Ihmishengen arvo Suomessa on noin 2,4 miljoonaa euroa

Suomessa on ensi kertaa tutkittu, mitä ihmiset olisivat valmiita maksamaan kuoleman tai loukkaantumisen välttämisestä liikenteessä, todetaan Traficomin tiedotteessa.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilaamassa tutkimuksessa tutkittiin ensimmäistä kertaa suomalaisten maksuhalukkuutta kuolemien sekä vakavien ja lievien loukkaantumisten välttämiseksi henkilöautolla kuljettaessa. Aikaisemmissa tutkimuksissa tätä maksuhalukkuutta on tarkasteltu ruotsalaisen aineiston perusteella.

– Suomalaisessa tutkimuksessa omana erityispiirteenä aikaisempiin kansainvälisiin tutkimuksiin verrattuna oli se, että tutkimuksessa kysyttiin maksuhalukkuudesta sekä vakavien että lievien onnettomuuksien välttämisen näkökulmasta. Vakavien ja lievien onnettomuuksien tilastollinen erottelu on tärkeää muun muassa liikenneturvallisuuden vaikuttamiskeinojen kohdistamiseksi, sanoo tiedotteessa ylijohtaja Jarkko Saarimäki.

Paljonko ihmiset ovat halukkaita maksamaan riskejä alentavista toimista

Tieliikenteen kuolemantapausten ja loukkaantumisten rahallisen arvon määrittely on olennaista muun muassa liikenneturvallisuuteen vaikuttavien toimenpiteiden arvioinnin näkökulmasta. Esimerkiksi onnettomuuksien vähentyminen ja siten onnettomuuskustannusten pieneneminen ovat usein tieverkon parantamistoimenpiteiden tavoitteena.

Tutkimuksessa vastaajien piti valita kahdesta onnettomuusriskiä eri tavalla alentavasta ja eri hintaisesta vaihtoehdosta. Tämän perusteella tutkimuksessa arvotettiin riskiä ja laajennettiin tulkintaa vuosi- ja väestötasolle, minkä perusteella voitiin määrittää ihmishengen tilastollinen arvo liikenteessä.

Tutkimuksen tulosten perusteella tilastollinen ihmishengen arvo Suomessa on keskimäärin noin 2,4 miljoonaa euroa. Vakavan loukkaantumisen välttämisen arvo on keskimäärin noin 900 000 euroa ja lievän loukkaantumisen välttämisen arvo noin 60 000 euroa.

– Luvut kuvaavat onnettomuuden uhreille itselleen hyvinvoinnin menetyksenä koituvien haittojen kustannuksia. Arvioitaessa onnettomuuksista yhteiskunnalle aiheutuvia kokonaiskustannuksia on huomioitava myös esimerkiksi eri osapuolille aiheutuvat toimintamenot, materiaaliset kulut ja työkyvyn menetyksestä aiheutuva työpanoksen menetys, avaa tiedotteessa erityisasiantuntija Hanna Strömmer tutkimuksen sisältöä.

Suomessa menehtyy liikenteessä vuosittain keskimäärin yli kaksisataa ihmistä, useita satoja loukkaantuu vakavasti, tuhansia lievästi.

Onnettomuuksien arvojen osalta tulee muistaa, että ne eivät määritä arvoa elämälle tai terveydelle, vaan niissä on kyse riskeihin liittyvistä valinnoista – siitä, miten paljon ihmiset ovat halukkaita maksamaan riskejä alentavista toimista.

Suomalaisten halukkuus maksaa henkilövahinkoihin johtavien liikenneonnettomuusriskien alentamisesta -tutkimuksen on tehnyt Turun yliopiston Taloustieteen laitos. Tutkimukseen vastasi yli 2 600 satunnaisesti valittua 18–75 vuotiasta henkilöä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

2 KOMMENTIT

  1. Ihmishenki on aina kallis, kun valtio tai vakuutusyhtiö on saamapuolella. Ikävää, ettei sama logiikka yllä siihen tilanteeseen, kun pitäisi omaa lpmpsaa raottaa.
    Toisekseen, olisi ollut mielenkiintoista tietää, kumman vastaajat olisivat valinneet, jos vastakkain olisivat olleet liikenneonnettomuuksien uhrit ja väärien diagnoosien / hoitovirheiden uhrit. Näitä jälkimmäisiä on nimittäin paljon enemmän.
    Kun vastaajat pakotetaan valitsemaan vain yhden asian suhteen, tutkimus ei kuvaa oikeasti ihmisten maksuhalukkuutta, koska kaikkeen ihmisten rahat eivät sentään riitä.
    Tulee ottaa huomioon myös, kuka on tutkimuksen maksaja ja mikä on tarkoitusperä. Tässä tapauksessa se lienee todistella suurelle yleisölle, että ihmiset kannattaisivat liikennerikkomusten kiristämistä, josta tietysti velkainen valtio hyötyisi enemmän kuin lesket.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!