BMW tuo 3-sarjaan pistokehybridit

BMW 330e xdrive Touring ja BMW 330e xdrive Sedan. Kuva: BMW.

BMW täydentää mallistoaan keskikokoisten autojen premium-luokassa kolmella hybridillä.

Uuden BMW 330e:n eDrive-hybriditeknologia mahdollistaa jopa 68 kilometrin* toimintamatkan pelkän sähkön voimalla. Päästöt ovat pienimmillään vain 36 grammaa kilometrillä* ja kulutus 1,6 litraa sadalla kilometrillä*. Luvut ovat alustavia.

Uudella 330e-mallistolla BMW kiihdyttää sähköistymistään. Tähän mennessä BMW on myynyt puoli miljoonaa täyssähkö- tai hybridiautoa, ja tavoitteena on myydä ensi vuoden loppuun mennessä miljoona autoa, joissa on sähköinen voimanlähde. Vuoteen 2030 mennessä BMW aikoo myydä vähintään puolet autoistaan sähköisinä.

Uusilla ladattavilla hybridimalleilla BMW Group vastaa yksilöllisen liikkumisen tarpeisiin entistä paremmin ympäri maailmaa. Laaja valikoima teknologioita polttomoottoreista täyssähköön sekä erilaiset korimallit antavat mahdollisuuden valita juuri omiin tarpeisiin sopivan mallin.

BMW 330e xdrive Touring ja BMW 330e xdrive Sedan. Kuva: BMW.

Myös nelivetoversiot

Kesästä 2020 alkaen 330e on saatavilla myös Touring-mallina. Samalla molempiin korimalleihin tulee tarjolle xDrive-neliveto. Älykäs neliveto jakaa voimaa pitäville pyörille sekunnin murto-osassa sähköisesti ohjatun monilevykytkimen avulla.

330e-mallin litiumioniakun kapasiteetti on 12 kWh. Hybridiakku latautuu normaalista pistorasiasta 80 prosentin varaustasoon 4,2 tunnissa ja täyteen 5,7 tunnissa. Vastaavat luvut BMW i Wallboxia käyttäen ovat 2,4 ja 3,4 tuntia.

330e:ssa on yhteistehoa 185 kW/252 hv. Kaksilitrainen nelisylinterinen bensiinimoottori tarjoaa 135 kW/184 hv ja 8-vaihteiseen Steptronic-vaihteistoon integroitu sähkömoottori tuottaa 83 kW/113 hv.

XtraBoost-toiminnolla on mahdollista saada 30 kW/40 hv tehoa lisää ja korottaa huipputehoa 215 kW:iin/292 hv:aan asti. XtraBoost on käytettävissä 10 sekunnin ajan SPORT-ajotilassa ja vaihteiston M/S-asennoissa.

Auton perinteisestä 12 voltin akusta on luovuttu kokonaan, ja tarvittava sähkövirta otetaan suoraan hybridiakusta myös auton muihin sähkölaitteisiin. Tällä parannetaan koko voimansiirron energiatehokkuutta, kun polttomoottorin ei tarvitse tuottaa sähköä.

Vakiovarusteena kaikissa 330e-malleissa on seisontalämmitys sekä -ilmastointi, jotta autossa on aina sopiva sisälämpötila ajon alkaessa. Toiminto on käytettävissä myös akun varaustilan ollessa matala ja sitä on mahdollista ohjata älypuhelimen BMW Connected -sovelluksella.

BMW 330e Sedan

  • Yhteisteho: 185 kW/252 hv, XtraBoost 215 kW/292 hv
  • EU-yhdistetty kulutus*: 1,6–1,7 l/100 km
  • CO2-päästöt*: 36–38 g/km

BMW 330e Touring

  • Yhteisteho: 185 kW/252 hv, XtraBoost 215 kW/292 hv
  • EU-yhdistetty kulutus*: 1,7 l/100 km (alustava arvio)
  • CO2-päästöt*: 39 g/km (alustava arvio)

BMW 330e xDrive Sedan

  • Yhteisteho: 185 kW/252 hv, XtraBoost 215 kW/292 hv
  • EU-yhdistetty kulutus*: 1,8 l/100 km (alustava arvio)
  • CO2-päästöt*: 42 g/km (alustava arvio)

BMW 330e xDrive Touring

  • Yhteisteho: 185 kW/252 hv, XtraBoost 215 kW/292 hv
  • EU-yhdistetty kulutus*: 2,0 l/100 km (alustava arvio)
  • CO2-päästöt*: 46 g/km (alustava arvio)

*Päästö- ja kulutuslukemat sekä toimintamatka on laskettu uuden WLTP-testisyklin mukaan ja mukautettu NEDC:hen vertailtavuuden vuoksi, valitusta renkaasta riippuen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here