

Uutuus on kehitetty ja valmistettu Ranskassa, ja sen myynti alkaa Euroopan päämarkkinoilla vuoden toisella puoliskolla 2025.
Suuret mittasuhteet ja graafinen valoilme
STLA Medium -perusrakenteen mahdollistamien mahdollisuuksien ansiosta Citroën on luonut uuteen C5 Aircrossiin todella tasapainoisen ilmeen, vaikka uutuus on kookas auto: 4 652 mm pitkä (+150 mm) ja 1 902 mm leveä.
Akseliväliä on jatkettu aina 2 784 mm:iin, mikä on 60 mm enemmän kuin edeltävässä sukupolvessa. Tästä kasvusta lähes kaikki on käytetty takamatkustajien jalkatilojen hyväksi, minkä myötä uuden C5 Aircrossin polvitila vastaa C5 X:n tiloja.
Uutuuden matkustamon suunnittelun ohjenuorana on käytetty Citroënin C-Zen Lounge -arkkitehtuuria, jonka tavoitteena on luoda loungemainen tunnelma tilaan, jossa niin matkustajat kuin kuljettaja voivat kokea hyvää oloa ja mahdollisimman helppoa arkea.

Citroënin “Sofa Design” kattaa pitkän ja ilmavan vaakasuuntaisen kojetaulun, jonka inspiraatio tulee olohuoneen huonekaluista. Kojetaulun alaosa on verhoiltu laadukkaalla täytetyllä kankaalla, joka jatkuu aina ovipaneeleihin ja istuimiin asti. Toteutus tarjoaa yhtenäisen ja mukavan tunnelman, joka vastaa kotoisaa nojatuolia. Verhoilu on saatavilla niin vaaleana kuin tummana.
Citroënin parhaimmat Advanced Comfort -istuimet
Uudet Advanced Comfort -istuimet ovat tärkeä osa uuden C5 Aircrossin tarjoamaa hyvinvointia. Niiden ruudukkokuvio kutsuu istumaan pehmeille istuimille. Citroënin pitkällisen tutkimuksen ja muista malleista saadun kokemuksen lopputulemana uuden C5 Aircrossin Advanced Comfort -istuimet saavuttavat ennennäkemättömän mukavuuden.
Takamatkustajat voivat myös nauttia Citroënin erityislaatuisesta mukavuudesta, joihin sisältyy kevyesti muotoiltu istuinosa ja selkänojat, joissa on käytetty erittäin korkeatasoisia pehmusteita. Takaselkänojat voidaan kallistaa 21–33 asteen kulmassa mukavaa istuma-asentoa varten. Korkeimmissa varustetasoissa takaistuimet ovat myös lämmitetyt.
Yksi tärkeimmistä tekijöistä Citroënin mukavuuden kannalta on progressiivisiin hydraulityynyihin perustuva jousitus, joka nielee tien epätasaisuudet ja tarjoaa ”taikamattomaisen” kyydin.
Waterfall-kosketusnäyttö
Uudessa Citroën C5 Aircrossissa on suurin teräväpiirtoinen kosketusnäyttö, jota Stellantis-konsernin autoissa on koskaan käytetty. Sen pystysuuntaisen muotonsa ansiosta näyttö ikään kuin kelluu kojetaulun edessä. Näytön alla oleva paneeli jatkuu yhtenäisenä osana aina keskikonsoliin saakka.

Uusi Waterfall-kosketusnäyttö on sekä täysin muokattavissa että pitää sisällään kiinteitä osioita helpoille oikopoluille ja nopeaan pääsyyn tärkeimpiin toimintoihin. Uutta näyttöä voidaan myös operoida ergonomisesti olkapään nojatessa käsinojaan. Näytössä on houkuttelevat grafiikat sekä yksinkertainen pääsy auton tärkeimpiin toimintoihin.
Suunniteltu perheille
Citroënin DNA:lle uskollisena uusi C5 Aircross on suunniteltu tekemään pidemmistä matkoista helppoja ja mukavia. Ison, 2,78 metriä pitkän akselivälin ansiosta C5 Aircross tarjoaa sisätilat, jotka ovat luokkansa aivan kärkeä ja selkeä parannus edeltävään sukupolveen verrattuna.
Tämä on etenkin totta takarivillä, jossa polvitila on identtinen suuren C5 X -mallin kanssa ja peräti 51 mm paremman polvitilan ansiosta kuin edeltäjämallissa. Pitkät matkustajat istuvat aiempaa mukavammin myös peräti 68 mm kasvaneen pääntilan ansiosta.

Uuden perusrakenteen ansiosta C5 Aircross tarjoaa tavaratilan, jonka koko ei riipu valitusta käyttövoimasta. C5 Aircrossin suurin tavaratila on kooltaan 565 litraa ja kaikki istuimet kaadettuna peräti 1 668 litraa.
Tavaratilan pohjan alla on peräti 75 litraa lisätilaa, ja pohjan korkeutta voidaan säätää kahteen eri tasoon. Matkustamossa on erilaisia säilytystiloja yhteensä 40 litraa, mikä on luokkansa kärkitulos.
C5 Aircross Hybrid 145 Automaatti
Hybrid 48 V -tekniikka yhdistää helppokäyttöisyyden – ei lataamista, yli 950 km tankillisella – kykyyn vähentää ajon aikaisia hiilidioksidipäästöjä ja polttoaineenkulutusta ja näin ollen käyttökuluja. Kun uudella C5 Aircross Hybrid 145:lla ajaa kaupungissa, voidaan jopa 50 % ajasta kulkea pelkällä sähköllä.
C5 Aircross Plug-In Hybrid 195 Automaatti
Uusi lataushybriditekniikka vie C5 Aircrossin aivan uudelle tasolla luoden siitä luokkansa helppokäyttöisimmän auton. Se tarjoaa jopa 86 km sähköistä toimintamatkaa (WLTP), mikä on 33 % enemmän kuin edeltävässä sukupolvessa ja jopa 100 km toimintamatkaa kaupungissa. Mallin todella iso 55 litran polttoainetankki (28 % kasvu) nostaa uutuuden kokonaistoimintamatkan moottoritiellä peräti 650 kilometriin.
Uuden C5 Aircrossin lataushybriditekniikka yhdistää 150 hv (110 kW) tuottavan nelisylinterisen 1,6-litraisen turbomoottorin 92 kW (125 hv) tuottavaan sähkömoottorin, jota tukee auton lattian alla sijaitseva 21 kWh ajoakusto. Mallin kokonaisteho on 195 hv (143 kW). Sähkömoottori on sijoitettu uuden 7-vaihteisen kaksoiskytkentävaihteiston yhteyteen.

Citroën ë-C5 Aircross
STLA Medium -perusrakenteen monipuolisuus mahdollistaa täyssähköisten voimalinjojen käytön, mitkä vastaavat erilaisten eurooppalaisten asiakkaiden tarpeisiin.
Uusi ë-C5 Aircross on saatavilla kahdella täyssähköisellä voimalinjalla:
- 210 Standard Range: riittävä ja helposti saavutettava toimintamatka, 210 hv (157 kW) sähkömoottori yhdistettynä 73 kWh akustoon, joka tarjoaa jopa 520 km WLTP-toimintamatkaa
- 230 Long Range: korkea toimintamatka, joka on optimoitu pitkiä ajomatkoja varten tarjoten jopa 680 km sähköisen toimintamatkan, 230 hv (170 kW) sähkömoottori ja 97 kWh akusto.
Aito ranskalainen kauttaaltaan
Uutta Ranskassa suunniteltua ja muotoiltua C5 Aircrossia valmistetaan myös Ranskasssa Rennes’n tehtailla. Kestävän kehityksen edistämiseksi ja hiilijalanjäljen vähentämiseksi istuinpäälliset on tehty kierrätyskankaista.
Uusi C5 Aircross pitää sisällään jopa 160 kg kierrätettyjä materiaaleja ja 47 kg kierrätettyjä tai luonnonmukaisia muoveja.
Sähköisen ë-C5 Aircrossin Long Range -mallissa käytetään akustoa, joka valmistetaan ACC-gigafactoryssä Douvrinissa Ranskassa. Auton akkupaketit kootaan myös Ranskassa. Lisäksi Sähkömoottorit ja invertterit ovat myös ranskalaisvalmisteisia.